החלטתו של שר הפנים משה ארבל לקבוע את התאריך הסופי של הבחירות לרשויות המקומיות שתושביהן לא פונו ב-30 בינואר, בזמן שהלחימה ברצועת עזה עוד נמשכת ביתר שאת ואף אחד לא יודע מתי היא תסתיים, גררה ביקורת רבה מכיוונים שונים. ארבל אף פנה לראש אגף כוח אדם בצה"ל אלוף יניב עשור כדי לשחרר ממילואים את המועמדים לבחירות, אך רבים מהם הבהירו לו: לא מעוניינים להפסיק להתנדב למילואים, מעדיפים דחייה.
3 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
שר הפנים משה ארבל. סופג ביקורת מכיוונים שונים על החלטתו לא לדחות פעם נוספת את הבחירות המקומיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כך למשל אביב יצחק (28), מועמד לראשות העיר טבריה שמשרת כסמג"ד במילואים בחטיבת גבעתי, כתב לשר הפנים כי "בהחלטתך על קיום הבחירות תחת אש העמדת אותי בפני דילמה מוסרית כמעט בלתי אפשרית. אני קרוע בין הלוחמים שלי שברגעים אלה נלחמים בעוז ובגבורה, לבין שליחות חיי, הבית שלי, העיר טבריה ותושביה היקרים שלמענם שיניתי את כל מסלול חיי. אל תיתן לי לבחור בין העיר לבין החיילים שלי".
גם ירון רוזנטל, מועמד לראשות המועצה האזורית גוש עציון שנלחם בתוך הרצועה, פנה לשר במכתב, ואף פרסם אותו המכתב ברשתות החברתיות. "בנימה אישית אני כותב לך אחרי לילה ללא שינה, שבו הייתי עסוק בפעילות מבצעית", כתב רוזנטל. "עם ישראל כולו נמצא במלחמה הקשה ביותר שהייתה בדורנו. אין כמעט בית שאין בו מגויסים, כולנו דואגים ליקירנו ולא ישנים בלילה, כולנו איבדנו בני משפחה מכרים וחברים בחודשים האחרונים, ולאור זאת ברור לכולנו שבמלחמה הזאת 'רק ביחד ננצח'".
רוזנטל הוסיף כי "בבחירות המועמדים אמורים לעסוק בחידוד עמדות ו'במחלוקות לשם שמים' - ביטוי מובהק לדמוקרטיה חיה ותוססת. לעניות דעתי, במצב מלחמה אסור להיכנס למחלוקות מיותרות, אלא פשוט צריך לעשות מה שאנחנו מתקשים לעשות בישראל בשנים האחרונות: להתאחד".
3 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
לוחמי חטיבת המילואים "הראל" פשטו על מרחב אלקרמאן ברצועת עזה, השמידו אויב ותשתיות טרור
"אנחנו מתנדבים כי אנחנו רוצים להיות חלק מהמאמץ המלחמתי". לוחמי מילואים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
בנוגע למכתב של ארבל לראש אכ"א, כתב רוזנטל כי הוא "מפספס את הנקודה: המגויסים לא צריכים עזרה בשחרור מהמלחמה, הם רק צריכים שהמדינה לא תפלה אותם לרעה". לדבריו, "אנחנו מתנדבים כי אנחנו רוצים להיות חלק מהמאמץ המלחמתי, כדי להגן על המדינה שלנו, ורק מבקשים שהמדינה לא תפגע בעיקרון ההתמודדות ההוגנת".
לפי בדיקה שערכו בשלטון המקומי, 8% מהמתמודדים בבחירות נמצאים כעת במילואים. מדובר באלפים, ומתוכם עשרות שמתמודדים בעצמם לראש הרשות או שמובילים רשימה. לצד עניין משרתי המילואים, יש טענות רבות נוספות שנשמעו נגד ההחלטה של ארבל. חלקן עסקו ביתרון שהדבר נותן לראשי רשויות מכהנים בתקופה שבה לאזרחים אין פנאי רגשי ללמלחמות פוליטיות פנימיות, חשש מאחוזי הצבעה נמוכים ותחושת הניתוק בקיום אירוע שכזה בשעה שעם ישראל נמצא בזמנים קשים. על רקע הביקורת, גם בעמותת "תנועה ישראלית" פנו לשר הפנים בנושא, ושם אף שוקלים להגיש עתירה לבג"צ.
המועמד למועצת העיר פתח תקווה, עו"ד אורי אהד, יצא גם הוא נגד ההחלטה, ואמר כי הוא "חושב שעם כל הכבוד לחשיבות קיום הבחירות, אין שום היגיון לקיים אותן בסוף ינואר וחייבים לדחות אותן". לדבריו, "המצב בו המדינה נמצאת עם כמות כזו של הרוגים, חטופות וחטופים ומצב לחימה יום- יומי עם קורבנות נוספים לא מאפשר בחירות כי האנשים אינם פנויים לנושא רגשית ושכלית. לרובנו, גם המועמדים, העיסוק כרגע בבחירות נראה תלוש".
אהד הוסיף כי "בחירות בסוף ינואר משמעותן סכנה של עיוות רצון הבוחר כי אנשים פשוט לא ייצאו להצביע. לכן אני חושב שחייבים לדחות אותן בשלושה חודשים נוספים לפחות".
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. במרכז צידדו בהחלטת השר
(צילום: דנה קופל)
במרכז השלטון המקומי דווקא צידדו בהחלטת השר. "השלטון המקומי ניהל שיחות עם הגורמים הביטחוניים, כולל מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, בהן הובהר חד משמעית כי אין מניעה ביטחונית לקיים את הבחירות ב-30 בינואר, במיוחד לאור החזרת מערכת החינוך והמשק לשגרה מלאה", נמסר מהמרכז.
עוד ציינו במרכז כי "גם שיקולים לוגיסטיים הנוגעים לצורך בהבטחת זכות הבחירה של חיילים משרתי מילואים לא צריכים להוות בעיה בשל פיתרונות המבטיחים את מימוש זכותם הדמוקרטית להצביע - כשם שמימוש זכות זו נעשה בכל מערכת בחירות גם ביחס לחיילים המשרתים בשירות סדיר.
"במיוחד בזמנים אלו, כאשר השלטון המקומי הוא הגורם המשמעותי ביותר בטיפול בעורף, דחיית הבחירות המקומיות פעם נוספת תפגע משמעותית בפעילות הרשויות המקומיות ותמנע מהן לחזור לשגרה מלאה. הדחייה תפגע בשירות לתושבים בכל ההיבטים, בהם גיוס עובדים, כינוס כלל הוועדות המקומיות, השקעה בתשתיות, מכרזים, פעילות שיקום וחוסן וכו'".