הוועדה לביקורת המדינה דנה הבוקר (יום רביעי) בשירות חרדים בצה״ל. בדיון עלה כי מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר התגייסו כ-1,100 חרדים במסלולים שונים, אך במשרד הביטחון ציינו כי מספר המתגייסים נותר זהה.

בפתח הדיון, שנוהל על ידי היו"ר ח״כ מיקי לוי, ח״כ ליברמן אמר כי ״אני חושב שהמגזר החרדי צריך לנצל פה שעת רצון ולהשתלב בחברה הישראלית, לא לפעול לפי אותם עסקנים חרדים ששמענו מהם דברי בלע כמו ׳מה הקשר בין הממשלה למלחמה׳. ראיתי את החרדים שמתנדבים באיחוד הצלה ובזק״א, והיו אנשים שהכינו צ׳ולנט לחיילים בבני ברק. אנשי ש״ס ויהדות התורה לוקחים את זה למקום לא נכון, אין מקום אחד במקורות שאומר שאסור להילחם בצבא. יהושוע בן נון, המלך דוד, כולם היו לוחמים. אנחנו לא מבינים את מקור ההתנגדות, מעבר לאינטרסים של חבורת עסקנים שלוקחים את הציבור שלהם כבני ערובה ומנצלים אותם עד הסוף״.
עוד אמר ליברמן: ״אנחנו בפני מצוק תלול שמשם אפשר רק להידרדר ולהתרסק - כל מי שחושב שניתן להמשיך כמו שהיה, שניתן להמשיך לחלק את העם לשניים, פשוט לא חי את המציאות והאחריות עליו. בגיל 18 - כולם בבקו״ם״.
הכותרת
הקרב על הנטל
24:02
2 צפייה בגלריה
דיון שירות חרדים בצה"ל בוועדה לביקורת המדינה
דיון שירות חרדים בצה"ל בוועדה לביקורת המדינה
"אברכים שאין חשש שיעברו לעולם החילוני יכולים לעשות 40 ימי מילואים בשנה"
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הרב גלעד קריב, ח"כ מטעם מפלגת העבודה, מתח ביקורת על המפלגות החרדיות, שלא שלחו נציג מטעמן לדיון. "אף נבחר ציבור חרדי לא טרח להגיע מכיוון שבמשך שנים הם פועלים על פי דוקטרינת 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת'", אמר. "בסופו של דבר הציבור הציוני-דתי, המסורתי, החילוני והדרוזי יזעקו עד לב השמיים, אבל הפוליטיקה הקטנה של הבית הזה תאפשר לעולם להמשיך במנהגו. אין שום סיבה בעולם שאלפי חרדים, כולל אברכי כוללים בני 25 שכבר עם אישה וילדים ואין חשש שיעברו לעולם החילוני, לא יגויסו היום לטירונות של חודש-חודש וחצי. אלפי חרדים יכולים להתגייס להגנת יישובים ביו"ש ובצפון, לעשות 40 ימי מילואים בהגנת יישובים מדי שנה״.
ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר באכ"א, סא"ל עדינה אבני, הציגה את נתוני הגיוס מתחילת המלחמה, ואמרה כי כ-540 התגייסו למסלולי החרדים בשירות חובה, מתוך כ-66 אלף מלש״בים מהאוכלוסייה החרדית בשנתון הגיוס האחרון. בנוסף, כ-600 חרדים מעל גיל 26 שקיבלו פטור בעבר החליטו להתגייס בשלב ב׳ בעקבות המלחמה, במסלול טירונות בשירות חובה ולאחר מכן שילוב בשירות המילואים, בהתאם לצורכי הצבא. סא"ל אבני אמרה עוד כי החל מ-2019, מספר החרדים המתגייסים לצה״ל בשנה הוא יציב למדי, ועומד על כ-1,200 מתגייסים בשנה.
ראש החטיבה לגיוס במשרד הביטחון, אודי דרור, אמר כי מבחינת הנתונים, אין שינויים במספר המתגייסים מהחברה החרדית בשנים האחרונות. ״משרד הביטחון עושה מאמצים כבירים ופותח פלטפורמות כדי לאפשר לחרדים להתגייס, אבל בסופו של דבר, אנחנו פחות או יותר על אותו מספר מתגייסים, כמה שאנחנו מנסים״, הודה.
2 צפייה בגלריה
דיון שירות חרדים בצה"ל בוועדה לביקורת המדינה
דיון שירות חרדים בצה"ל בוועדה לביקורת המדינה
דיון על שירות חרדים בצה"ל בוועדה לביקורת המדינה
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סרן במיל׳ אבי שטיינמץ, שהתגייס לצבא מהמגזר החרדי וכיום משמש כיועץ המשפטי של עמותת "בית חם לכל חייל", אמר בדיון בפני חברי הכנסת: ״אני עובד באגף, אני רואה את המספרים בשטח מול המלש״ב עצמו. אנחנו רואים איזו היענות יש עכשיו אחרי המלחמה, אבל זה בסוף לא מה שגורם לגיוס. גיוס החרדים הוא תמונת מראה - בסופו של דבר הציבור הזה מונע המון מעסקנות שמסתובבת בין היתר סביב נושא הגיוס. אנחנו יכולים לרתום את העסקנים, אבל לא להתבסס עליהם״.
מנכ״ל עמותת נצח ישראל, יוסף לוי, אמר כי ״סוגיית שילוב החרדים בצה״ל לא התקדמה בעשור האחרון, הנתונים שקופים - 1,200 חרדים שמתגייסים בשנה, זה רק 9%-10% משנתון המיועדים לגיוס. אין דבר כזה 90% שלומדים תורה, יש עשרות אחוזים של חרדים שלא לומדים, ולכל הדעות הם צריכים לעזוב הכול ולשרת. אני בעוד חודשיים צריך לגייס את היחידה שלי שוב למילואים, אך אם היו עוד 30 אלף חרדים בצה״ל, זה לא היה קורה. אפשר וצריך לגייס חרדים, ומי שאומר שזה לא אפשרי לא מחובר״.
מנכ״ל "ישראל חופשית", אורי קידר, פנה לנציגי משרד הביטחון והצבא בדיון, וקרא לקו נוקשה יותר בגיוס החרדים: ״אתם עסוקים כל הזמן בלהתאים, להתחנן ולבקש במקום להגיד דבר מאוד פשוט: ׳בואו לצבא, הפסקנו לשאול׳. אף אחד לא קיבל עם צו הגיוס שלו בקשה לשיחת הורים, ׳האם זה מתאים לך או לא׳, גם לא עם צו מילואים. הגיע הזמן שגם הגישה פה תשתנה, ולא יגידו ׳הלוואי ויעשו לנו טובה, ואולי בסוף אחרי הכול יבואו לחמישה ימי מילואים ושבועיים טירונות״.