מתן אנקרי, בן 13 מהיישוב רתמים שבמועצה האזורית רמת נגב, המתין שלשום (ראשון) בשעה 22:00 לאמו כדי שתאסוף אותו הביתה מאימון כדורסל בבאר שבע. בזמן שהמתין, הגיעו אליו שני בדואים - שלדבריו ניסו לפתות אותו לעלות לרכבם, אך הוא סירב. הוא התקשר לאמו וסיפר לה על שני הזרים שדיברו עמו - וכשזו הגיעה, השניים יידו לעברם אבנים. במשטרת מרחב נגב ביקשו להנמיך את הלהבות ומסרו כי אינם חוקרים חשד לניסיון חטיפה.
"אני לא יודעת איך זה היה נגמר אם הילד שלי היה נכנס לתוך הרכב הזה, אני לא רוצה לחשוב על זה בכלל", אמרה אמו של מתן, רעות אנקרי בת ה-37. היישוב רתמים, שאליו עברה המשפחה לפני תשע שנים מאזור ירושלים, ממוקם על כביש משאבי שדה-צאלים - ושכניו הם תושבי הכפר הבדואי ביר הדאג'. לדברי התושבים, היחסים בין השכנים ידעו עליות ומורדות - ומאז מבצע שומר החומות שוררת באזור אווירה מתוחה.
2 צפייה בגלריה
רעות אנקרי ובנה
רעות אנקרי ובנה
מתן ואמו רעות
(צילום: רועי עידן)
מתן סיפר על הדקות שלפני הגעת אמו למקום: "פחדתי. הייתי עם הגב אליהם והסתובבתי, רציתי לברוח. הייתי בטוח שאם לא אתייחס אליהם הם פשוט ילכו, אבל זה לא קרה. הם הסתובבו וחזרו לאותו כיוון שממנו הם באו עם פרינגלס. שאלו אותי אם אני רוצה קצת ואם הם יכולים לקחת אותי טרמפ לרתמים. אחר-כך הם התחילו לשאול איפה אימא, אמרו שיורד גשם. התחילו לזלזל בי. חשבתי שאולי זה יגיע למצב שהם יצאו מהאוטו".
"אנחנו מרגישים הידרדרות במצב הביטחוני", אמרה רעות. "במבצע שומר החומות ההרגשה הזו הייתה מאוד חזקה. אנחנו מנסים לשמור על יחסי שכנות, אבל התחושה היא שהם מרגישים אדונים פה ושהם יכולים לעשות מה שהם רוצים". היא מתכוונת בדבריה לחברה הבדואית, שכמה מבניה תועדו בשנים האחרונות בשורת מקרים אלימים, ובהם ירי בנשק, התפרעויות בכבישים, קטטות ועוד.
"מה שקרה עם מתן קיצוני מאוד, מבחינתי זו עליית מדרגה", הוסיפה. "בעבר עוד לא היה ניסיון לפתות ילד לעלות לרכב. לדברי מתן הם היו צעירים, בני פחות או יותר עשרים. הוא פחד מאוד, וכשעלה לרכב כבר היה מבועת. הוא אמר לי 'תיסעי מהר, הם פה' - ופתאום הם זרקו אבנים. כמובן שנסעתי מהר והתקשרתי תוך כדי למשטרה, שביקשה ממני לעצור בצד כדי שתוכל לחבור אליי. אמרתי שאני לא עוצרת בצד".
מאוחר יותר חוקרים הגיעו לגבות עדות ממתן. "המשטרה הגיעה מהר יחסית", אמרה רעות. "הם לקחו ברצינות את המצב. אני לא יכולה לדעת איך זה היה נגמר אם הילד שלי היה נכנס לרכב הזה. אני לא רוצה בכלל לחשוב על זה. מחר הם יכולים להכניס אותו בכוח לרכב. החוקרים שאלו אותו ממה פחדת באותם רגעים. הוא אמר 'פחדתי שיכניסו אותי בכוח לרכב'".

לדברי ראש המועצה האזורית רמת נגב, ערן דורון, "יש תחושות מאוד לא פשוטות במרחב של חוסר ביטחון אישי. אנשים מפחדים לצאת החוצה, אנשים לא רוצים לצאת לטיולים אחר הצהריים. הם בתחושה שמשהו לא טוב קורה. אין תחליף לנוכחות המשטרה, אבל היא לא נמצאת. אין משטרה. אין לי מילה אחרת. דרושה תגבורת משמעותית כדי לחלוש על השטח העצום שאני אחראי עליו".
הדס גנות, תושבת רתמים, אמרה כי בתקופה האחרונה "היו לא מעט אירועים, אבל זה מטריד אותי - אולי בגלל ההיכרות האישית עם מתן. יש לי ילדים קטנים ומבאס אותי לחשוב שאי אפשר יהיה לשלוח אותם לחוג בבאר שבע בשקט. זה יהיה מלחיץ ומסוכן. זה צומת מרכזי, אבל לנסוע בתחבורה ציבורית ולרדת בשעות הלילה זה כאילו לא אופציה. הילדים הקטנים שלי מסתובב פה חופשי, אבל אני לא בטוחה שאוכל לאפשר את זה יותר".
"זה מזעזע", אמרה שכנתה אורטל אמסטרדם. "ההרגשה היא שאנחנו חשופים ושהילדים שלנו עלולים להיפגע. זו תחושת סכנה מוחשית שנכנסת למעגל הכי קרוב שלנו. קצת חיינו בבועה, אף פעם לא הרגשתי שזה משהו ממשי. היו פה אירועים נוראיים, היו אנשים שהרכב שלהם נפגע מאבנים, אבל שכנענו את עצמנו שזה בשליטה. אבל כשזה מגיע לילדים שלנו זה הדבר הכי נורא שיש. נסעתי כל הדרך מהעבודה הביתה ושקשקתי".
ממשטרת ישראל נמסר: "מיד עם הגשת התלונה במשטרה נפתחה חקירה. אנו פונים לציבור לדווח למוקד 100 באופן מיידי על כל חשד לביצוע עבירה, שכן מהירות הדיווח מסייעת בידי המשטרה באיתור חשודים ואיסוף ממצאים רלוונטים לזירת ההתרחשות".
פורסם לראשונה: 21:34, 22.11.21