הדיון היום (ב') במשפט נתניהו עסק בתיק 1000 (תיק המתנות), שבו נאשם ראש הממשלה בעבירות של מרמה והפרת אמונים. בדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים העידה החוקרת פקד ליזו כהן מיאח"ה, שסיפרה שהייתה קצינה בצוות החקירה בתיק "1000 הישן", שחלק מכיווני החקירה בו הובילו להתפתחות תיק 1000 הנוכחי, בשנים 2017-2016, וגם חקרה ב"תיק המעונות".
סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד עמית חדד, שאל בנוגע לתחילת חקירת תיק 1000 והתמקד בבדיקה משטרתית שסבבה סביב חדר במלון הדירות רויאל ביץ' בתל אביב. מדובר במלון שבו התגורר בתקופה מסוימת ג'יימס פאקר, המיליארדר האוסטרלי, המוזכר באישום כנותן טובות הנאה - סיגרים ושמפניות לנתניהו.
3 צפייה בגלריה
עדותם של החוקרים גיל רכלין וליזו כהן במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים
עדותם של החוקרים גיל רכלין וליזו כהן במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים
ליזו כהן בבית המשפט
(צילום: שלו שלום )
העדה סיפרה: "החשד הוא שיאיר נתניהו ישן בבית של חבר שלו ג'יימס פאקר". חדד שאל: "עד היום לא הבנתי מה החשד? למה לחקור את זה?" כהן השיבה: "פאקר היה חבר של אביו, אישית. זו נקודת המוצא. ודברים נבדקים. רצינו לראות אם יש קשר לא חוקי ולא אתי בין ראש הממשלה וג'יימס פאקר, כשהבן משתמש בשירותיו (בדירה-ג.מ) של פאקר. זה יכול להיות מרמה, מסתכלים בודקים. החשד היה שיאיר נתניהו מקבל אולי טובת הנאה לאבא שלו או הפוך. יאיר נתניהו היה 'כלי', לא הדמות שאנחנו בודקים".
היא המשיכה לספר על בית המלון: "כשהגענו למלון היה לנו עוד תיק שלא היה שייך בכלל. גבינו הודעה מעובדת, אם הבית של המקום, מהודעתה התגלגלנו הלאה. לא זוכרת איזה חומר ראשוני הוביל אותנו לחקור במלון".
עו"ד חדד הסביר לשופטים בשלב מסוים מדוע הוא חוקר את העדה: "אנחנו טוענים שהשתמשו בתיק המעונות לנסות להכניס נתונים נוספים ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה (לחקירה הזו)". מנגד, התובעים קרן צבירן ואלון גילדין הסבירו: "בתיק 1000 היו כמה כיווני חקירה שהחלו כבר ב-2012. בן כספית מסר מידע ב-2016. באותה שנה נעשו עוד פעולות בדיקה, שכללו גביית גרסאות מעדים. בסופו של דבר התגלגלו לתיק 1000 הנוכחי. העדות של הדס קליין באוקטובר 2016 היוותה נקודת פתיחה להתעצמות קו בדיקה שנבדק עוד קודם". חדד התערב: "זה לא נכון"
3 צפייה בגלריה
עדותם של החוקרים גיל רכלין וליזו כהן במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים
עדותם של החוקרים גיל רכלין וליזו כהן במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים
ליזו כהן לפני עדותה
(צילום: שלו שלום )
עו"ד חדד אמר על המלון: "עניין אתכם לדעת האם ג'יימס פאקר - הדירה שלו או האם הוא שוכר אותה עבור יאיר נתניהו?" העדה השיבה: "כן". היא אישרה שהוצא צו חיפוש, נלקחו מסמכים ומצלמות אבטחה ובנוסף נגבו הודעות.
אז עלה בדיון שמו של יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, שעלה בחקירה וביקר בדירה של פאקר. חדד: "שמעת שיוסי כהן קשור לדירה של פאקר?" העדה: "כשזה עלה (במהלך החקירה) חוקר בכיר ממני עדכן את ראש היחידה".
חדד: "אתם מגלים שעובד ציבור בכיר משתמש בדירת פאקר ואת יאיר נתניהו אתם חוקרים? ומה לגבי יוסי כהן, מה אתם עושים?" העדה ענתה: "גביתי הודעות בעניין הזה. לא זכור לי שחזרנו למצלמות לבדוק את כהן".
סנגורו של נתניהו הקשה: "אמרת בעבר שזכור לך שכורש (ראש יאח"ה דאז, תת-ניצב כורש ברנור) חיכה לך במשרד לראות את ההודעות שנגבו (מהעובדים במלון-ג.מ) מפני שעלה שמו של כהן. וזכור לך שהייתה רגישות כשקיבלת הנחיה שלא להעלות ביוזמתך אותו בחקירה של הדס קליין?" העדה: "אמת".
3 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשלב זה עו"ד חדד הציג תמלילי הודעות של חקירת שלושה עובדים במלון - שני עובדי קבלה וקב"ט. הוא הראה כיצד לכל עובד קיים פיצול לכמה תמלילים, מיום החקירה לפי שעות, במקום תמליל אחד ארוך. העדה הודתה שמעולם לא עשתה דבר כזה לפני כן. ואמרה ש"זו כנראה הנחיה מלמעלה".
עו"ד חדד אמר: "בתמליל החקירה של אחד מהם מתואר שם אדם שנראה כמו יוסי כהן ופעם שנייה בתמליל השני של אותו אדם - לא. ופעם אחת יש תשובה של העד שמזכירה את יוסי כהן בדירת פאקר ופעם בתמליל בלי השם באותה שאלה". העדה אמרה כי היא לא זוכרת, אולם הדגישה כי כתבה כל מה שהעדים אמרו.
לדבריה, "לא יודעת למה פוצל התמליל. מניחה שקיבלנו הנחיה לפצל מהמפקדים מגבוה, בין במקום שהוא מזכיר את השם ובין במקום שאינו מזכיר את השם (יוסי כהן). זה חריג, משונה ומוזר. אני לא זוכרת את הסיבה להנחיה. נתנו לנו את זה כעובדה".
עו"ד חדד המשיך לשאול על העדה הבאה שנחקרה בתיק, הדס קליין. העדה סיפרה: "זימנו אותה לבדוק את העניין של מילצ'ן ופאקר, שהיא מייצגת את שניהם. הדס עלתה בעדויות של אם הבית של המלון, קליין בסוף אחראית על הדירה מי בא ומי הולך. מה מתנהל שם. רצינו להבין מי הדמויות, מה היא יודעת ומה לא". העדה הסבירה: "מבחינתי, מהצד שלי, לא להזכיר לה את השם יוסי כהן, אם זה היה עולה ממנה כמובן שנרשום את דבריה כמו כל עדות".
בתום הדיון הסביר התובע גילדין על העדים שנותרו לקראת סוף פרשת התביעה, בסופה יעלה להעיד בנימין נתניהו: "יש קבוצה של 26 עדים נוספים, עוד כמה עדים נוספים בחו"ל, ועוד 12 עדים שעו"ד חדד פנה ואמר שאין באפשרותו לחקור אותם עקב מצב המלחמה (ובכך שנתניהו לא זמין לו במלחמה - ג.מ). הדבר מייצר קושי". עו"ד חדד אמר: "מנסים לחשוב על רעיונות יצירתיים, אולי תהיה הפסקת אש. לא יודעים לחקור עדים, שיש להם קשר אלמנטרי ללקוח שלנו, בלי קשר עם הלקוח. מנסים להיות יצירתיים".