שרת הפנים איילת שקד אמרה היום (חמישי) כי היא "חד משמעית" מגבה את הצעדים הכלכליים של שר האוצר ליברמן. בריאיון באולפן ynet הבטיחה שקד שחוק האזרחות יעבור גם בקריאה שנייה ושלישית והודתה: "מחירי הנדל"ן זו הבעיה הקשה ביותר שלנו". באשר לטענות חברי הכנסת החרדים נגד הממשלה, אמרה שקד כי הצעדים האחרונים יאפשרו לחרדים לצאת לעבודה - "דבר גדול שאמור לתרום לכלכלת ישראל".
שקד התייחסה לנתונים החיוביים שהתפרסמו אתמול על הצמיחה הגדולה במשק בשנה האחרונה בישראל. "הנתונים שהתפרסמו אתמול הם חריגים ממש לטובה", אמרה שקד. "הקרדיט בשנה האחרונה זה חד משמעית לממשלה הזאת ולרה"מ בנט שהלך על הבוסטר השלישי ולא עשה עשה בכלל סגרים, ולשר האוצר שמנהיג מדיניות כלכלית אחראית".
5 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד
(צילום: יריב כץ )

אבל קיבלתם כלכלה חזקה. זה לא שבאתם ופתאום. "נכון, צריך להגיד. הכלכלה הייתה חזקה לאורך שנים. יש את המנוע של ההייטק הישראלי שזה מנוע אדיר לכלכלה. אבל בכל זאת שישראל מכל המדינות המפותחות נמצאת במקומות הראשונים בכל המדדים בצמיחה ובאבטלה, זה הישג גדול מאוד גם של הממשלה הזו. אלו נתונים מאוד חריגים לטובה גם בקרב מדינות חזקות".
ועדיין כשאנחנו נכנסים לסופר כל ישראלי פשוט משלם יותר על הכל, על מוצרי פארם, על דלק, עכשיו חשמל. כמעט הכל. "ישראל היא מדינה שהייתה יקרה עוד קודם וכרגע יש עליות מחירים בכל העולם, צריך להגיד את זה. חומרי הגלם עולים, עלויות השינוע עולות, זה בגלל משבר הקורונה הארוך וזה קורה בכל העולם. הממשלה מנסה להתמודד עם זה ולהוריד מיסוי ומכסים. אנחנו מקווים לפחות לעצור את עליות המחירים. גם הלחץ הציבורי חשוב וראינו שלחץ צרכני גרם לחברות לנסות לפחות לחודשים הקרובים לא להעלות מחירים. אני מקווה שזה יישאר ככה".
5 צפייה בגלריה
מחאת האפודים הצהובים בצ'רלס קלור
מחאת האפודים הצהובים בצ'רלס קלור
מחאת האפודים הצהובים בצ'רלס קלור
(צילום: שחר גולדשטיין)

"אין ספק שמחירי הדיור זו הבעיה הקשה ביותר", הודתה שקד, "אנחנו רתומים לעניין הזה. השנה שיווקנו מעל 100 אלף דירות, תכננו מעל 108 אלף דירות, זה מספרים שלא היו בשנים קודמות. אם נשמור על מספרים כאלה אני מקווה ומאמינה שתהיה בלימה בעליית המחירים".
שקד גם התייחסה לחוסר הוודאות בנושא ההתחדשות העירונית ותמ"א 38. "לא יהיה וואקום, אין דבר כזה", הדגישה שרת הפנים. "יש תמ"א 38 כרגע בוועדת הפנים של הכנסת ואם צריך נאריך את זה. הציבור צריך לדעת שוואקום לא יהיה. תהיה אפשרות למי שרוצה לעשות התחדשות עירונית גם על בניין אחד בתמ"א 38".
5 צפייה בגלריה
 אתר בנייה
 אתר בנייה
"שיווקנו מעל 100 אלף דירות".
(LO-DESIGN/Pixabay)
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"מגבה חד משמעית". אביגדור ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
את יכולה להבטיח לזוג צעיר שתוך שנתיים לא רק שהעלייה תיבלם אלא שהמחירים יחלו לרדת? "אני יכולה להבטיח שאנחנו עושים הכל כדי להגדיל משמעותית את ההיצע ולצמצם את הזמנים בהליכי התכנון והרישוי. שיווקנו 100 אלף דירות - פי 2 מהשנים הקודמות. בנדל"ן התהליכים יותר איטיים אבל אם נתמיד בזה נצליח לבלום את עליית המחירים".
