היוזמה של שר המשפטים גדעון סער שרוצה למנוע מנאשם בעבירות שדינן שלוש שנות מאסר ומעלה להרכיב ממשלה מעוררת אמוציות רבות בכנסת - ובין המחנות הפוליטיים המנוגדים. למרות שההצעה שהופצה אמש (שלישי) כתזכיר חוק שממתין להערות הציבור בשלושת השבועות הקרובים - דבר אחד כבר ברור: החוק יקום ויפול על נכונותו של ראש הממשלה נפתלי בנט לקדם אותו.
גורמים בקואליציה אמרו כי הם התרשמו שסער מתכוון להיאבק על ההצעה ולהשלים את אישורה הסופי בכנסת בשלוש קריאות כבר בחודשים הקרובים. יחד עם זאת, לכולם ברור שהנושא מורכב ובנט עדיין לא פרסם את עמדתו בנושא, ולמעשה שומר את הקלפים קרוב לחזה. במענה לפניות עיתונאים השיבו מלשכתו כי "ראש הממשלה יידרש לנושא רק לאחר אישור התקציב ולא לפני כן".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
עדיין לא הציג את עמדתו על החוק. רה"מ בנט
(צילום: רויטרס)
המורכבות שבהצעה טמונה בעובדה שבניגוד להצעות חוק אחרות, ההצעה הזאת לא מופיעה בהסכם הקואליציוני שבין בנט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כפי שהוצג בזמן המשא ומתן הקואליציוני כהסכם היחיד שמחייב את כולם. לעומת זאת, הצעה בנוסח מחמיר יותר קיימת בהסכם הקואליציוני שבין לפיד לסער, ולפיה מועמד שיש נגדו כתב אישום תלוי ועומד כלל לא יוכל להתמודד לכנסת.
חלק מחברי הכנסת של בימינה, בהם איילת שקד וניר אורבך, העבירו מסרים שלפיהם הם מתנגדים להצעה (ושקד מאמינה שמדובר ב"חוק מיותר"). יחד עם זאת, שקד בכלל התפטרה מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ואינה נחשבת לח"כית עם זכות הצבעה - אך סביר להניח שבינה ובין בנט יהיה תיאום מלא בנושא.
בקואליציה אומרים כי בפורום הממשלתי ההצעה זוכה לרוב גדול, אולם הקשיים צפויים להתעורר כמו תמיד בכנסת. חברי רע"מ מוכנים לנהל מו"מ על תמיכה בהצעה - אך לא מתחייבים להעמיד את תמיכתם האוטומטית או להצביע בעד.
זמן קצר אחרי פרסום ההצעה כתב שר המשפטים סער בטוויטר כי "כשהכנסת אישרה פה אחד את החוק להשעיית ראשי ערים, הנבחרים במישרין על ידי הציבור, שנגדם הוגש כתב אישום - לא היה ח"כ אחד שטען שהחוק אינו דמוקרטי. תזכיר החוק שהפצתי קובע נורמה ערכית חשובה. ההתנגדות להצעה היא פרסונלית. והכפירה בסמכותה של הכנסת לחוקק חוק זה - בלתי דמוקרטית".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, איילת שקד וניר אורבך
נפתלי בנט, איילת שקד וניר אורבך
שקד ואורבך מתנגדים לחוק
(צילום: דנה קופל)
המתקפות על החוק מצד האופוזיציה לא איחרו לבוא. בליכוד אמרו כי "גדעון סער, שמגרד מלמטה את אחוז החסימה בכל הסקרים, מציע חוק אנטי-דמוקרטי נוסח איראן שמבקש לפסול את מי שמקבל בסקרים 35 מנדטים וזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים כנציגם לראשות הממשלה. מביך". ח"כ שלמה קרעי הגדיל ואמר כי "הממשלה הזו עושה הרבה דברים רעים, אבל זה כמעט השיא. שר משפטים ללא מנדט, קובע שבחירת העם תהיה כפופה להחלטה של פקיד אחד, בכיר ככל שיהיה, מושחת ככל שיהיה. האתרוג וצמר הגפן. המחנה שרוממות הדמוקרטיה בגרונו, רומס אותה עד דק וחותר ללא הפסקה תחת אושיות המדינה היהודית והדמוקרטית שלנו".
גם יו"ר מפלגת "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' תקף את החוק ואמר: "תזכיר החוק הוא אנטי דמוקרטי בעליל. הוא מפקיד את ידיה של הדמוקרטיה הישראלית בידי החלטה שרירותית של פקיד לא נבחר ומעניק כח בלתי קונבנציונלי בידי היועמ"ש מול נבחרי הציבור, מעבר לכח המופרז שהוא נטל לעצמו כבר היום.
"סער יודע את זה מצוין ואמר את זה בעצמו לא פעם. שנאתו לנתניהו מקלקלת את השורה ומביאה אותו לסיכול ממוקד של הדמוקרטיה הישראלית. אם החוק הזה חלילה יעבור (תוך עוד סיבוב פרסה ורמיסת הבטחה בוטה של ימינה) נבטל אותו מיד כשנחזור בע"ה לשלטון. רק העם יקבע מי ינהיג אותו ויעמוד בראשות הממשלה".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
לא התחייב לתמוך אוטומטית, אך מוכן לשקול מו"מ. מנסור עבאס
(צילום: שרון צור)
מנגד, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד אמר כי "הצעת החוק היא כמעט מובנת מאליה. לא יכול להיות שאסור שיהיו כתבי אישום לנהג, למאבטח, לצוות הרפואי ולעובדי הבית של ראש הממשלה, אבל לראש הממשלה יהיו כתבי אישום. נאשם בפלילים לא יכול להיות ראש ממשלה במדינה מתוקנת. דוגמא אישית, טוהר מידות ויושרה הם אבני יסוד במנהיגות".
בתוך כך, העימותים בתוך הקואליציה נמשכים בעיקר בכנסת. בעוד שבממשלה הדברים עובדים על מי מנוחות, בהצבעות במליאה עדיין כל הצבעה היא בגדר מלחמה. עיקר הבעיות מתרכזות בהבטחות שניתנו לרע"מ ועד כה לא קוימו - גם בענייני תקציבים וגם בענייני חקיקה תקועה.
כך לדוגמה איים אתמול ח"כ ווליד טאהא מרע"מ לייצר משבר בקואליציה אם הצעת החוק שלו המבקשת לחבר לחשמל בתים ביישובים ערבים לפני טופס 4 לא תעבור. לדבריו מדובר בנושא אקוטי שכל עוד שלא מטופל תושבים רבים מתחברים לחשמל באופן פיראטי דבר שגורם לקצרים, שריפות ומהווה סכנה לחיי אדם. בקואליציה האשימו את שרת הפנים איילת שקד כמי שמעכבת את הנושא אולם לקראת שעות הערב נראה כי נמצא פתרון וההצעה תקודם.
פורסם לראשונה: 22:39, 19.10.21