השלכות המלחמה ברצועת עזה והחשש מפתיחת חזיתות נוספות משפיע מאוד על ירדן. מבחינה אזורית, ירדן נמצאת במיקום גיאוגרפי שמציב אותה מול מספר סכנות, במיוחד אם המצב יגלוש לזירות לחימה נוספות. לפי העיתון "אל-ראי אל-יום" קיימים מספר תרחישים שעלולים להוות סכנה עבור ירדן - התרחיש הראשון שירדן חוששת ממנו הוא של מעבר פלסטינים מיהודה ושומרון אליה, שבעצם מתכתב עם החשש של מצרים כרגע ממעבר פלסטינים מרצועת עזה למצרים.
2 צפייה בגלריה
עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
לא פעם במהלך השבועות האחרונים יצאו התבטאויות מירדן כי עקירה של פלסטינים מיהודה ושומרון לשטחה תהווה הכרזת מלחמה. שר החוץ הירדני איימן א-ספדי אמר זאת גם ביום שני האחרון בריאיון לערוץ "אל-ממלכה" הירדני: "כל ניסיון להביא לעריקה לירדן הוא הכרזת מלחמה ונתמודד איתו בנחישות".
בנוסף, ירדן חוששת מזליגת גורמים שונים מ"ציר ההתנגדות" לשטחה. גורמים אלה נמצאים בסוריה ועיראק, שתי מדינות הגובלות עם ירדן. החשש הוא מפני כניסת הגורמים לתוך שטח המדינה. סכנה נוספת היא הסכנה מהכוחות החות'ים בתימן. ירדן נמצאת "בדרך" לישראל מבחינה גיאוגרפית, גם מעיראק ומאזורים מסוימים בסוריה אבל גם מתימן, וירי לעבר ישראל יכול לעבור בשטח ירדני ולהוות סכנה גם עבורה. ירדן גם חוששת משיבוש הפעילות בנמל עקבה.
מתחילת המלחמה ברצועת עזה, המלך עבדאללה ושר החוץ הירדני א-ספדי, עסוקים בפגישות עם בכירים ברחבי העולם הערבי והמערבי בניסיון להביא לעצירתה. ירדן מדגישה בכל במה את חשיבות ההגנה על האזרחים ברצועת עזה, הסרת המצור מהרצועה והעברת סיוע הומניטרי דחוף דרך מעבר רפיח.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח פלסטינים עם אזרחות כפולה יוצאים מ עזה ל מצרים
מעבר רפיח פלסטינים עם אזרחות כפולה יוצאים מ עזה ל מצרים
מעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Arafat Barbakh)
במקביל, א-ספדי אמר בריאיון לרשת אל-ג'זירה כי ירדן לא תחתום על הסכם חילופי אנרגיה ומים עם ישראל. החתימה על ההסכם תוכננה במקור לאוקטובר, אך בוטלה עקב המלחמה. "התקיים בינינו דיאלוג על כמה פרויקטים אזוריים, אך המלחמה הוכיחה כי כל זה לא יקרה", אמר.
הצבא הירדני אף הנחית סיוע לבית חולים שדה הירדני ברצועת עזה. אתמול פרסם משרד החוץ הירדני כי שבעה עובדים של בית החולים הירדני נפצעו בתקיפה ישראלית בזמן שניסו לטפל באזרחים פלסטינים. דובר משרד החוץ הירדני אמר כי חשיפת בית החולים והצוות לסכנה היא פשע אסור ומהווה הפרה של החוק הבינלאומי. גינויים יצאו ממספר מדינות בעולם הערבי. גם מלכת ירדן ראניה לוקחת חלק פעיל מתחילת המלחמה בקמפיין למען הפלסטינים ויוצאת נגד ישראל בכל הזדמנות. בראיונות שקיימה לרשת CNN, היא הטילה ספק בזוועות של חמאס ותקפה את ישראל, שלדבריה "מצדיקה הרג של אזרחים".
בשבועות האחרונים התקיימו בירדן הפגנות תמיכה המוניות מתוך סולידריות עם רצועת עזה. ההפגנות התקיימו באזורים שונים במדינה, גם באזור השגרירות הישראלית בעמאן, כשבנוסף היו ניסיונות צעידה לעבר גדר הגבול עם ישראל. במהלך ההפגנות נשמעו קריאות נגד ישראל, כאשר כוחות הביטחון הירדנים, שנערכו בחלק מהמקרים לאירועים מראש, התמודדו עם המפגינים גם באמצעים כמו גז מדמיע.
יש לציין כי רוב ההפגנות ההמוניות היו אחרי תפילת יום השישי במסגדים. היום, על רקע האירועים האחרונים אתמול בבית החולים השדה הירדני ברצועת עזה, פורסמו קריאות מטעם שר ההקדשים הירדני, מחמד אל-חלאילה, שקרא היום לאימאמים ומטיפים במסגדים ברחבי המדינה לקיים מחר לאחר תפילת השישי תפילות עבור ההרוגים החפים מפשע ברצועת עזה ובפלסטין בכלל.