פרסום ראשון: יו"ר ועדת הכספים משה גפני הניח היום (ד') על שולחן הכנסת הצעת חוק נרחבת לשיקום עוטף עזה, שעליה חתומים לצדו 55 ח"כים נוספים. החוק מקודם בשיתוף פעולה נדיר בין ח"כים בקואליציה והאופוזיציה, וחתומים עליו חברי הליכוד, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, ש"ס, יהדות התורה, יש עתיד, העבודה והמחנה הממלכתי. אף לא ח"כ אחד מהציונות הדתית, מפלגתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', חתם על ההצעה – ככל הנראה בשל התנגדות השר לקידומה במתכונתה הנוכחית. על ההצעה גם לא חתום אף ח"כ מהסיעות הערביות.
• לקריאת הצעת החוק המלאה - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
משה גפני  בצאלאל סמוטריץ בית הרוס
משה גפני  בצאלאל סמוטריץ בית הרוס
סמוטריץ', גפני והחורבן בקיבוץ בארי. ההצעה צפויה להיתקל בקשיים
(EPA/ABIR SULTAN, אלכס קולומויסקי)
הכותרת
הדרמה המשפטית שנשכחה מחכה מעבר לפינה
19:57
מדובר בחוק ענק המציע מנגנוני שיקום ופיצוי לתושבי העוטף המפונים ולתושבים חדשים שיעברו אליו. ההצעה חולשת על תחומים כמו תיירות, הנצחה, כבישים ותשתיות, מנגנון לסיוע ענף החקלאות באזור, וכן הטבות ארנונה ומס. הצעת החוק מתפרסת על פני 14 עמודים, אך מדובר בטיוטה שעשויה להשתנות בדיונים שייערכו בהמשך. היא צפויה להיתקל בקשיים בשל העלויות הגבוהות שלה. עלותה המדויקת טרם ברורה, אך לכל ברור ששיקום יישובי מערב הנגב יעלה הון עתק לקופת המדינה.
את הצעת החוק המקיפה גיבש גפני בשבועות האחרונים, לאחר פגישות ושיחות רקע רבות שערך עם נציגי העוטף כדי ללמוד את הצרכים בטווח הקצר והארוך ולתת להם פתרונות בחוק. החוק נועד לייצר עבור הממשלה את המסגרת, את לוחות הזמנים ואת האופן שבו יש להתנהל לטובת תקומת חבל ארץ שלם שכמעט נמחק במתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר. במשרד האוצר, שם מבקשים לקחת פיקוד על האירוע ולשלוט בתקציבים, צפויים להתנגד למהלך, אולי גם להערים עליו קשיים – אלא שהח"כים שחתומים על ההצעה, בסיוע ועדת הכספים, ינסו לכפות את קידומה ולתחום בזמנים את הטיפול.
בהצעת החוק מוגדרים תחילה היישובים הנכללים בהצעה ושאליהם היא מתייחסת. בהתייחס לכך נכתב כי כל יישוב ששוכן עד 7 קילומטר מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה יקבל סיוע באופן מותאם לפי רמת הקרבה לגדר. ההצעה מחולקת לפרקים ונוגעת בנושאים הקריטיים ביותר לשיקום ולאפשרות להחזיר את התושבים לבתיהם.
2 צפייה בגלריה
דובי איכנולד ויהורם גאון מסיירים בכפר עזה
דובי איכנולד ויהורם גאון מסיירים בכפר עזה
ההרס בכפר עזה, ארכיון. ביישובים שמיועדים לשיקום - כל תושב חוזר יקבל לפי ההצעה מיליון שקלים
(צילום: דובי איכנולד)
הפרק הראשון נוגע להנצחה ותיירות ולפיו בתוך שנתיים מיום תחילת תוקפו של החוק יוקם אתר תיירות שבו גם אתר להנצחת נפגעי פעולות האיבה וחללי מתקפת הטרור. את מיקומו המדויק יקבע על פי ההצעה שר הפנים בהתייעצות עם ראשי הרשויות באזור. לפי הצעת החוק, התקציב לכך והמשאבים הדרושים יגיעו על ידי הממשלה לרשות המקומית ומשרד התחבורה יהיה אחראי על התשתיות באזור בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו. בהצעה נכתב שאם התקציבים לא יועברו לפי לוחות הזמנים המפורטים, הרשות המקומית תהיה זכאית לפיצוי ממשלתי על העיכוב. גם המועד לכך מפורט בהצעה. המטרה היא למנוע סחבת ולהבטיח עמידה בלוחות הזמנים.
אחד הפרקים המרכזיים בהצעת החוק נוגע לארנונה והטבות מס לתושבים. בפרק הזה נכתב כי בכל יישוב שהוגדר כ"מיועד לשיקום" יהיה זכאי כל תושב חוזר למענק של מיליון שקלים. ביישובים המרוחקים עד 4 ק"מ מגדר המערכת המענק לתושב חוזר יעמוד על 600 אלף שקלים (אלא אם כן מדובר כאמור ביישוב שהוגדר כמיועד לשיקום), וביישובים בין 4 ל-7 ק"מ המענק יעמוד על 400 אלף שקלים.

גם תושב חדש – שלפי ההצעה הוא כל מי שיעבור לעוטף עזה בתוך שנה מחקיקת החוק – יקבל לפי ההצעה מענק כספי, אך קטן יותר. ביישוב המוגדר לשיקום יקבל תושב חדש מענק של 500 אלף שקלים, ביישוב עד 4 ק"מ 300 אלף שקלים וביישוב המרוחק בין 7-4 ק"מ 200 אלף שקלים.
הצעת החוק עוסקת גם בחובת המדינה להקצות מים ליישובים כדי לשמור על ענף החקלאות. בפרק התשתיות מעגנת ההצעה בחוק את ההכרזה של הממשלה על הקמת יישוב חדש בשם "אופיר" במועצה האזורית שדות נגב, על שמו של ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין, שנרצח בטבח 7 באוקטובר. ההצעה מפרטת את התקציבים והמנגנון שיאפשר את הקמת היישוב.
גפני מסר עם הנחת החוק: "מטרתו של החוק היא לשקם, לחדש ולפתח את היישובים, בין היתר באמצעות מתן מענקים והטבות לתושבי היישובים ועידוד הבנייה, התעשייה והחקלאות ביישובים אלה, והכול בלוחות זמנים מהירים".