ממשלת הימין של איטליה בהובלת ראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני מקדמת הצעת חוק שלפיה ייאסר על אזרחים איטלקים להביא לעולם ילדים בפונדקאות בחו"ל – בכלל זה במדינות שבהן הפונדקאות היא הליך חוקי. לפי הצעת החוק שנדונה כעת בפרלמנט האיטלקי, מי שיעברו על החוק יוכלו להישלח לעד שלוש שנות מאסר ולהיקנס במיליון אירו.
4 צפייה בגלריה
איטליה ג'ורג'ה מלוני מפלגת האחים של איטליה עצרת בחירות דואומו מילאנו
איטליה ג'ורג'ה מלוני מפלגת האחים של איטליה עצרת בחירות דואומו מילאנו
רה"מ מלוני. נגד "מסחוּר הגוף"
(צילום: AFP )
4 צפייה בגלריה
בית הנבחרים של איטליה פונדקאות
בית הנבחרים של איטליה פונדקאות
בית הנבחרים ברומא. מחאות בפנים ובחוץ
(צילום: רויטרס )
החוק האיטלקי אוסר פונדקאות בתוך איטליה כבר משנת 2004, אבל החוק החדש מרחיק לכת הרבה יותר, ומאיים לשלוח את מי שחולמים להיות הורים לכלא גם בגין הסתייעות באם פונדקאית בחו"ל. "אנחנו אומרים נחרצות 'לא' למכירה של ילדים", אמר חבר הפרלמנט מאוריציו לופי, העומד בראש מפלגת מרכז קטנה ששותפה בממשלתה של מלוני. "שימוש באם פונדקאית הוא הצורה הקיצונית ביותר של מסחוּר הגוף".
הדיון בהצעת החוק החל בבית הנבחרים של איטליה אתמול ונמשך היום, ובמהלכו פרצו מחאות בתוך הפרלמנט ובכיכר שמחוצה לו. חברי פרלמנט המתנגדים לאיסור הניפו כרזות שעליהן נכתוב "הורים, לא פושעים", אך היו גם חברי אופוזיציה שהצטרפו ליריביהם מהקואליציה וטענו שהפונדקאות פוגעת בכבוד האישה אם היא מקבלת כסף כדי לשאת את ילדו של אדם אחר.
ממשלתה של מלוני תומכת נחרצות בחקיקה, והקואליציה שלה נהנית מרוב מוצק הן בבית הנבחרים והן בסנאט, שיהיה הבא לדון בהצעה. אף שהצעת החוק מוצגת כ"איסור אוניברסלי" ותחול הן על זוגות חד-מיניים והן על זוגות הטרוסקסואליים, מתנגדיה רואים בה חלק מהניסיון של ממשלת מלוני לפעול נגד להט"בים ולפגוע במה שהיא רואה כ"משפחות לא מסורתיות". "החוק הזה הוא התקפה כבדה ביותר על משפחות הקשת ועל הקהילה הלהט"בית", אמר חבר הפרלמנט אלסנדרו צאן, שהוא בעצמו הומו.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
מלוני עם ראש ממשלת אסטוניה קאלאס. בטאלין מתיישרים עם מדינות המערב
(צילום: AFP )
נישואים חד-מיניים אסורים גם הם באיטליה, וזוגות להט"ביים נאלצים זה שנים להיאבק כדי שבן הזוג שאיננו ההורה הביולוגי של הילדים במשפחה יזכה לזכויות הוריות עליהם, כגון האפשרות לקבל החלטות רפואיות לגביהם או לאסוף אותם מבית הספר בלי צורך באישור כתוב מההורה הביולוגי.

היסטוריה בטאלין, רה"מ: "אני גאה באסטוניה"

צפונה מאיטליה, בטאלין, אישר היום הפרלמנט של אסטוניה בצעד היסטורי נישואים חד-מיניים, ובכך הפכה אסטוניה למדינה הבלטית הראשונה לעשות זאת. בית המחוקקים המקומי אישר את ההצעה ברוב של 55 תומכים מול 34 מתנגדים, וכעת נישואים חד-מיניים יהפכו לחוקיים ב-1 בינואר 2024. כמו המדינות הבלטיות האחרות – לטביה וליטא – אסטוניה הייתה נתונה להשפעה סובייטית עמוקה במשך עשרות שנים, עד קריסת ברית המועצות, והצטרפותה למדינות מערב אירופה המתירות נישואים בין בני זוג מאותו המין היא ציון דרך יוצא דופן.
ראש ממשלת המרכז-ימין של אסטוניה, קאיה קאלאס, אמרה במעמד אישור החוק כי "לכולם צריכה להיות הזכות להתחתן עם האדם שאותו הם אוהבים ושלו הם רוצים להתחייב. באמצעות ההחלטה הזו אנחנו סוף סוף מצטרפים לשאר המדינות הדמוקרטיות בעולם שבהן ניתן שוויון בנישואים. ההחלטה הזו אינה שוללת דבר מאיש, אבל נותנת משהו חשוב לרבים. היא גם מלמדת שהחברה שלנו היא חברה של אנשים שדואגים זה לזה ומכבדים אחד את השני. אני גאה באסטוניה".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס
ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס
קאיה קאלאס. "החלטה שאינה שוללת דבר מאיש, אבל נותנת משהו חשוב לרבים"
(צילום: EPA )
"זה כאילו המדינה סוף סוף מקבלת אותי", אמרה היום אנלי לפאמה, לסבית אסטונית בת 45 אחרי אישור החוק. "עד עכשיו נאלצתי להילחם על כל דבר. הייתי צריכה ללכת לבית המשפט כדי לאמץ את הילדים שלי, והתחושה הייתה – למה? עכשיו אני אדם עם זכויות".
אסטוניה, שחברה באיחוד האירופי ובנאט"ו, היא מדינה חילונית ברובה, עם 1.3 מיליון תושבים. לפי סקר שערך השנה המרכז לזכויות אדם, 53% מהתושבים באסטוניה תומכים בנישואים חד-מיניים. לשם השוואה, לפני עשור עמד שיעורם על 34% בלבד. עם זאת, מהסקר עולה ש-38% מהאסטונים עדיין רואים בהומוסקסואליות דבר בלתי מתקבל על הדעת, וההתנגדות לנישואים חד-מיניים זוכה לרוב בקרב המיעוט האתני הרוסי הגדול שחי באסטוניה, מיעוט שמהווה כרבע מכלל האוכלוסייה. רק 40% מהרוסים האסטונים תומכים בנישואים חד-מיניים.
סימן להתקדמות ביחס ללהט"ב הגיע בשבוע שעברה גם מלטביה השכנה, כששר החוץ הפופולרי של המדינה אדגר רינקביצס, שהוא הומו מוצהר, נבחר לנשיא, והפך בכך לאחד מראשי המדינה היחידים באירופה שנמנים עם קהילת הלהט"ב.