10 צפייה בגלריה
קריקטורה של אמנים ערבים על הילד רייאן
קריקטורה של אמנים ערבים על הילד רייאן
ציור של האמן המרוקני עבד אל-פתאח גריני
יותר מיממה עברה מאז שהגיעה הבשורה הקשה על מותו של רייאן עווראם בן החמש, שנפל לפני שישה ימים לבאר בצפון מרוקו ומאז עיני כל העולם נישאו לעבר ניסיון החילוץ שלו - והתקשורת הערבית והבינלאומית מתקשה להירגע.
ביום שלישי האחרון נפל רייאן בן החמש לבאר בעומק של 32 מטר בכפר איגראן בצפון מרוקו. אביו סיפר לטלוויזיה המקומית שהוא תיקן את הבאר, שנבנתה לפני כמה שנים ולא הייתה בשימוש, בזמן שבנו נפל פנימה. משפחתו של רייאן חיפשה אותו, ובהמשך שמעה אותו בוכה מתוך הבאר. "הוא בכה ואמר 'תרימו אותי'", סיפר קרוב משפחה של הילד.
10 צפייה בגלריה
קריקטורה של אמנים ערבים על הילד רייאן
קריקטורה של אמנים ערבים על הילד רייאן
קריקטורה של האמן המצרי עמרו סעד
10 צפייה בגלריה
ניסיון חילוץ של ילד ב-5 שנפל לבור במרוקו
ניסיון חילוץ של ילד ב-5 שנפל לבור במרוקו
הבאר שאליה נפל רייאן
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מרוקו ה ילד רייאן חולץ ללא רוח חיים
מרוקו ה ילד רייאן חולץ ללא רוח חיים
המחלצים נושאים את גופתו של רייאן
(צילום: AP)
מכיוון שהרוחב של פתח הבאר הוא 45 ס"מ בלבד, המחלצים לא יכלו להיכנס פנימה ולחלץ את רייאן. הצוותים החלו בחפירות ובקידוחים במקביל לבאר, שהתבצעו בזהירות כדי לא לגרום למפולת שתפגע בילד. אחרי החפירות האנכיות החלו הצוותים בחפירת מנהרה אופקית, בתקווה שהיא תביא אותם לילד הלכוד. יותר מ-90 שעות אחרי שנפל לבאר, יצאו המחלצים עם רייאן מהמנהרה לקול תשואות הקהל הרב שהתאסף במקום. הוא הועבר לאמבולנס כשמצבו לא היה ברור, אך זמן קצר לאחר מכן הודיעה מרוקו שרייאן חולץ ללא רוח חיים ושנקבע מותו. מלך מרוקו, מוחמד השישי, התקשר להוריו וניחם אותם.
"רייאן המרוקני שבר את לב העולם", נכתב בכותרת הראשית של העיתון הערבי הנפוץ "א-שרק אל-אווסט", כשתמונתו של הילד הופיעה לצדה של תמונה אחרת הממחישה את נסיונות החילוץ הקדחתניים שנמשכו כמה ימים. "העולם כולו עקב בחשש ובדאגה אחר מבצע החילוץ של רייאן, הילד המרוקני בן ה-5 שנפל לבאר בעומק 32 מטרים בצפון המדינה", נכתב. "הידיעה על מותו הייתה לטרגדיה ששברה את לבבותיהם של מיליונים מסביב לעולם, שקיוו שהוא יינצל ושהתפללו בכל עת".

10 צפייה בגלריה
קריקטורה של רייאן בעיתון א-שרק אל-אווסט
קריקטורה של רייאן בעיתון א-שרק אל-אווסט
קריקטורה בעיתון "א-שרק אל-אווסט"
10 צפייה בגלריה
ניסיון חילוץ של ילד ב-5 שנפל לבור במרוקו
ניסיון חילוץ של ילד ב-5 שנפל לבור במרוקו
אזרחים רבים צופים במאמצי החילוץ
(צילום: AP)
לא כל אירוע זוכה לסיקור נרחב שכזה, אך נראה שהמקרה העצוב וטרגי של הילד הקטן בהחלט נצרב בלבבותיהם של מיליוני אנשים מסביב לעולם. ב"א-שרק אל-אווסט" אף הקדישו לזכרו את הקריקטורה היומית של העיתון, שבה נראית דמותו של רייאן עולה השמיימה כמלאך.
"סיפור נפילתו של רייאן לבאר והניסיונות לחלצו גרפו את תשומת לבם של אזרחי מרוקו והעולם, וביום החמישי, שהיה מכריע לקביעת גורלו, הייתה שתיקה של שעות ללא כל מידע מדויק לגבי מצבו הבריאותי", נכתב בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד", שם סקרו את השתלשלות האירועים מהיום הראשון ועד לרגע שבו פורסמה ההודעה מטעם בית המלוכה במרוקו על מותו של הילד. "השמחה של המרוקנים, ועמם מיליוני אנשים בעולם, התחלפה בעצב ובהלם תוך דקות ספורות".
לא רק העיתונות הערבית עסקה אתמול במקרה הטראגי. עיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקני דיווח אף הוא על מותו של רייאן בשער הראשי, שעליו נכתב: "ארבעה ימים של מבצע חילוץ נכשלו בניסיון לשמור על חייו". גם ב"ידיעות אחרונות" הקדישו מקום של כבוד אתמול לזכרו של רייאן.
