בקושי שבוע חלף מאז הסערה שעורר האיום של הרב הראשי יצחק יוסף, שלפיו החרדים ירדו בהמוניהם מהארץ אם יחייבו אותם להתגייס, ובמקום לראות את הצורך בשינוי רוחבי של אופן בחירת הרבנים הראשיים, מפלגת הציונות הדתית בוחרת רק לחזק את המצב הקיים: להכפיף את כלל הרבנים המקומיים בישראל לקו ההלכתי של מועצת הרבנות הראשית בנשיאות הרב יוסף.

1 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
הרב הראשי יצחק יוסף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מחר (שלישי) תקיים ועדת חוק חוקה ומשפט דיון על "חוק שירותי הדת היהודיים", שאחד מסעיפיו מציע להכפיף כל רב בישראל לקו ההלכתי של מועצת הרבנות הראשית. זאת, לפי דברי ההסבר להצעת החוק, עקב הצורך ב"מדיניות הלכתית אחידה ברחבי מדינת ישראל". יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן אף טען כי הצעת החוק הזו תחבר את הרבנות לעם ותהפוך אותה לממלכתית יותר.
נדמה שהאבסורד מעולם לא היה צועק יותר: נשיא מועצת רבנות ראשית בוחר בזמן מלחמה להביע עמדה מגזרית, אנטי ממלכתית, שמנותקת בצורה קיצונית מתחושות רוב העם - ושבוע אחר כך נציג מפלגת הציונות הדתית (זו שחרתה על דגלה את השילוב שבין תורה, הלכה וציונות) מקדם חקיקה שתכפיף את כלל הרבנים בישראל לאותה מועצה. כך הרבנות תקבל "נופך ממלכתי"? האם רוטמן באמת חושב שזה מה שיחבר את הרבנות לעם?
מי שרוצה לחזק את מעמד הרבנות בעיני כלל הציבור ולהפוך אותה ל"מחוברת לעם", כדאי שיצא וישאל את העם מה הוא חושב על הרבנות ומה הוא מצפה ממנה. הנה מספר נתונים מסקר שערך עמותת "לובי המיליון" בשיתוף מרכז מנומדין, בקרב מדגם מייצג של הציבור היהודי בישראל, כחודש וחצי מפרוץ המלחמה:
61% מכלל הציבור הישראלי תומך במתן אפשרות לנישואים אזרחיים עבור מי שאינו מעוניין או לא יכול להינשא ברבנות, ו-56% דורש לבטל את חקירות היהדות ולאפשר נישואים כדת משה וישראל עבור כל מי שהוכר כיהודי על ידי רשויות המדינה
ביחס למעמד הרבנות - המלחמה קיטבה עמדות בנושא סמכותה הבלעדית של הרבנות הראשית על נישואין, גיור וקבורה. כ-25% הגבירו את התנגדותם וכ-13-10% הגבירו את תמיכתם, כלומר, פי שניים יותר מתנגדים מתומכים. לגבי זהות הרבנים, 54% מעוניינים שהרבנים הראשיים יהיו כאלו ששירתו בצבא או לקחו חלק בשירות לאומי. ולגבי הקו ההלכתי אותו נוקטת הרבנות, 61% מהציבור סבור שעליה לאמץ גישה קשובה לעמדות הציבור הישראלי על מנת לשמר את האחדות בעם. בנוסף לכך, 61% מכלל הציבור הישראלי תומך במתן אפשרות לנישואים אזרחיים עבור מי שאינו מעוניין או לא יכול להינשא ברבנות, ו-56% דורש לבטל את חקירות היהדות ולאפשר נישואים כדת משה וישראל עבור כל מי שהוכר כיהודי על ידי רשויות המדינה.
גם בסוגיית הגיור יש לציבור הישראלי מה לומר: 67% תומכים בהליך גיור מזורז לחיילים המעוניינים להתגייר, ומספר זהה דורש מהרבנות להציע מסלולי גיור מקוצרים ונגישים לכל מי שמוגדר כבן או נכד ליהודי. וכמובן, ביחס לסוגיה הכאובה של קבורה מחוץ לגדר של נפגעי פעולות איבה שאינם מוכרים כיהודים הלכתית: 70% מהציבור דורש מחברה קדישא לקבור בחלקה יהודית ללא הפרדה ניכרת מי שנרצח בפעולות איבה, כמקובל בקבורה הצה"לית.
את המסקנה המתבקשת יש להפנות לנציגי הציונות הדתית. בעוד כחודשיים תתקיימנה הבחירות לרבנות הראשית, אחריהן הבחירות למועצת הרבנות הראשית - ולפני שאתם מכפיפים לגופים הללו את כלל רבני ישראל, אולי כדאי שתדאגו לכך שהרבנים הראשיים, חברי מועצת הרבנות הראשית ודייני בתי הדין הרבניים, יהיו בעלי תפיסת עולם ציונית וממלכתית, שקשובה באמת לעמדות רוב הציבור הישראלי ושיהיה להם את שאר הרוח והאומץ לקדם קו הלכתי שמחובר באמת אל העם לצרכיו ואתגריו. כי העם דורש רבנות ציונית.
מרדכי אסקין הוא מנהל תחום דת ומדינה בעמותת "לובי המיליון", שמייצגת צורכי ישראלים דוברי רוסית מול מקבלי ההחלטות
פורסם לראשונה: 19:40, 18.03.24