2 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי )
כשרגב וסמוטריץ' שוכחים את תושבי המרכז: ההכרזה אמש (רביעי) של שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שהצליחו למנוע את עליית מחירי התחבורה הציבורית ב-12% טומנת בחובה פתרון לסוגייה שהייתה אחת מאבני המחלוקת העיקריות מאז כינוס הממשלה: תיקון שרצתה רגב להוציא למחירי התחבורה הציבורית הקיימים כיום ומחושבים לפי תוכניתה של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, "דרך שווה".
רגב הציגה את התוכנית המדוברת לציבור במסיבת עיתונאים בראשית חודש פברואר השנה, כאשר מהרגע הראשון היה ברור למי היא מתכוונת לתת הנחות. על פי התוכנית המקורית, מי שהיו אמורים לקבל נסיעות חינם היו חיילים משוחררים - במשך שנה מיום שחרורם - וכן אזרחים ותיקים מגיל 62 לנשים ו-67 לגברים (בניגוד לגיל 67 לנשים בתוכנית של מיכאלי). רגב אף הציעה שתינתן הנחה של 33% במחיר לצעירים בני 18 עד 26, ובנוסף הכניסה לתוכנית הנחות של 50% לתושבי הפריפריה הגיאוגרפית, וכן הנחה זהה לתושבי ערים בפריפריה הסוציו-אקונומית.

בניגוד לתוכנית של מיכאלי, שסוכמה עם האוצר לפני הצגתה, התוכנית של רגב לא תואמה עם איש מפקידי האוצר, ובמקביל להצגתה לציבור הפכה לקרקע פורייה למלחמה בין המשרדים. עוד באותה מסיבת העיתונאים אמרה רגב לפקידי האוצר - דרך התקשורת - כי היא מצפה לשיתוף פעולה. "אני אומרת באופן ברור וחד גם לפקידי האוצר - מי שרוצה לעודד תחבורה ציבורית צריך לשים על זה כסף, וזה יחזור למשק כהשקעה. אנחנו מבינים שהיום 35 מיליארד שקל מתבזבזים בשנה בגלל הפקקים", אמרה.
יממה לאחר מכן אישר בכיר במשרד האוצר ל-ynet כי התוכנית לא תואמה מולם: "באופן טבעי, בתקופה הזו של ההיערכות להגשת תקציב המדינה לאישור הממשלה, מתנהלים דיונים תקציביים בין משרד האוצר לכל משרדי הממשלה, בשאיפה להיענות עד כמה שניתן לרצונותיהם של השרים ולאפשר להם לממש את מדיניותם. הכול תוך שמירה על מסגרות התקציב והאחריות הפיסקלית שאנו נדרשים לה תמיד, ובפרט בתקופה כלכלית מאתגרת זו, ותוך קביעת סדרי עדיפויות לאומיים".
כך, הסיטואציה שנוצרה בחודשיים האחרונים - כששני המשרדים הבינו כי מחירי התחבורה הציבורית עומדים לעלות ב-12% - יצרה מגרש משחקים שבו שני המשרדים ניסו לכופף האחד את השני במתן תקציבים שונים לפרוייקטים שנראו לו חשובים. לדוגמה, באוצר תחילה טענו כי לרגב יש תקציב גדול שממנו היא יכולה לממן את השינויים בתוכניתה, או מנגד למנוע את עליית המחירים, בעוד שבמשרד התחבורה עשו הכל על מנת שהאוצר יאשר את התוכנית שצפויה כעת להיכנס לפועל ב-1 בספטמבר.

אחרי המלחמה בין רגב לסמוטריץ' - מהיכן יבוא הכסף?

המשמעות של ההחלטות שהתקבלו אתמול הן רבות, אך הראשונה היא זו: חלק גדול מאזרחי ישראל ישלמו פחות על תחבורה ציבורית החל מהסתיו הקרוב. בנושא זה מדובר בניצחון לרגב, אך מנגד באוצר יכולים לרשום הישג בכך שההנחות מרחיקות לכת יוענקו רק למי שירכוש מנוי חופשי-חודשי, ולא לכל נוסע מזדמן בתחבורה הציבורית. בכך למעשה באוצר יוכלו להבטיח שיותר אנשים ייסעו באופן קבוע בתחבורה הציבורית, ויותר מכוניות פרטיות ירדו מהכביש.
והנה אנו מגיעים לפיל שבאוטובוס וברכבת: מי יממן את ההנחות המשמעויות האלה? התשובה היא תושבי המרכז, ובמדויק - תושבי הערים שנמצאות במצב סוציו-אקונומי גבוה, ואינן בפריפריה. כפי שציינה רגב באותה מסיבת עיתונאים שהזכרנו בראשית הכתבה: "גם לתושבי דרום תל אביב מגיע, כמו גם לתושבי בני ברק, לוד ורמלה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
על פי הרפורמה החדשה, חלק מאזרחי המדינה יזכו להנחות גדולות על רכישת חופשי-חודשי, ולמעשה כל תושבי היישובים החרדיים והערביים ייהנו מההנחה מרחיקת הלכת, וכך גם תושבי הפריפריה ואפילו המתנחלים ביהודה ושומרון. מבט מעמיק על המדד הסוציו-אקונומי והמדד הפריפריאלי של הלמ"ס מגלה כי רק תושבי ערים איתנות, רובן ממרכז הארץ, כמו חלקים נרחבים מתל אביב, גוש דן ואזור השרון, לא יזכו להנחות. אלו יסתפקו רק בעובדה המאוד משמחת שמחירי התחבורה לא טיפסו ב-12%.
כך למשל, תושבים במרכז הארץ שאינם משתייכים לפריפריה הסוציו-אקונומית ימשיכו לשלם 255 שקלים לחופשי-חודשי המשולב לרכבת ולאוטובוס, למרחק נסיעה של עד 40 ק"מ, 410 שקלים לנסיעה למרחקים של עד 70 ק"מ, ו-610 שקלים למרחקים גדולים אף יותר.
מי שעדיין ירצה לשלם עבור נסיעות בודדות יזכה למחירים זהים לאלו הקיימים כיום, ללא קשר לגילו ולמקום מגוריו. מחיר נסיעה באוטובוס למרחק של עד 15 ק"מ יהיה 5.5 שקלים, מחיר נסיעה בטווח של עד 40 ק"מ עומד על 12 שקלים, ולמרחק של עד 120 ק"מ המחיר הוא 16 שקלים. לרכבות נקבעו תעריפים שונים: נסיעה בודדת למרחק של עד 15 ק"מ עולה 9 שקלים, נסיעה אזורית (עד 40 ק"מ) עולה 18 שקלים, נסיעה בין-אזורית עולה 24 שקלים, נסיעה למרחק של עד 120 ק"מ עולה 27 שקלים, ונסיעה למרחק רב יותר עולה 48 שקלים.
פורסם לראשונה: 22:00, 26.07.23