2 צפייה בגלריה
שבילי אופניים בחדרה
שבילי אופניים בחדרה
שביל אופניים בחדרה
(צילום: שרון צור)
משרד התחבורה עמל בשנה האחרונה על תוכנית עבודה ארצית לסלילת 3,600 קילומטרים של שבילי אופניים חדשים ברחבי הארץ עד 2040 - במקביל ליעד נוסף שהציב לו המשרד - העברת 10% מכלל התחבורה בישראל לכלים דו-גלגליים עד אותה שנה. היום ב-11:00 תשודר בשידור חי באתר ynet ועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
ילד אופניים אילוס אילוסטרציה
ילד אופניים אילוס אילוסטרציה
התוכנית מבקשת להסדיר את התחום. אילוסטרציה
(צילום:shutterstock)
לצורך מימוש התוכנית עמלו בשנה האחרונה ראש מינהל התכנון במשרד שי קדם יחד עם ראש מנהל התכנון התחבורתי אבנר ברק, כדי להוריד את כמות החסמים ליישומה. לשם כך, השניים הקימו בשבועות האחרונים את "מנהלת תשתיות הרכיבה" שתהיה אמונה על קידום ומעקב אחר התוכנית. גורם בכיר במשרד התחבורה אמר אמש: "אנו משאירים לשר או השרה הנכנסים תוכנית מעולה, ומקווים שהיא לא תשונה מהותית בכדי לעזור להוריד את מספר כלי הרכב בכבישים".
נכון להיום קיימים בישראל כ-1,100 קילומטרים של שבילי אופניים בלבד. מי שמובילה בכמות הקילומטרים הסלולים הינה תל אביב-יפו, עם 164 ק"מ המהווים 15% מכלל השבילים בישראל. אחריה אפשר למצוא את ירושלים עם 50 ק"מ בלבד, כשמיד אחריה, קצת במפתיע, ניצבת העיר מודיעין מכבים רעות עם 48 קילומטרים. בירת הנגב, באר שבע הינה העיר החמישית שבה יש הכי הרבה שבילי אופניים עם 37 ק"מ, כשמיד אחריה נמצאת השכנה הדרומית אשדוד בה נסללו כ-3% מכלל שבילי האופניים בישראל (32 קילומטרים).
היישובים הבאים בתור מראים ירידה חדה בכמות השבילים הסלולים. קריית טבעון ובני ברק סוגרות את הרשימה, עם 4 ו-5 קילומטרים של כבישי אופניים סלולים. התוכנית החדשה מבקשת להסדיר את התחום ולייצר רשתות רכיבה מטרופוליניות עם רציפות תחבורתית. במשרד התחבורה טענו כי הקמת המנהלת תאפשר לתוכנית לנסוק ואף לקבל עדיפות על פני פרויקטים אחרים במשרד.
גורמים במשרד התחבורה סיפרו ל-ynet כי התוכנית נולדה לאחר סקר התחבורה הציבורית שהמשרד ערך בשנה שעברה. בסקר נחשף כי רוב הנסיעות בישראל הינן מקומיות, למרחק של עד שלושה קילומטרים. למרות זאת, 42% מנסיעות אלו מבוצעות ברכב פרטי. במטרה לעודד מעבר מהרכב הפרטי לרכיבה, החלו לתכנן במשרד התחבורה מפות לשבילי אופניים שיובילו את האנשים לתחנות רכבת, מסגרות חינוך ומקומות תעסוקה מקומיים.
התוכנית, שהגיעה לידי ynet, מחולקת למעשה לשני שלבים: הראשון, עד 2030, כולל סלילת 2,000 קילומטרים של שבילי אופניים באזור הביקוש של הערים. פרויקטים אלו יהיו מיועדים לתושבים המקומיים, וינסו לגרום להם לקפוץ למרכול המקומי ברכיבה ולא ברכב. בעשור השני של הפרויקט (2040-2031), עיקר המאמץ יעבור להשלמת תשתיות רכיבה בכל היישובים העירוניים והכפריים - גם באזורים שבהם פוטנציאל הרכיבה אינו גבוה כיום. במשרד מאמינים כי כשהפרויקט יסתיים, בכל עיר כ-30% מהרחובות יכילו גם רשת שבילי אופניים, בעוד שביישובים הכפריים, 15% מהרחובות יכילו רשת שבילים כזו.
מנהלת תשתיות הרכיבה תקבל החלטות בראייה כוללת לגבי כל שביל ושביל ותרכז את האחריות להקמת התשתיות. המנהלת תיבחר את השבילים שיסללו בשאיפה ליצירת רשתות תחבורה מטרופוליניות רחבות יותר ולפי התוכנית הארצית ותיתן הנחיות מקצועיות להסדרי תנועה חדשים.
בנוסף, התכנית יצרה מודל ארצי לפוטנציאל הרכיבה ביישובים, ככלי עזר לתכנון המסייע בקביעת שלביות הפיתוח באזורים שונים. הכשרות בתחום ינתנו למתכננים ולרשויות המקומיות, לצורך שיפור איכות התכנון והבקרה.
"הרכיבה מהווה חלק בלתי נפרד ומשלים למארג התחבורה בת-הקיימא שמקדם המשרד. זה פתרון טוב לקישוריות, למשל, בין הבית לתחנת הרכבת, וממנה לעבודה", אמרה מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק. "כדי להגביר את הבטיחות בדרכים, המשרד מקדם בעקביות תשתיות רכיבה מתקדמות, המופרדות מיתר משתמשי הדרך - הולכי הרגל, התחבורה הציבורית והרכב הפרטי".
ראש מנהל התכנון התחבורתי אבנר ברק הוסיף: "התוכנית משחקת תפקיד מהותי ביצירת התשתית התכנונית והפיזית לקידום תרבות רכיבה בישראל, כשלראשונה משרד התחבורה מציב את הרכיבה על אופניים ואמצעים קלים נוספים בראש מעייניו, ומתרגם מדיניות כללית לפעולות מעשיות, משלבי מיפוי צרכי הרוכבים ועד לשלבי הביצוע".
שרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה: "הופכות והופכים את הפירמידה זו לא רק סיסמה. אני גאה שבשנה וחצי האחרונות, משרד התחבורה בראשותי השקיע סכומי עתק בעידוד רכיבה בכלים דו-גלגליים ובמיוחד בהפיכת הרכיבה עליהם לבטוחה יותר ונגישה יותר. לכלים הדו-גלגליים חלק אדיר בפתרון בעית העומס בכבישים ואנחנו פתחנו את הסכר להכנסתם בצורה מאסיבית לאופציות התחבורה בישראל. אסור לאף שרה או שר שיגיעו אחריי לקחת אחורנית את המהפך התחבורתי שעשינו ברכיבה בכלים קלים: באסדרה, בפיתוח תשתיות ובהגברת האכיפה על עבירות רכיבה".
פורסם לראשונה: 23:42, 12.12.22