אחרי המפלה של הקואליציה בהצבעה על הארכת תקנות החירום ביהודה ושומרון, יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, אמר הבוקר (רביעי), בהתייחסות לדבריו של חבר הכנסת ניר אורבך מימינה, כי "הניסוי בהקמת הקואליציה הצליח. הקמנו ממשלה מאוד מיוחדת". עבאס דיבר בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן.
"האתגר שלנו עכשיו הוא לייצב את המערכת, להמשיך דרך של ממשלה וקואליציה שקיימת עוד מעט כמעט שנה", אמר עבאס, "למרות שבריאיונות שהיו לי הבוקר השאלה המרכזית הייתה אם הניסוי הזה נכשל, אני חושב שבשאלה הזאת יש טעות בסיסית - הניסוי הזה הצליח. הקמנו ממשלה ממשלה מאוד מיוחדת, קואליציה מאוד מיוחדת. לא רק בהיבט של מפלגה ערבית ומפלגות ציוניות וכו', אלא גם ימין ושמאל, הקצוות של שניהם, והממשלה מתפקדת. העבירה תקציב, העבירה כמה וכמה החלטות לחברה הערבית ולעוד כל מיני מגזרים בחברה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בכינוס. "הבעיה היא בח"כים מסוימים"
(צילום: גו לייב)
3 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
ח"כ ניר אורבך. טען ש"הניסוי נכשל"
(צילום: עמית שאבי)
"ברמת המפלגות בתוך הקואליציה הן הוכיחו שיכולות לעבוד יחד. יש לנו בעיה ברמת ח"כים מסוימים שלא בדיוק נבחרו כי הבחירות הן לא אישיות ברמת המפלגה", הוסיף יו"ר רע"מ.
שרת הפנים איילת שקד (ימינה) התייחסה הבוקר למצב ביהודה ושומרון על רקע אי-הארכתן של התקנות בכינוס אשכול יו"ש הראשון. "האופוזיציה צריכה להבין שיהודה ושומרון היא חלק ממדינת ישראל. כל תוכנית בנייה שתהיה מוכנה תיכנס למת"ע (מועצת התכנון העליונה). אם תיקח את המספרים של הבנייה ביחס לשנים עברו בונים יפה. אנחנו עובדים על הכפלת הבתים", אמרה.
חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי, שהצטרפה לחבר הכנסת מאזן גנאים מרע"מ בהצבעה נגד החוק, אמרה הבוקר כי "כולם שואלים מה היה בפגישה שלי עם יאיר לפיד לפני שבועיים, אחרי שפרשתי מהקואליציה. אז כך: באותה פגישה דרשתי שלא אתמוך בחוקים שהם מנוגדים לצו מצפוני ושהם פוגעים בחברה הערבית ובסוגיה הפלסטינית". בלשכת לפיד הכחישו כי אלו היו הסיכומים, וטענו כי "זועבי ביקשה חופש הצבע לגבי חוק 'ממדים ללימודים', וגם זה לפיד לא הסכים. מי שחבר קואליציה צריך להצביע עם הקואליציה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הנכסת
מליאת הנכסת
רינאווי-זועבי. טוענת שסיכמה עם לפיד שלא תצביע נגד צו מצפונה
(צילום: עמית שאבי)
בינתיים, בקואליציה דרוכים לקראת האפשרות שהממשלה תתפרק: לפי ההסכמים הקואליציוניים, אם הצד השמאלי של המפה יפרק את הממשלה, נפתלי בנט יישאר ראש ממשלת המעבר. אם הצד הימני יפרק אותה, שר החוץ יאיר לפיד יהפוך לראש הממשלה. נראה שבשני הצדדים מבינים שאם הממשלה מתקרבת לסופה, הנרטיב חשוב. "הגוש השמאלי של לפיד הציג התפרקות שלשום", אמר גורם פוליטי. "הם אמורים היו להצביע לפי ההסכמים על חוק שלא משנה את הסטטוס קוו וסירבו לעשות את זה. בסירובם לאשר את החוק הם מביאים לסיום כהונת הממשלה הזאת".
מנגד טוענים בצד של לפיד כי דווקא הצד הימני הוא שגרם למפולת. לדבריהם, פרישות שיקלי וסילמן היו למעשה האירועים שהובילו למצב שאליו התגלגלה הקואליציה. יש אפשרות, סבורים גורמים פוליטיים, שבמקרה של נפילת הממשלה לא יהיה ברור מי גרם לכך - ובמקרה כזה המאבקים הפוליטיים ייכנסו להילוך גבוה.