יכול להיות שהפתרון לזינוק במחירים זה פשוט לאותת לבנק ישראל להעלות את מחירי הריבית? "אנחנו לא מתערבים לנגיד בהחלטות שלו, הוא נגיד מאוד מקצועי ורציני ואני מעריכה שאם הוא יחשוב שזה יכול לעזור, יכול להיות שהוא ילך לכיוון הזה".
מי מפריע לכם לקצר את התהליכים והביורוקרטיה כולל לפעמים להילחם בהחלטות מסוימות של הרשות למקרקעי ישראל? "מנסים לעשות מה שאפשר. אני נתתי הוראת מדיניות חד משמעית לכל הוועדות המחוזיות ואני מאוד מקווה שראשי הוועדות המחוזיות שיושבים בשטח וגם הועדות המקומיות וראשי הערים יבינו שהם צריכים לתת בעת הזו מקסימום אחוזי בניה במינימום זמן, כי אני מסכימה אתכם שזו הבעיה הכי בוערת".
שמדברים על יוקר המחיה אחד הדברים המרכזיים זה פתיחת התחרות בייבוא. אתם יודעים לוודא שמישהו יוכל לפתוח חברה ולהפוך ליבואן כדי שהמונופולים הגדולים לא ישתלטו גם על הסיבוב הזה? זה כבר קרה בעבר. "רפורמת הייבוא שהעברנו בתקציב האחרון תיכנס לתוקפה ביוני ובוודאות נראה שינוי. זה המון שנים שדברים היו תקועים ואי אפשר היה לעשות ייבוא מקביל על מוצרי אוכל ותמרוקים. לא כולם נכנסו עדיין, הדרג המקצועי של משרד הבריאות מערים קשיים בחלק מהמוצרים. לחצנו על הדרג המקצועי כדי שישחררו עוד. יש למשרד הבריאות מן קונספציה כזו שאם נפתח את הייבוא למשחות שיניים אז ייכנסו גם משחות שיניים שעושות נזק. אני אומרת שצריך להפסיק עם הדבר הזה, מה שטוב לאירופה וארה"ב טוב לישראל. עשינו צעד משמעותי בתקציב האחרון".
5 צפייה בגלריה
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
אביר קארה בריאיון אולפן ynet
"נלחם יום יום עבור העצמאים". אביר קארה
(צילום: קובי קואנקס)
שקד אמרה כי היא מגבה את צעדיו של שר האוצר ליברמן. "מגבה חד משמעית. ההנהגה הכלכלית של ממשלת ישראל מתנהלת באחריות, לא סתם רואים מספרים כאלה גדולים באחוזי צמיחה ומספרים נמוכים באחוזי אבטלה, זה לא מהשמיים".
העצמאים איתם אנחנו מדברים אומרים שהפקרתם אותם. אתם אמרתם שפרנסה זה הכל. "נכון. אנחנו רואים את עצמנו כמייצגים עצמאים ודואגים להם. אני עושה עכשיו רפורמה גדולה ביחד עם סגן השר אביר קארה ומורידה משמעותית רגולציה ברישוי עסקים כדי להקל על עצמאים. אנחנו ניתן פיצויים לעסקים שקורסים, שר האוצר רוצה לחכות ולראות את התמונה המלאה. בסופו של דבר עסקים שנפגעו בצורה משמעותית יקבלו פיצוי. הם לא יופקרו".
אהבת לראות את ההתנהגות של אביר קארה בוועדת הכלכלה של הכנסת? "אביר קארה מייצג בצורה אמיתית אותנטית ונכונה את העצמאים בישראל. הוא נלחם יום יום מול משרדי הממשלה. הוא מייצג בצורה הכי רצינית נכונה ואחראית שיש את העצמאים. לא תמיד אפשר לתת הכל, בסופו של דבר אנחנו חלק מממשלה ויש כוחות שונים. אבל הממשלה הזו רואה בהחלט את העצמאים לנגד עיניה".

שקד התייחסה לטענות הרבות של בעלי עסקים שנפגעו קשה בגל האומיקרון, כמו אנשי ענף התיירות, מורי הדרך ומורי התל"ן (תוכנית לימודים נוספת). "נכון יש ענפים שנפגעו. אם המפתחות היו אצל נתניהו והאופוזיציה, היו סגרים ולא היינו רואים נתונים כאלה מרשימים מבחינה כלכלית. בסוף לקחנו החלטות אמיצות שהוכיחו את עצמן. הפחידו אותנו והטילו עלינו אימה וההחלטות הוכיחו את עצמן".
