3 צפייה בגלריה
איאד אל-חלאק ז"ל, והלוחם שירה בו
איאד אל-חלאק ז"ל, והלוחם שירה בו
איאד אלחלאק והלוחם שירה בו
יותר משנתיים עברו מאז הריגתו של איאד אלחלאק (32), צעיר על הרצף האוטיסטי שנורה למוות על ידי שוטר מג"ב בעיר העתיקה בירושלים בעקבות דיווח על מחבל נמלט. בשבוע שעבר, מדריכתו של אלחלאק, ורדה אבו חדיד (48), שהייתה עדה לירי בו, הגישה תביעה נגד המשטרה והשוטר היורה בסכום של 630 אלף שקלים, בטענה כי האירוע גרם לה לנכות נפשית.
בתביעה שהגישה אבו חדיד לבית המשפט השלום בירושלים תואר כי היא הסתתרה יחד עם אלחלאק בחדר האשפה, ואף צעקה לעבר השוטרים כי מדובר בצעיר בעל מוגבלות. "היא הבינה בליבה שהשוטרים עשויים לירות גם בה על לא עוול בכפה, כשהיא חסרת אונים", נכתב. עוד טוענת אבו חדיד כי השוטר היורה "לא נקט אמצעים סבירים על מנת למנוע את הריגתו של המנוח אל מול עיניה, התעלם מקריאות מפקדו לחדול מירי, התעלם מצעקותיה כי המנוח הוא אדם נכה והעריך בצורה שגויה סכנת חיים - אשר לא הייתה בפועל".
3 צפייה בגלריה
מח"ש מבצעת שחזור לירי באיאד אלחלק
מח"ש מבצעת שחזור לירי באיאד אלחלק
הכניסה לחדר האשפה באזור שער האריות שבו התחבא אלחלאק
(צילום: יואב דודקביץ)
אלחלאק, נזכיר, היה בדרכו למוסד החינוכי "אוולין" שבו למד בעיר העתיקה ב-30 במאי 2020. הוא עטה על פניו מסכת קורונה ולבש כפפות מנתחים, ושוטרי מג"ב באזור שער האריות שהבחינו בו חשבו שהוא מחבל שנמצא בדרכו לבצע פיגוע, והחלו לדלוק אחריו כשברקע נשמעו ברשת הקשר דיווחים על מחבל נמלט. אלחלאק ברח לחדר אשפה בקרבת מקום, שם נורה על ידי אחד השוטרים. כשנה לאחר המקרה הוגש נגד השוטר היורה כתב אישום בגין המתה בקלות דעת, ומשפטו מתנהל בבית המשפט המחוזי בעיר.
בכתב התביעה מתואר כי אבו חדיד, שעבדה במוסד לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים שבו למד אלחלאק, הייתה בדרכה לעבודה כאשר המרדף אחריו החל. בכתב התביעה אבו חדיד טוענת כי ראתה את השוטרים רודפים אחרי אלחלאק ויורים לעברו, וכן לעבר האזור שבו היא עצמה עמדה. עוד נטען כי היא זו שברחה לעבר חדר האשפה שבו נורה אלחלאק, וכי הוא נכנס לחדר בעקבותיה.
על פי המתואר בכתב התביעה, לאחר שאלחלאק נורה השוטרים כיוונו את נשקיהם הטעונים לעבר אבו חדיד וצעקו "איפה האקדח?", בעוד שהיא הרימה את ידיה, התחננה על נפשה וצעקה שאלחלאק הוא נכה. אבו חדיד טוענת כי לאחר שנחקרה במשטרה ושוחררה, היא "חשה במצוקה נפשית, עם רעידות, קושי לדבר וחוסר תפקוד".
בתביעה נכתב כי אבו חדיד "עברה טראומה נפשית קשה. היא לא מצליחה לישון, חושבת כל הזמן על מה שקרה ומתחילה לבכות ולצעוק. היא נכנסת לפאניקה בעת שהיא רואה שוטר, ובלילות מוודאת שדלת הבית סגורה יותר מ-10 פעמים. אבו חדיד אובחנה כסובלת מהפרעת דחק פוסט-טראומטית בעוצמה גבוהה, אשר פוגעת באופן משמעותי בתפקודה וברווחתה הנפשית, ועוברת בשל כך טיפולים.
3 צפייה בגלריה
השוטר הנאשם במותו של איאד חלאק בבית המשפט
השוטר הנאשם במותו של איאד חלאק בבית המשפט
השוטר הנאשם במותו של אלחלאק בבית המשפט מוקדם יותר השנה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בנוסף, אבו חדיד תבעה את הביטוח הלאומי והוכרה כמי שסובלת מנכות נפשית בשיעור של 10%. בעבור הכרה זו קיבלה מענק חד פעמי בגובה של 25,499 שקלים. כמו כן, אבו חדיד הוכרה על ידי המל"ל כנפגעת פעולות איבה, אך לא קיבלה בגין כך פיצוי.
הוריו של השוטר היורה הגיבו לתביעתה של אבו חדיד: "כבר יותר משנתיים אנחנו נלחמים נגד הסתה פרועה ומבול שקרים שמאיימים להפוך פעולה מבצעית של לוחם שרק רצה למנוע פיגוע – לפשע. אלו הובילו לכתב האישום ההזוי נגדו וכעת לתביעה מופרכת זו. כל הסימנים העידו שמדובר באדם חשוד, והבן שלנו, לוחם ערכי שהיה מוכן לסכן את חייו, פעל בהתאם. לא היה לו סיכוי לדעת שמדובר באדם עם מוגבלות".