חבר הכנסת בועז ביסמוט מהליכוד נאלץ אמש (יום שני) לעזוב טקס יום השואה שהתקיים בבית הכנסת רקנאטי בתל אביב, אחרי שספג קריאות גנאי מצד כמה מהנוכחים. בסרטון משם הם נראים בין היתר קוראים לעברו "בושה", כשמנגד כמה מהנוכחים בטקסים דורשים מהם להפסיק. לטענת אחד המוחים, הוא הותקף זמן קצר לאחר מכן. לדבריו, הוא מחה על כך שביסמוט אינו קשור לקהילת יוצאי סלוניקי ולא הופיע ברשימת הנואמים בטקס.
הקריאות לעבר ביסמוט עוררו זעם בבית הכנסת, וחילופי הדברים בין הנוכחים הגיעו כאמור גם לדחיפות בתוך בית הכנסת ולאלימות פיזית מחוץ לו. זמן קצר לאחר מכן, ביסמוט עזב את המקום - אך הצליח לסיים את נאומו כמתוכנן. "לא נתייחס לאלה שבאו הנה נגדי כאויבים", אמר שם ביסמוט. "אחים אנחנו. ייתכן שאנחנו לא מסכימים אבל לא נעשה אחד לשני את מה שעשו לנו במשך דורות רבים. לגיטימי שלכל אחד יש רצון לישראל אחרת - אבל גורלנו זהה, בטח בערב שכזה".
4 צפייה בגלריה
עימותים בבית כנסת בתל אביב במהלך טקס יום השואה
עימותים בבית כנסת בתל אביב במהלך טקס יום השואה
"לא נדע מלחמת אחים". המהומה בת"א
4 צפייה בגלריה
עימותים בבית כנסת בתל אביב במהלך טקס יום השואה
עימותים בבית כנסת בתל אביב במהלך טקס יום השואה
ביסמוט עוזב
4 צפייה בגלריה
גיל מלמד, שטוען שהותקף מחוץ לבית הכנסת שבו נאם בועז ביסמוט
גיל מלמד, שטוען שהותקף מחוץ לבית הכנסת שבו נאם בועז ביסמוט
"צעקנו שזו 'בושה' ויצאנו, מישהו רץ אחריי". גיל מלמד שהותקף
ביסמוט הוסיף: "אין לי צל של ספק שאתם תלכו לישון ומחר תבינו שאחדות גדולה מפילוג. נגד אנטישמיות ידענו להילחם, נגד טרור ידענו להילחם אבל מלחמת אחים לא נדע". בהמשך מסר: "יום השואה נמצא מעבר לכל מחלוקת פוליטית או מפלגתית אחרת. מדובר ביום קדוש שנועד לשמר את זכרם של מיליוני יהודים שנספו. שהנאצים רצחו אותם לא עניינה אותם העמדה הפוליטית או העמדה המפלגתית שלהם, מה שעניין אותם זה שהיותם יהודים. ביום הזה לפלג, לשסות ולריב - זה דבר נורא שאני לא אתן לו יד".
המהומה התפתחה בזמן שביסמוט החל לדבר, כשתושבים שחשבו שאין מקום לשמוע את דבריו ביום השואה התפרצו לנאום - ואחרים מנגד כעסו. "אני פשוט המום ממה שקרה שם, יצאתי רועד", אמר אחד המשתתפים. "בכל שנה אני מגיע לבית הכנסת הזה. אבא שלי ניצול אושוויץ-בירקנאו, וחשוב לי לכבד את היום הזה, ומה שהתחולל שם היה פשוט נורא. באמצע הדברים של ביסמוט אנשים התחילו לצעוק 'בושה, בושה'".
