נשיא המדינה, יצחק הרצוג, עדיין אופטימי בסיכויים להביא להסכמה בנוגע למהפכה המשפטית. "אני קובע חד משמעית, מתוקף ניסיוני ותפקידי: אנחנו יכולים להגיע להסכמה", הוא אמר הערב (יום א') בחוג התנ"ך של מיזם 929.
2 צפייה בגלריה
*נשיא המדינה יצחק הרצוג בחוג התנ״ך של מיזם 929
*נשיא המדינה יצחק הרצוג בחוג התנ״ך של מיזם 929
הנשיא הרצוג בחוג התנ"ך
(צילום: עמוס בן גרשום \ לע"מ)
הרצוג התייחס למהפכה המשפטית, יום לפני שהחוקים הראשונים יובאו להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. ״אני רוצה ברשותכם לשוב ולחזור למה שמעסיק אותי יותר מכל בימים אלו. אני מודאג, מהמתרחש בחברה הישראלית", הוא אמר. "בין שנת ה-75 לעצמאות ישראל, לשנת ה-80, שנת הגבורות, אנו עומדים בפני שעת מבחן גורלית. אני רואה לנגד עיניי את השסעים והקרעים שבתוכנו, שהולכים ונעשים יותר ויותר עמוקים וכואבים בעת הזאת, ולא יכול שלא להרהר בכובד ראש, על כך שפעמיים בהיסטוריה - קמה מדינה יהודית בארץ ישראל, ופעמיים היא קרסה לפני שהגיעה לשנת ה-80 שלה".
הוא התייחס להצעה שלו לפשרה ולהידרבות בעניין המהפכה המשפטית. "בשבוע האחרון השקעתי את כל כולי בפגישות ומגעים עם כלל צידי המפה וגורמי ההשפעה, במחלוקת הניצבת בפנינו, כולל מנהיגים מהקואליציה ומהאופוזיציה, במטרה לעשות הכול ולהגיע להידברות ולהסכמות. מכל השיחות עולה כי על בסיס העקרונות שהצעתי בשבוע שעבר ניתן לייצר הסכמות תוך פרק זמן קצר יחסית. אפילו מספר ימים. לא שנים וגם לא חודשים", הוא אמר. "אני קובע חד משמעית, מתוקף ניסיוני ותפקידי: אנחנו יכולים להגיע להסכמה".
הרצוג סיכם את דבריו ואמר: "כולנו שומעים את הקולות מהשטח, מהציבור, קולות שצמאים להידברות, קולות שצמאים לאחריות, קולות שצמאים להושטת יד. אסור לנו לוותר על ה-יחד הישראלי; אסור לנו לוותר על המדינה היהודית והדמוקרטית".

הנשיא הרצוג נשא לפני שבוע נאום מיוחד שבו קרא לעצור את החקיקה והציג חמישה עקרונות שיהוו לדבריו בסיס למשא ומתן מיידי: חקיקת חוק יסוד החקיקה שעל חוקיו לא תהיה ביקורת שיפוטית, הגדלת מספר השופטים, תוכנית שתשים סוף לעינויי הדין, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף רשות לא יהיה בה רוב - וצמצום השימוש בעילת הסבירות.
"אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנו רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה. חבית הנפץ לפני פיצוץ, אנחנו על סף קריסה חוקתית ופגיעת איש באחיו", אמר הנשיא. "אני מתחנן אחיי ואחיותיי הישראלים, האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג נגד משרתי ציבור ונבחריו היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום אופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות - אני בוחר בשותפות".
על הרפורמה שמציעה הממשלה אמר הנשיא כי "מכלול חלקיה מעלים חשש עמוק ליסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל". לדבריו, "יש כאן מיליוני אזרחים, שלצד יהדות התפוצות ואוהבי ישראל גדולים בעולם כול, רואים ברפורמה איום ממשי על הדמוקרטיה הישראלית. הם חוששים שהרפורמה במתכונתה הנוכחית מוחקת את כל האיזונים והבלמים, והם חוששים שלא יהיה מי שיגן על האזרח".
באמצע השבוע שעבר פנה הנשיא הרצוג ליו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ ולח"כ משה סעדה (שניהם מהליכוד), וביקש מהם לדחות הצבעה על שני חוקים שהיו אמורים לעלות. מדובר ב"חוק דרעי 2" שיאפשר ליו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לשוב לממשלה, ו"חוק מח"ש" שלפיו המחלקה לחקירות שוטרים תוכפף ישירות לשר המשפטים ולא לפרקליטות המדינה.
עם זאת, מיד לאחר ההחלטה על דחיית ההצבעות בחוקים אלה, הודיעו שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן כי הליכי החקיקה של המהפכה המשפטית יימשכו כרגיל: "החוקים שהורדו אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם. חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה".