ועדת החקירות של רוסיה טענה היום (חמישי) כי היא מצאה הוכחות לכך שהמחבלים שרצחו לפחות 143 בני אדם בסוף השבוע שעבר, באולם מופעים בפרברי מוסקבה, היו קשורים ל"לאומנים אוקראינים". בארה"ב מיהרו להכחיש את ההאשמה וטענו שמדובר בתעמולה חסרת בסיס.
בימים האחרונים משמיעים בכירים רוסים האשמות מפורשות נגד קייב, וטוענים כי היא מעורבת במתקפת הטרור – למרות שדאעש לקח אחריות על הפיגוע בכמה הזדמנויות, כולל הערב. בקבלת האחריות הערב קרא דובר דאעש לתומכי ארגון הטרור לבצע פיגועים בארה"ב, אירופה - וגם בישראל. "אנחנו מבקשים מאללה שתגיעו לפלסטין, כדי להילחם ביהודים פנים מול פנים במלחמת דת אינסופית", אמר דובר המדינה האיסלאמית, אבו חודייפה אל-אנסארי, לתומכי הארגון.
4 צפייה בגלריה
מתקפת טרור באולם ההופעות ליד מוסקבה, רוסיה
מתקפת טרור באולם ההופעות ליד מוסקבה, רוסיה
רוסיה מאשימה את קייב והמערב, בוושינגטון מכחישים בתוקף
(צילום: SAUL LOEB / AFP / Olga MALTSEVA / Sputnik / Mikhail Metzel / Pool via REUTERS / רויטרס)
קייב מכחישה את ההאשמות הרוסיות על מעורבות במתקפת הטרור של דאעדש, וחוששת שהקרמלין מאשים אותה בפיגוע כדי שיהיה לו "תירוץ" להרחבת הפלישה או לגיוס חיילים נוספים שיישלחו למלחמה. לצד אוקראינה מאשימים ברוסיה גם את ארה"ב במעורבות בפיגוע.
היום, אחרי כמה ימים של האשמות מפורשות, הצהירה רוסיה לראשונה כי יש לה הוכחות ל"קשר האוקראיני" לפיגוע. ועדת החקירות של רוסיה לא הציגה את אותן "הוכחות", אך מסרה: "כתוצאה מהעבודה עם המחבלים העצורים, חקירת האמצעים הטכניים שנתפסו עליהם וניתוח המידע על העברות כספים, השגנו ראיות לקשר שלהם ללאומנים אוקראינים".
לטענת רוסיה יש לה "מידע מאומת" שהמחבלים, אזרחי טג'יקיסטן, קיבלו כמויות גדולות של כסף מזומן ומטבעות וירטואליים מאוקראינה. לפי הוועדה, חשוד נוסף שמעורב ב"תוכנית המימון של המחבלים" נעצר. דקות ספורות אחרי ההצהרה הרוסית אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, שמדובר ב"שטויות ותעמולה" והדגיש שדאעש הוא "האחראי הבלעדי" לפיגוע.
4 צפייה בגלריה
מתאבלים מחוץ ל מתחם ההופעות קרוקוס סיטי הול שם התרחש פיגוע של דאעש בעיר קרסנוגורסק שבפרברי מוסקבה רוסיה
מתאבלים מחוץ ל מתחם ההופעות קרוקוס סיטי הול שם התרחש פיגוע של דאעש בעיר קרסנוגורסק שבפרברי מוסקבה רוסיה
מתאבלים מחוץ לאולם שבו התרחש הפיגוע
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)
אחרי הפיגוע אמרו גורמים אמריקנים כי ארה"ב הזהירה החודש את רוסיה מפיגוע במוסקבה בטווח המיידי, ואמרה שמידע מודיעיני מצביע על כך שמחבלים מתכננים מתקפה בבירה. קירבי אמר היום ששירותי הביטחון הרוסיים קיבלו גם אזהרה בכתב מוושינגטון.
"למעשה, ארה"ב ניסתה לעזור למנוע את מתקפת הטרור הזאת – והקרמלין יודע את זה", הוא ציין. "אנחנו מתייחסים ברצינות לחובה שלנו להתריע. אנחנו אף פעם לא רוצים לראות אנשים חפים מפשע מתים במתקפות טרור", אמר קירבי. לדבריו, מחודש ספטמבר העבירה וושינגטון למוסקבה התרעות על "איומים רבים".
4 צפייה בגלריה
רוסיה מתקפת טרור דאעש פיגוע אחד העצורים דלרדז'ון מירזוייב בבית המשפט
רוסיה מתקפת טרור דאעש פיגוע אחד העצורים דלרדז'ון מירזוייב בבית המשפט
אחד המחבלים העצורים בבית המשפט
(צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov )
"אנחנו מתייחסים ברצינות לחובה שלנו להתריע, ואף פעם לא רוצים לראות אנשים חפים מפשע מתים במתקפות טרור", אמר קירבי. לדבריו, מחודש ספטמבר העבירה ארה"ב לרוסיה התרעות על "איומים רבים". הוא הוסיף בבוטות: "דוד שלי נהג לומר שמוכרי הדשן (זבל) הטובים ביותר מחזיקים דגימות של הדשן בפה שלהם. נראה שהגורמים הרוסים הם מוכרי דשן די מוצלחים".
ראש שירות הביטחון הרוסי אמר שלשום – מבלי לספק הוכחות – שארה"ב, בריטניה ואוקראינה מעורבות במתקפת הטרור. אלכסנדר בורטניקוב אמר: "אנחנו מאמינים שהפעולה תוכננה על-ידי הקיצונים האיסלאמיסטים עצמם וזכתה לסיוע משירותי ביון מערביים. השירותים המיוחדים של אוקראינה קשורים לזה ישירות". הוא טען כי קייב סייעה להכשיר את המחבלים במקום כלשהו במזרח התיכון, וכשנשאל אם ארה"ב ובריטניה היו מעורבות, השיב בחיוב.
4 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
קירבי. "ניסינו לעזור לקרמלין למנוע את מתקפת הטרור"
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמנם הודה השבוע כי מתקפת הטרור בוצעה על-ידי "איסלאמיסטים קיצונים", אך נמנע מלהטיל מפורשות את האחריות על דאעש, ואמר: "אנחנו יודעים מי ביצע את הפשע, עכשיו אנחנו רוצים לדעת מי הורה עליו. מה שמעניין אותנו הוא מי מפיק ממנו תועלת". פוטין טען כי מתקפת הטרור במוסקבה היא עוד חלק מ"ההתקפות של המשטר בקייב על רוסיה", והוסיף שהמחבלים ברחו לכיוון אוקראינה, ושרוסיה "רוצה לדעת מדוע".
אחרי הפיגוע העריכו גורמים אמריקנים כי מבצעי הפיגוע השתייכו לדאעש חורסאן - השלוחה האפגנית של דאעש. רוסיה, מצדה, טענה שהעובדה שהאמריקנים מצאו את האשמים תוך פרק זמן קצר כל כך היא חשודה.