240 מתושבי מחוז דגסטן שברוסיה נידונו לעונשי מאסר קצרים וקנסות כספיים על ההתפרעות בשדה התעופה בבירה מחצ'קלה והניסיונות לפגוע בנוסעים ישראלים לפני כחודש. האירוע, שתיעודים דרמטיים ממנו עלו לרשתות ובהם נראו מאות מוסלמים מסתובבים בצורה חופשית בנמל התעופה במחצ'קלה, הסתיים כאשר 15 הישראלים שהיו במקום פונו על ידי המשטרה וצבא רוסיה.

104 אנשים קיבלו עונשי מאסר של יום אחד עד 10, בעוד ש-94 קיבלו קנס שנע בין 3,000 ל-10,000 רובל (115-35 דולר). עוד 42 נידונו לעבודות לתועלת הציבור.
אלכס טנצר, מומחה לתקשורת רוסית ופעיל חברתי בקהילת יוצאי ברית המועצות לשעבר, אמר: "הם קיבלו עונש רק כי היה לזה הד בינלאומי. על חומרת העונש החליטו בקרמלין. מצד אחד, הם יכולים להגיד שהטילו עונש על ההמון לאחר שתקפו נמל תעופה בהתקפה אנטישמית, אבל מצד שני הם לא באמת מרתיעים את תושבי דגסטן והסתפקו בעונשים קלים".
1 צפייה בגלריה
המוני מוסלמים מתאספים בכניסה לשדה התעופה בכוונה לפגוע ביהודים לאחר הנחיתה במחצ'קלה בירת דגאסטן
המוני מוסלמים מתאספים בכניסה לשדה התעופה בכוונה לפגוע ביהודים לאחר הנחיתה במחצ'קלה בירת דגאסטן
עונשים קלים בלבד למתפרעים
בסרטונים שהגיעו משדה התעופה נראו המוסלמים קוראים "אללה אכבר", מניפים דגלי פלסטין, פורצים את הדלתות בטרמינל ומשליכים אבנים על המטוס. על פי הדיווחים ברוסיה, הם עצרו ובדקו רכבים על מנת לאתר ישראלים. תשעה שוטרים ו-11 מתפרעים נפצעו בעימותים בשדה התעופה, שניים מהם באורח קשה. בעקבות המהומות השביתה רוסיה את הטיסות בשדה התעופה עד להשלמת בדיקות ביטחוניות.
15 הישראלים שהיו במטוס בודדו ואובטחו בשדה התעופה בדרום רוסיה, ובהמשך קיבלו אישור לעזוב את הטרמינל. חלק הוטסו למוסקבה, לפי בקשתם, וחלק המשיכו ליעדים שונים בדגסטן לפי בחירתם. האירוע טופל על-ידי גורמים במשרד החוץ, המל"ל וגורמים ביטחוניים נוספים, בהובלת שגריר ישראל ברוסיה אלכסנדר בן צבי ובסיוע הדוק של גורמי ממשל וביטחון מקומיים.
שמואל, בן 26 מירושלים, היה אחד מ-45 נוסעי טיסת רד ווינג למחצ'קלה. הוא הגיע לפגוש את ארוסתו שמתגוררת שם. המטוס נחת בסביבות השעה 20:19 שעון מקומי, והנוסעים הורדו ממנו לביקורת הדרכונים. "אמרו לנו לחכות פה, שאנחנו לא יכולים לצאת כי יש בלגן בחוץ", שחזר אז שמואל בשיחה עם ynet. "הייתה הרבה משטרה ועמדנו במתחם הדרכונים, ואז פתאום ראינו מאות אנשים מתפרצים".
"ראינו אנשים רצים למסלול ההמראות של שדה התעופה וזורקים על האוטובוס שלנו אבנים", סיפר. "בתוך האוטובוס ילדים צעקו, וילדה גם נפגעה משברי זכוכית שעפו עליה. היה פה בלגן מאוד גדול, זה היה מפחיד. האוטובוס נסע בנמל התעופה וניסה לברוח מההמון, ואנשים רדפו אחריו וזרקו אבנים".
לדבריו, "בשלב מסוים הגיעו מאות אנשים ועצרו את האוטובוס. הם נכנסו פנימה, עברו אדם-אדם ושאלו אם הוא מוסלמי או יהודי. אני אמרתי שאני מוסלמי, כי פחדתי פחד מוות. למזלי הם האמינו לי והמשיכו הלאה".