אנה בלן מונטס, אמריקנית ועובדת ממשל שהורשעה בריגול לטובת קובה, שוחררה בסוף השבוע מהכלא בארה"ב. מונטס נידונה ל-25 שנות מאסר, אך מכיוון שזכתה לשחרור מוקדם היא שוחררה ביום שישי מבית הסוהר הפדרלי בטקסס אחרי 20 שנים מאחורי הסורגים.
מונטס בת ה-65, אמריקנית ממוצא פורטו-ריקני, קיבלה את הכינוי "המלכה של קובה". ההערכה הייתה שהמודיעין הקובני גייס אותה כשהיא עבדה במשרד המשפטים האמריקני, בין 1979 ל-1985.
קובה ביקשה ממונטס לחפש עבודה במקום שבו המידע שתוכל להעביר יהיה יקר ערך. כך הגיעה מונטס ב-1985 לסוכנות הביון של משרד ההגנה (ה-DIA), שם שימשה מומחית בכירה לענייני קובה. במהלך עבודתה היא קיבלה מסרים מוצפנים מהמדינה הקומוניסטית, וניצלה את תפקידה כדי לרגל לטובת קובה ולחשוף בפניה את זהותם של מרגלים אמריקנים שפועלים בשטחה.
מונטס הואשמה שחשפה זהותם של ארבעה מרגלים אמריקנים בקובה, ושהעבירה להוואנה מידע מסווג נוסף. מונטס נעצרה ב-21 בספטמבר 2001, מעט לפני שארה"ב פלשה לאפגניסטן. במשפטה ב-2002 היא הודתה במיוחס לה. המרגלת טענה שהיא פעלה לפי צו מצפונה, ושהמדיניות האמריקנית כלפי קובה הייתה אכזרית ובלתי נסבלת. "הרגשתי חובה מוסרית לעזור לקובה להגן על עצמה מהמאמצים שלנו לכפות עליה את הערכים והמערכת הפוליטית שלנו", היא אמרה. בית המשפט קבע שמונטס העמידה את האזרחים האמריקנים, "ואת האומה כולה", בסכנה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב שחררה את המרגלת אנה מונטס
ארה"ב שחררה את המרגלת אנה מונטס
(צילום: רויטרס)
בית המשפט קבע כי כעת מונטס תהיה נתונה למעקב של חמש שנים, והרשויות יפקחו גם על הגלישה שלה באינטרנט. היא לא רשאית לעבוד עבור גופים ממשלתיים וליצור קשר עם סוכנים זרים.
מתחילת כהונתו של ג'ו ביידן בבית הלבן הסירה ארה"ב חלק מהסנקציות על קובה, אך היא ממשיכה לאכוף את האמברגו מימי המלחמה הקרה. בנוסף החריפה ארה"ב את ההגבלות שלה נגד מהגרים בלתי חוקיים, שמנסים להסתנן מקובה לארה"ב על רקע האינפלציה והמחסור בתרופות בארצם.