הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס לפרסומים הרבים בנוגע למחדל הקולוסלי של אגף המודיעין (אמ"ן) בצה"ל לפני הטבח ב-7 באוקטובר, ובהם הפרטים החדשים שנחשפו הבוקר (שלישי) ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". "נוכח התוצאות הקשות, העניין בנושא מובן מאליו. אנחנו ניתן דין וחשבון, נקשיב רוב קשב לכל אחת ואחד מפקודינו ונלמד גם מה חשבו וגם מה אמרו", ציין הרמטכ"ל בביקור בפיקוד צפון בצפת.
הלוי הוסיף: "צה"ל ובתוכו גם אגף המודיעין, כשל באירועי השבעה באוקטובר. יהיו תחקירים נוקבים ועמוקים, אבל כעת עלינו להתמקד בלחימה. אנשי אמ"ן עושים לילות כימים ללוות את לוחמי צה"ל בלחימה בעזה, להתריע בפניהם ולסמן להם את האויב. הם פועלים גם מול החשובה שבמשימות - מודיעין אודות החטופים. לא נכון שמפקדי צה"ל יהיו עסוקים כעת בדיונים על אחריות אצל זה או אצל אחר - אני צריך אותם פועלים ביחד מול המשימות הרבות והמורכבות שבפניהם".
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר ביחידת אמש"ט של אמ"ן, ואמר כי "אני מבקר ביחידה של אמ"ן שעושה עבודת קודש וחושפת הרבה מאוד. מה שאנחנו רואים זה דבר מדהים - התושבים האזרחים בעזה למעלה בעצם מגנים על כל הטרוריסטים למטה. הם בנו עיר תת קרקעית להגן על עצמם, ומקריבים את האזרחים למעלה".
נתניהו המשיך: "זה בדיוק הפוך מצבא ההגנה לישראל, שהוא צבא של חיילים שמגנים על אזרחים. אצלם זה אזרחים שמגנים על טרוריסטים. את זה אנחנו נחשוף לעולם ביתר שאת, כי צריך להבין מול מה אנחנו עומדים".
לסיכום אמר נתניהו כי "עד עכשיו שחררנו 74 חטופים, בהם 50 ילדים ונשים שהיו במתווה המקורי. אנחנו מחויבים להשלים את המתווה הזה ולהביא לשחרור כל חטופינו - נשים וילדים, ובהמשך - כולם, בלי יוצא מן הכלל, וחיסול ארגון הטרור חמאס מעל הקרקע ומתחת לקרקע, וכמובן שעזה לא תחזור להיות מה שהיא הייתה ולא תהווה איום על מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר ביחידת אמ"ן
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר ביחידת אמ"ן
"מחויבים לשחרור כל החטופים ולחיסול חמאס". נתניהו
(צילום: חיים צח / לע״מ)

בעוד הסערה באגף המודיעין ממש לא מחכה לשש אחרי המלחמה, פרסמנו הבוקר שורת פרטים שנוגעים למחדל המודיעין בכל הרמות, מהתפיסה האסטרטגית של האגף את כוונות חמאס ועד להחמצת הכוונות שלו לבצע פלישה חסרת תקדים ליישובי העוטף.
כך למשל, בלילה הגורלי שבין שישי לשבת, שמחת תורה. במערכת הביטחון מתקבלים מה שמכונה "אותות חלשים" שלפיהם משהו קורה על הגבול עם עזה. ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, נמצא בחופשה באילת עם משפחתו וילדיו. בשעה 03:00 לפנות בוקר מצלצל עוזרו כדי לעדכן על מידע שהעביר אליו קצין המודיעין של פיקוד הדרום, שלפיו ייתכן שחמאס נערך לפעולה יזומה, אך לא שום דבר בסדר הגודל של הטבח. לצד האינדיקציות היו גם "סימנים מרגיעים", והסיכום היה שבכל התפתחות יש לעדכן את חליוה.
אולם אז הוחלט בצמרת הצבא על התייעצות בפורום בכיר ביותר: הרמטכ"ל הלוי, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק ואלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן, שגם הוא שהה בחופשה, ברמת הגולן. חליוה לא שותף. גם לא ראש חטיבת המחקר, תת-אלוף עמית סער, מומחה לזירה העזתית. כפי שפורסם בעבר, גם מפקד חיל האוויר, בעל תפקיד מפתח להיערכות לקראת מתקפה מסדר גודל מסוים, לא הועלה על הקו.
