אוגדה 98 פתחה אמש (שני) במתקפה נרחבת על מערב חאן יונס עם חטיבות הקומנדו, חטיבה 7 וחטיבות גבעתי והצנחנים. הכוחות מכתרים כעת את מחנה הפליטים במקום, ומתחילים להתקדם בתוכו אל מול יעדים של חמאס - כולל בסיסים צבאיים של פיקוד ושליטה ועוד. במקום קרבות עזים בין הלוחמים לבין מחבלים.
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
לפעולה הקרקעית במקום קדם מטס תקיפה נרחב של חיל האוויר. מדובר במרכז הכובד של חטיבת חאן יונס בחמאס, חטיבה שנחשבת ל"חטיבת הבית" של סינוואר ודף. 50 מחבלים חוסלו מהבוקר בפעולה במערב חאן יונס, בהם מ"פ של חמאס.
בניגוד לצפון הרצועה, במרחב הלחימה כעת יש אוכלוסייה מרובה יחסית שבה משתמש חמאס, כולל שיגור רקטי מבית החולים נאצר הסמוך לפני כשבוע. צה"ל סימן את האזורים הרגישים האלו, ובעיקר את מחסות העקורים בעיר, כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת כפיר בחאן יונס
תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת כפיר בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל הכין מראש לטובת פעולה זו הטעיות והונאות. הפעולה הזו תימשך לכל הפחות מספר ימים, ועד לפירוק המסגרת המקומית של חמאס. את חוד הלחימה מובילות יחידות חטיבת הקומנדו שמיומנות בקרבות כירורגיים בתאי שטח צפופים, שבהם התנסו כבר בצפון הרצועה.
הפלסטינים דיווחו מאז הבוקר על התקדמות ישראלית לעבר מערב חאן יונס ועל קרבות עזים באזור, ולפי דובר משרד הבריאות של חמאס, ישנם "עשרות הרוגים ופצועים" בעיר - הנחשבת למעוז מרכזי של ארגון הטרור. כתוצאה מההתקדמות הזו, המוני פלסטינים החלו לעזוב את מערב העיר לכיוון רפיח.
בטלוויזיה הפלסטינית דיווחו גם על "מצור" שהטיל צה"ל לכאורה על בית החולים נאצר בחאן יונס, אחרי שבימים האחרונים דווח על לחימה באזור בית החולים הזה. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, הודיע כי 25,295 בני אדם נהרגו ברצועה מתחילת המלחמה, ועוד 63,000 נפצעו. לפי הודעת המשרד, כ-190 פלסטינים נהרגו ו-340 נפצעו ב-24 השעות האחרונות. הפלסטינים טענו שצה"ל גם פשט על בית החולים אל-חייר במערב חאן יונס, ועצר את הצוות הרפואי בו. בישראל לא התייחסו לפי שעה לטענות.
צה"ל הודיע היום כי בשבועות האחרונים פועל צוות הקרב של חטיבת כפיר באזור חאן יונס שבדרום הרצועה, וכי במהלך הלחימה הכוחות חיסלו עשרות מחבלים, פשטו על עשרות תשתיות טרור והשתלטו על מפקדות של חמאס. בצה"ל מציינים כי זו הפעם הראשונה מאז הקמת חטיבת כפיר שלוחמיה פועלים בשטח הרצועה.
בימים האחרונים, כך נמסר מצה"ל, פעלו לוחמי החטיבה בקסבה בחאן יונס שבשכונת בני סוהילה. "הכוחות איתרו בקסבה אמצעי לחימה רבים, נשקים, מטענים, רימונים, מחסניות ורקטות. באחת הפשיטות נמצאה והושמדה מחרטה ביתית ששימשה ליצירת כלי נשק", נמסר.
לחאן יונס עבר צוות הקרב החטיבתי אחרי שבתחילת התמרון פעל בצפון הרצועה, בשכונת שג'אעיה שבעיר עזה. "זוהי הפעם הראשונה שהחטיבה מתמרנת בשיתוף עם כוחות השריון, האוויר וההנדסה. הם פעלו כתף אל כתף בקרבות פנים אל פנים מול מחבלים, מעל ומתחת לקרקע", נמסר.
במקביל, צה"ל שחרר את חטיבת המילואים 179, שמוחלפת בחטיבה סדירה במשימת אחזקת פרוזדור נצרים.
אתמול התייחס שר הביטחון יואב גלנט ללחימה בחאן יונס, ואמר: "אנחנו פועלים בפעולה עצימה במרחב חאן יונס וזה ילך ויתרחב. פטריות העשן של הטנקים, של התותחים ושל מטוסי חיל האוויר ימשיכו לכסות את שמי רצועת עזה עד אשר נשיג את המטרות שלנו, ובראשן – מיטוט החמאס והחזרת חטופים לבתיהם".