התחלואה ממשיכה לעלות, אבל במערכת החינוך פועלים לפתיחה חלקה של השנה החדשה באמצעות בדיקות: משרד החינוך השלים גיבוש מתווה לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר בצל התפשטות נגיף הקורונה שכולל ארבע שכבות הגנה. יגאל סלוביק, מנכ"ל המשרד, אמר כי המתווה שגובש מוסכם על אנשי משרד הבריאות והוא יוצג היום (א') בפני ראש הממשלה נפתלי בנט.
בהתאם למתווה שגובש, החל מהשבוע ועד לחזרת התלמידים לגני הילדים ולבתי הספר יוזמנו 1.6 מיליון ילדים מגני הילדים ועד כיתות ו' לערוך בדיקות סרולוגיות. ההורים יקבלו זימון להגיע עם ילדיהם לקופות החולים או למרכזים ציבוריים שייקבעו לביצוע הבדיקה.
במשרד החינוך מעריכים שיימצאו בין 20 ל-30% מהילדים כמי שהחלימו או שחלו והיו אסימפטומטים ולא ידעו שחלו. ילדים אלה יקבלו תו ירוק ויהיו פטורים מבידוד בעקבות חשיפה לחולים מאומתים.
3 צפייה בגלריה
תמונה של בדיקה סרולוגית בשיבא
תמונה של בדיקה סרולוגית בשיבא
מרתון של בדיקות סרולוגיות
(צילום: אביגיל עוזי)
במסגרת החלת שכבת ההגנה השנייה, יוצע למשפחות של 1.9 מיליון ילדי גנים ועד כיתה ט' לקבל ערכה לבדיקה ביתית יום לפני פתיחת שנת הלימודים.
המנכ"ל סלוביק ציין כי המתווה המדובר יבטיח הגנה על בריאות התלמידים והמורים ולמידה רציפה בגני הילדים ובבתי הספר. "תלמידי ישראל נפגעו מהסגרים שהיו עד עכשיו, הפסידו ימי לימוד, צברו פערים לימודיים רגשיים וחברתיים, ולכן בהתאם למדיניות שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, אנו פועלים לאפשר למידה רצופה בכיתות מלאות בבתי הספר".
סלוביק הזהיר כי "סגר נוסף יחמיר את המצב ויקשה לתקן את הנזקים שכבר נגרמו". המנכ"ל העריך שתהיה היענות מצד ההורים לביצוע הבדיקות הסרולוגיות וגם לביצוע בדיקת הקורונה בבית, משום שמחלימים יקבלו פטור מבידוד ותוצאה שלילית בבדיקת קורונה תבטיח שקט נפשי ותאפשר למידה.
3 צפייה בגלריה
בית הספר ענבלים
בית הספר ענבלים
המטרה: למנוע בידודים
(צילום: יריב כץ )
שכבת ההגנה השלישית: שלב זה יתקיים החל מפתיחת שנת הלימודים, ובמסגרתו יופעל בערים אדומות וכתומות מודל "מגן חינוך" - אחת לשבוע יבוצעו בדיקות קורונה לתלמידים בתוך מוסדות החינוך ברשויות אלה.
שכבת ההגנה הרביעית: בבתי הספר יופעל עם תחילת שנת הלימודים מודל בית החולים שיבא "כיתה ירוקה", שלפיו תלמיד מאומת יישלח לבידוד, ושאר התלמידים והמורים שנחשפו אליו יגיעו לבית הספר וייבדקו מדי יום במשך שבוע.
תלמיד או מורה שנחשפו ייבדקו באופן מיידי. מי שיימצא שלילי יחזור לכיתה ומי שיימצא חיובי יישלח לבידוד. התלמידים והמורים שיסרבו להיבדק יישלחו לבידוד ולא יורשו להיכנס לבית הספר.

הנבדקים הראשונים: תלמידים בחברה החרדית

במקביל, החל ממחר יתקיים פיילוט של מודל שיבא עם פתיחת שנת הלימודים בחברה החרדית. בספטמבר יתקיים פיילוט דומה בחברה הערבית, ולאחר החזרה מחופשת חגי תשרי הוא ייערך במערכת החינוך הכללית עד מחצית אוקטובר.
250 אלף בנים בחברה החרדית פותחים כבר היום את שנת הלימודים תשפ"ב, והם יהיו הראשונים שיעברו בדיקה סרולוגית במסגרת פיילוט מודל "כיתה ירוקה".
משרדי הביטחון והחוץ השלימו בסוף השבוע רכש בזק של בדיקות סרולוגיות שצפויות להגיע ביממה הקרובה. מנכ"ל משרד החינוך סלוביק אמר כי הבדיקות הסרולוגיות יבוצעו באמצעות ספקים חיצוניים והתלמידים יזומנו למרכזים שייקבעו בכל רשות במטרה לאתר את התלמידים החולים ואלה שהחלימו.
3 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק
יגאל סלוביק
"הילדים ירגישו בטוחים יותר". המנכ"ל סלוביק
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
"אנו מעריכים שכ-320 אלף יהיו פטורים מבידוד, ולכן הילדים ירגישו בטוחים יותר", אמר סלוביק. "לגבי הבדיקות העצמיות בבית, הילדים יקבלו זימון מקופות החולים או שיופנו לאתר האישי שלהם ובו יקבלו וואוצ'ר לערכות אנטיגן שיוכלו לקנות מבית המרקחת. אנו לקראת סגירת הפרטים הסופיים.
"המהלך הזה חשוב ומשמעותי משום שכך נמנע כניסת תלמידים חולים לבית הספר כבר ביום הראשון, זה יאפשר למידה רציפה ויש לכך חשיבות דרמטית מבחינת התלמידים לחיזוק הכישורים החברתיים, צמצום פערים וגם יאפשר נוכחות של ההורים בעבודה. נצטרך לכך הסכמת הורים, ואני פונה להורים לגלות ערבות הדדית והבנה לגבי חשיבות הבדיקה במניעת הדבקות וכניסת ילדים נוספים והוריהם לבידודים".

המנכ"ל ציין כי מעל 70% מתלמידי י"א-י"ב נחשבים מחוסנים או מחלימים, 44% מתלמידי ז'-ט' ו-10% מילדי א'-ו' נחשבים מחלימים. "התרחיש הסביר מבחינתנו, אם הממשלה לא תחליט על סגר כללי בכל המדינה שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר", אמר סלוביק. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש ובכל מקרה אם יהיה סגר תתקיים למידה מרחוק.
"כל עוד מתאפשר, נפעיל את מערכת החינוך בלי לסכן את הילדים שההגנה על בריאותם לנגד עינינו והרי גם לנו יש ילדים וכל החלטה שלנו תקפה גם לגביהם". המנכ"ל הדגיש כי בהתאם למדיניות שרת החינוך, "ההתייחסות תהיה דיפרנציאלית לכל עיר. בערים אדומות וכתומות נפעל לצמצום מגעים, כמו עדיפות ללמידה בשטחים פתוחים, פיצול כיתות ושילוב למידה מרחוק". הוא הבטיח גם כי תיעשה הבחנה בין בית ספר עם תחלואה גבוהה לבית ספר עם תחלואה נמוכה באותה רשות מקומית.