הכנסת בפגרה ועיקר תשומת הלב מופנה למשבר הקורונה, אבל המשבר בקואליציה השברירית סביב תקציב המדינה וחוק ההסדרים שנלווה אליו ממשמש ובא. לקראת פתיחת מושב החורף בכנסת ב-3 באוקטובר ותחילתם של הדיונים בין המחוקקים על אישורו הסופי של התקציב – שבלעדיו הממשלה תיפול – רומז היום (ג') חבר הכנסת רם שפע, יו"ר סיעת העבודה, כי לא יתמוך בתקציב במתכונתו הנוכחית.
בריאיון לאולפן ynet אמר שפע כי חוק ההסדרים המוצע הוא "דורסני" וכולל "עשרות רפורמות לא בשלות ולא אפויות". לדבריו, לא נראה שהייתה מחשבה ותכנון עמוקים מאחורי הכללת הרפורמות הללו בחוק ההסדרים, ויישומן עלול לפגוע קשות באזרחים: "גיל פרישה שלא מוכן, הימור מטורף על כל הפנסיות של אזרחי ישראל, שינוי דרמטי ברגולציה ומבחינתי בראש ובראשונה יש פה פייק-רפורמה בחקלאות הישראלית".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן רם שפע
אביגדור ליברמן רם שפע
"שר האוצר טיפס על עץ גבוה מדי". ח"כ שפע ואיבגדור ליברמן
(צילום: אביגיל עוזי, הדר יואביאן)
שפע מתייחס בדבריו על הרפורמה בחקלאות להצעה להפחית את מכסי הייבוא על מוצרים שונים, הצעה שמעוררת מחאה קשה בקרב החקלאים החוששים מפגיעה אנושה בפרנסתם – וחלקם אף התעמתו היום עם כוחות הביטחון בגדר הגבול עם לבנון. כמו החקלאים, גם שפע לא מקבל את ההסברים של שרי האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר ולפיהם הרפורמה דרושה להפחתת מחיריהם הגבוהים של הירקות והפירות, בעוד סיוע ישיר שיקבלו החקלאים יצמצם את הפגיעה הכלכלית בהם.
"זה חפ-לפ, אני אומר את זה בביטחון", אומר ח"כ שפע. "ראיתי אתמול את הנתונים והם מראים שאין שום הוכחה כרגע שזה ישפר את יוקר המחיה. זה יפגע בערך ציוני אדיר, יהרוג לנו המון שטחים בגולן, בעוטף ובערבה".
-אז לקחו סעיפי רפורמה, שמו בסיר וערבבו? "זה בערך מה שקורה. צריך להרזות את החוק הזה בצורה משמעותית. הערב אנו נפגשים עם נציגים בכירים באוצר, אני חושב שגם שר האוצר וגם שר החקלאות, שאני מאוד מכבד, טיפסו על עץ גבוה מדי. אני נשאר עם הרגליים על הקרקע, אבל בסיטואציה הנוכחית של חוק הסדרים כל כך דורסני ותקדימי, ומצב הרפורמה בחקלאות, אני לא מסוגל לתמוך בתקציב בסיטואציה הזו – ואני מאוד מקווה שיגיעו להסכמות בימים הקרובים".

שפע מדגיש בכל זאת כי הוא צופה שהתקציב יעבור, אבל הרפורמות המוצעות צריכות לעבור לדבריו רק בשנה הבאה. הוא מציין כי גם יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) מתנגד לחלק מהרפורמות המוצעות בחוק ההסדרים. הוא הביע תקווה שיצטרפו אליו חברי כנסת נוספים מימינה, יש עתיד, כחול לבן ומרצ, ושהללו "יבינו ספציפית בנוגע לחקלאות ולכל שאר הדברים שתפקידנו לעמוד על המשמר – ולגרום לחוק ההסדרים להיות הרבה יותר קטן".
בריאיון התייחס שפע גם למשבר הקורונה, והביע תמיכה ברעיון שהועלה לדחיית פתיחת שנת הלימודים מספטמבר לאוקטובר עקב הזינוק בתחלואה, אך הדגיש כי כעת כבר מאוחר מדי ליישם את המהלך, וכי אסור לשנות "כל יום" את ההחלטות באופן שיבלבל את הציבור.
2 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
עם מסכות בבית ספר ברחובות, ארכיון. "לא לשנות החלטות כל יום ולבלבל את הציבור"
(צילום: רויטרס)
"אני חושב שאפשר היה לקבל החלטה כבר לפני כמה שבועות, אבל במצב הנוכחי – אחרי שכבר קיבלו את ההחלטות – לא נכון לבלבל את הציבור ולשגע אותו", אמר. "גם לזה יש משמעות. המצב המנטלי של הילדים הקטנים וההורים הוא גם שיקול קריטי בבריאות הנפשית של אזרחי ישראל".
למרות הזינוק בתחלואה, עם יותר מ-8,600 נדבקים ביממה אתמול, שפע סבור שהממשלה עדיין נמצאת בשליטה: "ללא ספק, זן הדלתא ובכלל הקורונה מאתגרת. רואים את זה בכל העולם". הוא נשאל אם הממשלה התעכבה בקבלת ההחלטות כפי שסבורים מומחים רבים – ואתמול אף הודתה בכך נציגה של משרד הבריאות בדיון בכנסת – והשיב: "הממשלה, ראש הממשלה וכל השרים, צריכים לקבל החלטות שמשפיעות על מערכת החינוך, נפש הילדים, מצב חברתי וכלכלי. לכן בתוך האיזון הזה הדברים בהחלט נעשים בשיקול דעת, בניגוד לממשלה הקודמת שהכול היה בקרבות".