שר האוצר שמתפקד גם כשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', תקף הבוקר את הרמטכ"ל אביב כוכבי שהבהיר בריאיון ל-ynet ולכלי תקשורת נוספים כי "ליהודה ושומרון יש מפקד אחד".
לדברי סמוטריץ', "אם כוכבי היה מבקש להבין ולא רק לתקוף בפופוליזם כהכנה לכניסתו למגרש הפוליטי הוא היה מדבר איתי ומבין שהמטרה היא לא לפגוע בשרשרת הפיקוד של צה"ל אלא להוציא את המנהל האזרחי מצה"ל ולאזרח אותו. צה"ל יעסוק בביטחון ומערכת אזרחית תנהל את החיים האזרחיים. טוב לאזרחים וטוב לצה"ל".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ',  אביב כוכבי
בצלאל סמוטריץ',  אביב כוכבי
עימות לפני סיום הכהונה. סמוטריץ' וכוכבי
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נתניהו וגלנט - תגנו את המתקפה נגד הרמטכ"ל". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ)
סמוטריץ' הוסיף: "היה כבר מינוי חיצוני לשרשרת הפיקוד, כשהעבירו את האחריות על פיקוד העורף לשר להגנת העורף והשמים לא קרסו. ובכלל, כוכבי התבלבל ושכח שישראל היא מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. האחריות על מתפ"ש והמנהל האזרחי הועברה אליי בחוק ואני משוכנע שמחליפו ויתר מפקדי צה"ל יפעלו בהתאם לחוק".
בתגובה לדברים תקף יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "סמוטריץ' ונתניהו, אתם התבלבלתם. חובתו המקצועית של הרמטכ"ל להגיד את האמת ולהתריע - גם אם זה לא ערב לאוזניהם של פוליטיקאים. מסע ההפחדה וההשתקה מול בכירי מערכת הביטחון והדרגים המקצועיים יפגע בביטחון, לא פחות מפיצול הסמכויות ההרסני ביהודה ושומרון מטעמים פוליטיים. אני קורא לכלל בכירי המערכת להמשיך ולהשמיע את קולם, באופן ממלכתי ומקצועי. על נתניהו וגלנט לגבות את הרמטכ"ל ולגנות את המתקפה הפוליטית עליו מיד".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
כוכבי מתנגד להוצאת פלוגות מג"ב מאיו"ש. בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ)
כוכבי, שיסיים בקרוב את תפקידו ויעביר שרביט להרצי הלוי, התייחס בריאיון ל-ynet לסמכויות שקיבל סמוטריץ' וגם לסמכויות שקיבל השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, על מג"ב באיו"ש.
"לא יכול להיות שיהיו שני מפקדים ביהודה ושומרון", הסביר כוכבי את התנגדותו הנחרצת להעברת 16 פלוגות מג"ב הפועלות באוגדת איו"ש לידי השר בן גביר. "העבודה שמג"ב עושה ביהודה ושומרון היא מצוינת ואני מקווה שהמצב הזה יישאר בדיוק כפי שהוא היום. שרשרת הפיקוד חייבת להישמר. זה אומר שמי שמפקד על הכוחות הוא מפקד אוגדת איו"ש ומעליו אלוף הפיקוד. כולם נתונים לפקודות, להנחיות, לנהלים ולמדיניות של מפקד הפיקוד ושל הרמטכ"ל".
השליטה במנהל האזרחי ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים, נסביר, תאפשר לסמוטריץ' את היכולת להכתיב את חלק הארי של המתרחש בשטחים מדי יום. כך, יוכל סמוטריץ' לשלוט גם בתמונה שתוצג לדרג המדיני, שכן המנהל עוסק כמעט בכל היבט של חיי התושבים הפלסטינים, כאשר הציפייה היא שהמנהל תחת סמוטריץ' יפעל יותר עבור המתנחלים, ופחות עבור הפלסטינים. עד היום היה האזור היה נתון לריבונותו של אלוף פיקוד המרכז, שחלש על אוכלוסייה שמונה כיום כשלושה מיליון פלסטינים ומאות אלפי ישראלים.

כוכבי אמנם נזהר מלדרוך על המוקש הפרסונלי, אבל הוא מודע לכך שבן גביר עומד להיות שר לוחמני, כזה שהזיהוי שלו עם הימין הקיצוני יביא אותו להתנגד לכל פינוי מאחז לא חוקי ביהודה ושומרון - משימה שבהגדרתה מבוצעת על ידי כוחות מג"ב ומשטרה. ולכן לא מן הנמנע שבן גביר יחליט להוציא את פלוגות מג"ב מיהודה ושומרון ולהעבירן למאבק בפשיעה בנגב או בגליל. לכך יהיה מחיר בשטח: מדובר באובדן כוח ששווה לארבעה גדודי חי"ר, באזור שממילא קצר בכוח אדם.
"במבצע 'שומר החומות' הוצאנו את מג"ב מיהודה ושומרון לערים המעורבות לכמה שבועות ובזמן הזה הקפצנו גדודים במקומם", אומר כוכבי. "אם נמשיך לעבוד כך, כשפלוגות מג"ב נשארות באיו"ש תחת ההנחיות של הרמטכ"ל ושל פיקוד מרכז - אז מצוין. אם לא, אז יקרה אחד מהשניים: או שנצטרך להפעיל עוד גדודי מילואים או עוד גדודים סדירים. זה לא נכון וזה לא נכון. הכוח הסדיר ייפגע במוכנותו למלחמה, והמילואים כבר נושאים בנטל מאוד גדול באיו"ש. לכן צריכים להמשיך בפתרון הטוב ביותר שכבר קיים: לעזור למשטרה ולמשרד לביטחון פנים כשהם צריכים תגבורי כוחות".
- המינהל האזרחי הוא גוף צבאי שמנהל מטעם המדינה את הפעילות האזרחית ביהודה ושומרון. מה המשמעות המעשית, מחר בבוקר, של הוצאתו והוצאת מתאם פעולות הממשלה בשטחים מצה"ל ומשר הביטחון, והעברתם לסמכותו של גורם פוליטי? "ביהודה ושומרון יש ממשל צבאי ומתוקף ההגדרה הזו צה"ל אחראי לחוק ולסדר, וכמובן לביטחון. לכן המציאו את המינהל האזרחי. יש משמעויות רבות למהלך שכזה ואנו נשקף את כל ההשלכות והמשמעויות לדרג המדיני. ככלל אני אומר דבר אחד: הזיקה בין פעולות אזרחיות לפעולות מבצעיות-ביטחוניות באזור שנמצא בלחימה היא הדוקה. ההפרדה ביניהן היא לא טובה ועלולה לגרום נזק ולהביא למצב פחות טוב לכל האוכלוסיות. לכן צריך לחשוב פעמיים לפני שמקבלים החלטה שכזו".
כוכבי עוזב את צה"ל בשיאה של סערת שינויים דרמטיים בזירה הפוליטית-משפטית-אזרחית. הוא עושה זאת עם הבטחה מנתניהו – שטרם ברור אם תמומש - שלפיה מחליפו הרצי הלוי יקבל את הזכות להשמיע את עמדתו לפני מימוש ההחלטות באשר לדמותו של צה"ל, כפי שרוצים סמוטריץ' ובן גביר לראות אותה. כך או אחרת, בצבא צפויים להתנגד כמעט לכל הדרישות לשינויים בצה"ל, כולל להצעת החוק שלפיה באופן כמעט גורף לא תיפתח חקירה פלילית נגד לוחמים שנחשדים בביצוע עבירות מסוימות במהלך פעילות מבצעית.