שקד גם התייחסה לטענות של רבים במגזר החרדי על פגיעה קשה ואף הסתה מצד שר האוצר ליברמן. "הממשלה הזו עושה גם עבור הציבור החרדי דברים מרחיקי לכת שמעודדים אותם לצאת לעבוד", טענה. "קוראים לנו אנטישמים? זה הפוליטיקאים. הציבור החרדי מבין שהממשלה פועלת גם עבורו. מעבירים חוק גיוס שמאפשר להם לצאת לעבוד, נותן להם פטור בגיל 21 ומשחרר אותם לשוק העבודה. זה דבר גדול שאמור לתרום לכלכלת ישראל".
את אומרת לחרדים 'לכו לעבוד'? "אני אומרת חד משמעית - מי שלא לומד מבוקר עד לילה שייצא לעבוד. זה חשוב להם ולכלכלת ישראל. יש הרבה הורים חרדים שרוצים שהילדים שלהם ילמדו לימודי ליבה והממשלה עובדת גם בכיוון הזה. התוכניות האלה בסופו של דבר מיטיבות גם עם המגזר החרדי. נותנות זיכוי במס למי שעובד ותמיד אחד עובד במשפחות האלה. אלה דברים טובים וחשובים שגם המגזר החרדי רוצה בהם".
את תומכת בחוק תוספת הרמטכ"ל לפנסיות שגנץ מנסה לקדם? "הממשלה הצביעה בעד החוק הזה. מה שמוכרים בתקשורת לא הולם את המציאות".
הציבור מסתכל ואומר עוד פעם מיליארדים זורמים לפנסיות. "מה שקיים כבר היום. יש החלטת ממשלה והממשלה צריכה להתנהל במשמעת קואליציונית. ברגע שזה עבר כל הקואליציה צריכה לתמוך בזה".
שקד התייחסה למהומות בשייח גראח (שמעון הצדיק) בירושלים, ולהחלטה של ח"כ איתמר בן גביר להקים שם לשכה זמנית. "האירוע הזה נרגע וטוב שכך. צריך להבין איך הכל התחיל, מניסיון לשרוף משפחה יהודית בשמעון הצדיק. אסור לשכוח את זה ואסור להתבלבל".
את נותנת גיבוי לבן גביר. "משטרת ישראל נמצאת שם ומגנה על האזרחים. האירוע הזה נגמר. אני מציעה לא ללבות אותו. המשפחה הזו סובלת, מתנכלים לה וניסו לשרוף אותם. זו האמת ואסור לשכוח את זה".
זה סוף הגל אבל קיבלנו פה יותר מ-1,000 מתים בכמה שבועות. "בסוף כשמסתכלים על הנתונים של ישראל לעומת מדינות אחרות, התנהלנו בצורה טובה רצינית ואחראית. זו הייתה בהחלט הצלחה וניהול נכון של המגפה".
שקד התייחסה גם לחוק האזרחות, שעבר בקריאה ראשונה ביחד עם חוק מקיף יותר של ח"כ שמחה רוטמן. "חוק האזרחות יעבור בקריאה שנייה ושלישית, במשמרת שלי הוא לא ייפול", הבטיחה.
עכשיו עלה לכותרות העומס במשרד הפנים, בגלל כמה עיתונאים שניסו לקבוע תור לחידוש דרכון או ת"ז. אי אפשר לקבוע תורים חודשים קדימה. "נכון' יש בעיה בקביעת תורים ברשות האוכלוסין וההגירה בגלל שהיו הרבה עובדים שחלו בקורונה וגם בגלל שבשנות הסגר אנשים לא הוציאו דרכונים. ביקשנו מהעובדים לעבוד גם בשישי וגם אחה"צ. כל בוקר נפתחים גם תורים למי שצריך דרכון דחוף כך שמי שחייב להוציא דרכון בשבוע-שבועיים הקרובים יכול פשוט בבוקר להגיע לרשות האוכלוסין והוא יקבל תור. אני מבינה את המצוקה ואני יודעת שזה לא בסדר. נפתור את זה בשבועות הקרובים".
איילת שקד מתכווננת להתמודדות לראשות ממשלה באיזושהי קונסטלציה? "אני לא חושבת שבנט סיים את התפקיד. על העתיד נדבר בעתיד. בפוליטיקה הכל אפשרי".