10 צפייה בגלריה
״נפרדים מרייאן״
״נפרדים מרייאן״
"נפרדים מרייאן"
10 צפייה בגלריה
רייאן מאיר את העולם
רייאן מאיר את העולם
רייאן מאיר את העולם
תמונות וקריקטורות רבות שערכו אמנים ערבים הופצו ברשתות החברתיות לאחר הבשורה על מותו של רייאן. האמן המרוקני עבד אל-פתאח גריני העלה לחשבון הפייסבוק שלו תמונה ערוכה של הילד, וכתב לצדה: "פרידה מרייאן, מעומק הבאר הצפוף לגן עדן המרווח, אינשאללה". האמן המצרי עמרו סעד פרסם בחשבון הפייסבוק שלו קריקטורה, ולצדה כתב על רייאן: "מבטן האדמה אל השמים".
לצד האמנים, גם שחקני כדורגל ומועדונים מפורסמים ברחבי העולם התייחסו לטרגדיה. מועדון הכדורגל ברצלונה צייץ בחשבונו הרשמי בטוויטר הודעת תנחומים: "בעצב רב קיבלנו את הידיעה על מות הילד רייאן. אנו מביעים תנחומים בפני הוריו וכל משפחתו". מועדון הכדורגל מנצ׳סטר סיטי כתב: "תנחומינו לעם המרוקני ולאנושות כולה על הטרגדיה הזאת". בחשבון הטוויטר של מועדון הפאר האנגלי ליברפול נכתב: "מאבקו הארוך יהיה נצור לעד".
גם כדורגלנים ומועדוני ספורט ערביים הצטרפו להודעות התנחומים, בעוד אזרחי מרוקו פרסמו ברשתות החברתיות הודעות שבהן ציינו כי התרגשו לראות את הבעות ההזדהות והכאב מכל רחבי העולם על האסון המקומי.
בחשבון טוויטר חדשותי שמדווח מעזה, ולו עשרות אלפי עוקבים, ניצלו את ההזדמנות והשוו בצורה צינית בין מצבו של הילד רייאן לבין מצבם של ילדי עזה הנצורים. "גם אנחנו תקועים זה שנים", נכתב לצד קריקטורה שהועלתה לחשבון הטוויטר, תחת הכיתוב: "בכירי הכיבוש הישראלי מצייצים הודעות הזדהות עם הילד רייאן".
10 צפייה בגלריה
שער ידיעות אחרונות על החילוץ של רייאן
שער ידיעות אחרונות על החילוץ של רייאן
קטע מהשער הראשי של "ידיעות אחרונות"
10 צפייה בגלריה
קריקטורה המשווה בין המצב של רייאן בעומק האדמה לבין המצב של הילדים העזתיים
קריקטורה המשווה בין המצב של רייאן בעומק האדמה לבין המצב של הילדים העזתיים
קריקטורה שמשווה את המצב של רייאן לזה של הילדים העזתים
בערוצי הטלוויזיה הערביים שידרו לאורך כל סוף השבוע מזירת האירוע, והדיווחים על כל התרחשות זרמו במהירות. "100 שעות עברו על המרוקנים והעולם כולו, שהרגישו כמו נצח. הסוף היה כואב, וקולו של רייאן הדהד בראש של כולם", אמרו ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית, שמשדרת מאיחוד האמירויות. ברשת אל-ערבייה אמרו: "לכתו של הילד רייאן הכתה במצפן האנושות".
המונים הביעו הזדהות עם הוריו של רייאן, וניחמו אותם על האבידה הגדולה. "אם כולנו חשים בעצב שכזה, אז מה עובר על האישה הזאת? אין לב שמתאבל על רייאן כמו הלב שלה", כתבה אחת הגולשות ברשתות החברתיות, uצוטטה באל-ערבייה. ״ברור שתנאי המחייה של משפחתו של רייאן קשים מאוד, אבל ברמה הנפשית קשה לדמיין את מצבה של האם אחרי שכולם ימשיכו בענייניהם, והיא תשוב לחיי השגרה שלה ותיזכר בכל עת בצרחות של ילדה הקטן, בקריאות הזעקה שלו, בפחד ובסבל שלו, מבלי שהיא יכולה לעשות דבר".

מנגד, מגיש בכיר בערוץ אל-ג'זירה הביע ביקורת פומבית על היקף הסיקור של סיפורו של הילד ממרוקו, כשכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ילד נפל לבאר ועמים נפלו לגיהנום". המגיש, פייסל קאסם, כתב: "מדינה שלמה פעלה למענו ועמה העולם כולו, אבל ישנם עמים שלמים שנפלו לגיהנום ואף אחד לא פועל למענם. אלה מדינות כושלות שנחטפו בידי כנופיות גנבים, והעמים החטופים מגנים על החוטפים".
קאסם התכוון בביקורת שלו להסטת דעת הקהל מהבעיות בעולם הערבי, תוך התמקדות בסיפור אחד פרטי מאוד. התגובות לציוץ זה היו חלוקות, כשחלק מהגולשים ביקרו את דבריו ואמרו כי זוהי גאווה שהעולם כולו הביע הזדהות עם כאבה של משפחה אחת, בעוד אחרים הזכירו את מצבם של אלפי ילדים "כמו רייאן", שנמצאים במחנות הפליטים ברחבי העולם הערבי.