היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית פרגו ברנע אסרה הערב (רביעי) על שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) לערוך קמפיין במסגרת משרד ההסברה בנושא "יצירת שיח וקירוב לבבות", שבו יהיה כלול שיח בנושא המהפכה המשפטית, בין היתר בגלל סעיף שאוסר על "תעמולת בחירות במימון כספי גוף מבקר". פרגו ברנע הוסיפה כי "נציע לשקול קמפיין הסברה בנושא האחדות, מבלי להיכנס לפרטי הרפורמה".
2 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
לפי מכתב ששלחה השרה ליועמ"שית, "אנו בזמנים קשים, קולות המלחמה הנשמעים ברחוב הישראלי מדאיגים ויש לפתוח באופן מיידי ערוצים לשיח פתוח, שקוף ומכבד". עוד כתבה דיסטל אטבריאן כי "ברצוני להעלות קמפיין למען אחדות העם והרגעתו. בקמפיין זה משרד ההסברה ינסה לגשר בין הצדדים, הן המתנגדים לרפורמה והן התומכים בה, על ידי שקיפות ומתן ידע עובדתי".
עוד כתבה דיסטל אטבריאן כי "הקמפיין יהיה מבוסס על הסברה של הרפורמה המשפטית, שבו אשקף את תהליך החקיקה ואת השינוי שבא בעקבותיו. הנני משוכנעת כי הקמפיין שיסביר את הרפורמה שבאה לאזן בין הרשויות יגרום לקירוב לבבות ולאחדות בעם".
בתגובה למכתב, השיבה פרגו ברנע במכתב משלה כי ישנם מספר תנאים לביצוע הפרסום, ובהם: "הפרסום מבטא אך ורק את עמדת המשרד, מתייחס לפעילות המשרד בלבד וקשור בקשר הדוק וברור לעבודת המשרד"; "הדגש בפרסום הוא על פעילות המשרד כגוף ממשלתי, או על תפקידים מסוימים של המשרד, ותוצאותיו אינן פרסומת אישית או קידום מטרות אישיות או פוליטיות"; ו"הפרסום שומר על תדמית ניטרלית ונטולת פניות ומסרים פוליטיים".
2 צפייה בגלריה
שלומית פרגו ברנע
שלומית פרגו ברנע
"נציע לשקול קמפיין הסברה בנושא האחדות, מבלי להיכנס לפרטי הרפורמה המשפטית". פרגו ברנע
בעקבות התנאים, הסבירה היועמ"שית כי "קמפיין ההסברה המבוקש מעלה קשיים במספר היבטים". לפי בהרב-מיארה, "הרפורמה מקודמת בימים אלה, והליכי החקיקה טרם הושלמו. במצב זה, פרסום העובדות בנוגע לכך אינו מתייחס לפעילות משרדך, ולא ניתן לומר בשלב זה שמדובר בדבר חקיקה שיש להסבירו לציבור".
היועמ"שית הוסיפה כי "מעבר לאמור, ונדמה שכאן טמון עיקר הקושי, ניטשת בעניין הליכי החקיקה מחלוקת עזה בקרב הציבור. בנסיבות אלה, כאשר סוגיית יחסו של הציבור לרפורמה נמצאת בלב השיח הפוליטי, נראה כי יקשה מאוד לומר שקמפיין שעוסק במישרין בסוגיה רגישה זו יוכל להיתפס ככזה ש'שומר על תדמית ניטרלית ונטולת פניות ומסרים פוליטיים'. בהקשר זה, נציין גם את ההנחיה של היועמ"שית בנושא 'איסור על תעמולת בחירות במימון כספי גוף מבקר - פרסומים המופצים על ידי משרדי הממשלה'. הנחיה זו מיישמת את האיסור הקבוע בסעיף 2א לחוק הבחירות לעשות שימוש, בקשר עם תעמולת בחירות, בכספי גוף מבוקר, בכל הנוגע לפרסומים ממשלתיים".
פרגו ברנע סיכמה את הדברים בכך ש"נראה כי קמפיין ההסברה מעלה קשיים משמעותיים. עם זאת, נציע לשקול קמפיין הסברה בנושא האחדות, מבלי להיכנס לפרטי הרפורמה המשפטית. ככל שתרצי להתקדם בכיוון זה, נשמח לקבל את התייחסותך ולבחון את פרטי הקמפיין שיוצג.
"נעיר כי בהחלטת הממשלה הוקם משרד ההסברה, אך לא נקבעו תפקידיו וסמכויותיו. נציע כי הממשלה תידרש לתחומי פעולתו של המשרד, לרבות לממשקי הפעילות עם משרדים נוספים העוסקים בהסברה".
בתגובה למכתבה של היועמ"שית, כתבה דיסטל אטבריאן כי "לקראת הקמפיין הנרחב שתכננתי להסברת הרפורמה ולמען האחדות, קיבלתי את תשובת הייעוץ המשפטי: נאסר עלי לפרסם כל מידע עובדתי על הרפורמה. קודם נתניהו ועכשיו תורי. כי אסור לסדוק את מסך השקר שמפרק את העם. רק האליטה תשלוט בשיח הציבורי. אין מקום לאמת. אלחם".