לדבריו, "היו כאלה שרצו שביסמוט יישאר וכאלה שדרשו שהוא ירד ולא יסיים את דבריו. חלק מהנוכחים יצאו החוצה וחלק התעמתו בתוך בית הכנסת. זה היה ממש נורא. זה פשוט העיב על היום החשוב הזה. כל שנה מגיע פוליטיקאי אחר לדבר, בשנה שעברה הגיע אופיר אקוניס ולא היו תגובות אלה. ישראל היא פשוט לא אותו דבר כמו ביום השואה הקודם. אנחנו קוראים ולא מצליחים לשים בצד את המחלוקות אפילו ביום כזה".
4 צפייה בגלריה
הצגת תוכנית "שירות ישראלי" על ידי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט
הצגת תוכנית "שירות ישראלי" על ידי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט
"תמונות שפוצעות את הלב". גנץ
(צילום: יריב כץ )
מנגד, גיל מלמד סיפר שהותקף מחוץ לבית הכנסת אחרי שנטש את הטקס. לדבריו, "זה טקס שנערך כל שנה לזכר קהילות יוון. אני מגיע לאירוע הזה כל ערב יום השואה ב-30 שנים האחרונות. פרסמו לפני האירוע המארגנים את רשימת הדוברים ולא הופיע אף פוליטיקאי, ופתאום עלה ביסמוט עם חבורת בריונים. זה משהו שלא היה מתוכנן, צעקנו שזאת 'בושה' ויצאנו מהאירוע. להגיע בתקופה כזאת רגישה? זה היה נראה כמו משהו מתוכנן מראש".
לדברי מלמד, "כשיצאתי החוצה רץ אחריי מישהו, תקף אותי וזמן קצר לאחר מכן נשלחו לתקשורת סרטונים שביסמוט גורש משם - מה שהיה לא נכון כי הוא השלים את הנאום שלו. אני חטפתי פיצוץ בפנים מאנשים שבדרך כלל לא מגיעים לבית הכנסת, 30 שנה לא ראיתי אותם מעולם. אני חטפתי מכות לפנים, ואני מקווה שהמשטרה תעשה משהו עם צילומי אבטחה. תקפו עוד מישהי שם בחוץ והייתה מהומה גדולה בפנים".
"ביסמוט לא קשור בשום אופן לקהילת יוצאי יוון", הוסיף מלמד. "אקוניס שהיה בשנה שעברה הוא דור שני לקהילה. זה היה אמבוש מתוכנן מראש, אין לביסמוט שום קשר ליהדות יוון. המשטרה הגיעה לשם, הרבה שוטרים מנעו את המשך המהומות שהתפתחו שם, לא דמיינו שהערב הזה יהיה ככה. אני דור שני לניצולי שואה, זה אחד הימים הכי חשובים בשנה עבורנו, אני לא מעכל את מה שהיה שם".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב: "כבן לניצולי שואה, התמונות של ח"כ ביסמוט מגורש מטקס יום השואה בבית הכנסת במדינת היהודים פוצעות את הלב. אני מגנה זאת, ועל אף שמבין את חילוקי הדעות והמועקה שחשים רבים בעם, אני מבקש מכולם להפגין איפוק בימים קדושים האלו. את הוויכוחים העזים והחשובים על דמותנו נקיים בנחישות ובעוצמה אחריהם".
במקביל למהומה בתל אביב התקיימה עצרת הזיכרון הממלכתית ביד ושם, שם ביקש הנשיא יצחק הרצוג להותיר את המחלוקות מחוץ לימי הזיכרון. "עבור הנאצים כולנו היינו עם אחד, מפוזר ומפורד בכל העמים, שדינו אחד - מוות וכליה", אמר הרצוג. "75 שנות קוממיות ישראלית אנחנו מציינים בימים אלה. 75 שנים של ניצחון, שבהן מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, והחברה הישראלית זקופת הקומה, ניצבות ומכריזות בפני המפלצת הנאצית וההולכים בדרכה, גם בדור הזה - לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו. כן, אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא שונאים. לעולם לא אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד - שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה".
פורסם לראשונה: 20:55, 17.04.23