אלוף במיל' יצחק בריק, לשעבר מפקד הגיס הדרומי, סיפר היום (חמישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעץ עימו כבר "חמש פעמים" מפרוץ המלחמה, גם בשבועות האחרונים. "לצערי הרב ביבי ממשיך לדבר על השמדת חמאס ועל פירוק עזה בצורה חד-משמעית, אבל הוא לא בונה תהליך שיכול לאפשר את זה", אמר ב-ynet Live.

בריק, שהיה נציב קבילות החיילים וידוע בביקורתו החריפה על חוסר המוכנות של צה"ל למלחמה, הסביר: "בשביל שנוכל להמשיך, אנחנו צריכים קודם כל מנהלת אזרחית שתנהל את הפליטים. אנחנו לא יכולים להתעסק בזה, אנחנו צריכים את הזמן בעזה - שלא בטוח שיש לנו - כדי לטפל במנהרות. יש שני מיליון פליטים מעל האדמה, זה עניין של זמן עד שיהיה כאן אסון הומניטרי. המזון לא מגיע, כי החמאס גונב אותו בדרך. ברגע שזה יתפוצץ, מגפות ורעב מפסיקים לנו את המלחמה, ואיבדנו את כל מה שעשינו עד עכשיו".
לדבריו, "אם צריך לשבת שם כמה שנים, אתה חייב לעשות את זה בסוף. זה לא רק החבר'ה במנהרות החמאס, בתוך שני מיליון הפליטים יש עשרות אם לא אלפים של חמאסניקים מחופשים לאזרחים. ברגע מסוים הם ייצאו ויתחילו להתקיף את הכוחות שישבו שם, לכן הטקטיקה צריכה להיות שונה לחלוטין. צריך עכשיו להחליט עליה, לא להשאיר את זה פתוח".
אתמול, אחרי ציוץ של כתבת ynet מורן אזולאי שבו נרמז שישראל קרובה לסיום המלחמה בעזה ללא השגת מטרותיה, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו סרטון שבו אמר כי "אנחנו ממשיכים במלחמה עד הסוף. היא תימשך עד לחיסול החמאס - עד לניצחון. מי שחושב שנעצור, לא מחובר למציאות".
1 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
"מגפות ורעב מפסיקים לנו את המלחמה". רפיח
(צילום: MOHAMMED ABED/AFP)

בריק התייחס לכך, ואמר כי "כגודל הציפיות - גודל האכזבות. נניח שהגענו גם לרפיח וכבשנו את חמאס ואת חאן יונס ועזה, יש לנו מאות קילומטרים של מנהרות מתחת לאדמה. פיצוץ המנהרות האלו והטיפול בחמאס שמתחבא שם יימשכו תקופה מאוד ארוכה. זאת אומרת שצה"ל - אם אכן יישאר בתוך האזורים האלו כדי לבצע את התהליכים האלו ו'לפרק את עזה' - יצטרך לפעול לא במשך חודשיים, אלא במשך שנה, שנתיים, שלוש".
הוא ציין: "אנחנו במלחמה כרונית. מי שמדבר על היום שאחרי לא מבין על מה הוא מדבר. אנחנו צריכים להתכונן למלחמה כרונית בתעצומות שעולות ויורדות עם הפוגות. מי שאומר 'נתחיל לטפל בתחקירים ובשיקום החברה והצבא אחרי שתיגמר המלחמה', לא יודע על מה הוא מדבר. אנחנו נהיה במלחמה בעוצמות שמשתנות לאורך שנים, ואנחנו צריכים להתרגל בישראל לחיות עם המלחמה הזאת. לכן אנחנו צריכים כבר עכשיו לעסוק בכל הדברים המרכזיים כמו שיקום הצבא, שיקום הכלכלה ושיקום החברה".
בריק, שציין כאמור כי הוא ממשיך לייעץ לנתניהו מאז 7 באוקטובר, סיפר על פגישתו עם ראש הממשלה בתחילת המלחמה - והסביר איך שכנע אותו לנקוט באסטרטגיה של כניסה קרקעית מוגבלת תחילה. "נפגשתי עם ביבי על פי בקשתו, יום אחרי שהקבינט המצומצם החליט לצאת למלחמה. אמרתי לביבי 'אני ממליץ לך להמתין עם הכניסה הזאת, ואני אגיד לך גם איך להיכנס'", אמר.
לדבריו, "לא שאמרתי שלא צריך, אמרתי לו 'הצבא עוד לא מוכן, הוא צריך להתאמן. יש בעיות קשות של אמצעים, קח לזה שבוע-שבועיים, תן להם להכין את עצמם כמו שצריך'. אמרתי לו 'ניכנס כמו שצריך, לא ראש בקיר כמו שהתכוונו לעשות, אלא לגרום למחנק בעזה - ואז להיכנס'". הוא סיכם: "באותו רגע שדיברתי איתו, הצבא אכן עצר את זה. הם נכנסו שבוע וחצי אחרי זה, התאמנו והצטיידו. היום מודים לי בחטיבות על זה שנתנו את הזמן. חסכנו הרבה מאוד אבדות".