5 צפייה בגלריה
yk13694325
yk13694325
הפלישה מעזה ליישובי העוטף ב-7 באוקטובר
(Anadolu)
5 צפייה בגלריה
הפרשן והעיתונאי רוני דניאל מובא למנוחות
הפרשן והעיתונאי רוני דניאל מובא למנוחות
ראש אמ"ן אלוף חליוה
(צילום: יאיר שגיא)
בביקורו בפיקוד צפון, אמר הרמטכ"ל הלוי בהתייחסו לסוגיית החטופים: "76 חטופות וחטופים הושבו עד כה לבתיהם. ילדים, ילדות, נשים ואזרחים, חיילות וחיילים, שנחטפו על ידי חמאס, ארגון טרור אכזר, חסר רחמים ולא כולם שבו עדיין. כל אחד שחוזר זו הקלה גדולה, אך אין טיפת הקלה בכך שנותרו פחות. אנחנו נפעל להשיב את כולם.
"חזרתם של החטופים היא נקודת אור עבור כולנו. היא גם עדות נוספת לתוצאותיו של לחץ צבאי משמעותי ותמרון קרקעי עצים ואיכותי, יצרנו את התנאים להחזרתם של אזרחנו הביתה. נמשיך לעשות כך. צה"ל מוכן היום להמשך לחימה. את ימי ההפוגה במסגרת המתווה אנחנו מנצלים ללמידה, לחיזוק המוכנות ולאישור התוכניות המבצעיות להמשך".
הלוי אמר עוד: "פגשתי בימים האחרונים מפקדים ולוחמים שיצעו מרצועת עזה, לאחר שנלחמו באומץ, בנחישות ובתעוזה. אמרתי להם 'הבאתם הישגים רבים, בזכותכם חטופים חוזרים הביתה, ויש לנו עוד אתגרים רבים קדימה'. שמעתי מהם תשובה לא פחות חשובה, 'אנחנו רוצים להילחם עד שנחזיר את אחרון החטופים'. כך אנחנו עושים. אנחנו נערכים להמשך הלחימה לפירוק חמאס. זה ייקח זמן, אלו יעדים מורכבים, אבל אין מוצדקים מהם".
5 צפייה בגלריה
הצהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי במחנה פיקדון צפון בצפת
הצהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי במחנה פיקדון צפון בצפת
הרמטכ"ל הלוי בפיקוד צפון
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוחות צה"ל ברמת הגולן
כוח צה"ל בצפון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
בנוגע לחילופי האש מול חיזבאללה בגבול לבנון, אמר הלוי: "היום אנחנו נמצאים בצפון הארץ, ומכאן אני רוצה לפנות לתושבי הצפון, תושבי הצפון פונו מבתיהם מזה זמן - אני יודע עד כמה המצב קשה, אני יודע עד כמה המצב לא נוח ובעיקר עטוף באי ודאות. הבוקר, מוקדם יותר פגשתי את ראשי הרשויות בצפון, התרשמתי מאוד מהמנהיגות שלהם בתקופה המורכבת הזו. אנחנו ביחד נבטיח שתושבי הצפון יחזרו למציאות ביטחונית אחרת, טובה ויציבה יותר.
"צה"ל יצא לתמרון בעזה, אזור צפוף מאוד ומורכב, כדי להשיג מטרה ראויה והכרחית. נדע אם נידרש, להפעיל את כל העוצמות האלה גם בצפון, על מנת להשיב אתכם תושבי הצפון בביטחון ליישובים, לערים ולחבל הארץ היפה והכל כך חשוב הזה. נחזיר את תושבי הצפון למציאות ביטחונית שונה מ-6 באוקטובר. חיזבאללה אכן בפריסה רחבה, אם תלכו לשאול בקרב פעילי חיזבאללה ומפקדים שם אם התגובות של צה"ל חלשות, לא זאת התגובה שתשמעו. צה"ל ערוך עכשיו למלחמה בצפון. אני רוצה לומר לתושבי הצפון, צה"ל לא רק מגיב, אנחנו יוזמים הרבה מאוד".