האלימות המשתוללת בחברה הערבית לא פוגעת רק בעבריינים עצמם, אלא גובה מחיר כבד מאוד מחפים משפע שלעיתים פשוט היו במקום ובזמן הלא נכונים. רק בשבוע שעבר נהרגה רזאן עבאס בת ה-17 מכדור תועה שנורה במהלך חילופי אש ביישוב בכפר כנא שבגליל התחתון, בזמן שבכלל שהתה בתוך ביתה.
4 צפייה בגלריה
רזאן עבאס, הצעירה שנורתה למוות
רזאן עבאס, הצעירה שנורתה למוות
רזאן עבאס וזירת הירי. קורבן נוסף של האלימות המשתולללת בחברה הערבית

היא לא היחידה - רבים בחברה הערבית נפגעו מירי תועה, וחלק מאלו ששרדו את הירי הזה הפכו לנכים, נושאים עמם פצעים לכל החיים. בשיחה עם ynet הם מספרים על חשש מתמיד, מקווים שהמאבק של המשטרה בפשיעה יניב סוף-סוף תוצאות, ומותחים גם ביקורת על ההתנהלות של החברה שלהם בכל הנוגע לניסיון לעצור את העבריינים.
חוסיין חטיב, חבר מועצת יפיע, נפצע לפני כשלוש שנים מכדור תועה שכמעט הרג אותו. "השתתפתי בצעדת עיד אל-פיטר, ואז בשעת לילה מאוחרת, חזרתי הביתה עם ילדיי, ובזמן סגירת דלת המכונית הרגשתי כמו מכת חשמל ביד, ולא הבנתי מה קרה"', סיפר. "בבית חולים גילו שנפגעתי מכדור שחדר לגוף בעומק של 10 ס"מ. הכניסו אותי לחדר ניתוח, הוציאו את הכדור וחזרתי לביתי. המשטרה הגיעה למקום ולאחר חקירה סגרה את התיק כי לא ידעה מה מקור הקליע, והיה אימות שמדובר בירי תועה כי אני לא מסוכסך עם איש".
4 צפייה בגלריה
חוסין כטיב בבית חולים לאחר שכדור תועה פגע בו
חוסין כטיב בבית חולים לאחר שכדור תועה פגע בו
"לא רואים פתרונות". חוסיין חטיב בבית החולים לאחר שכדור תועה פגע בו לפני כשלוש שנים
"המצב שלנו הפך להיות כמו בסרטים, כולנו חשופים לסכנה, ובכל רגע כל אדם עלול להיפצע, גם בזמן שאנחנו בתוך הבתים", הוסיף חטיב. "ראינו מה קרה בכפר כנא ובמקומות אחרים, אז אם חלילה איהרג, אף אחד לא יידע מאיפה הגיע הכדור. אנחנו לא רואים פתרונות, והתופעה מחמירה. מצער שמי שמשתמש בנשק הם ערבים".
לדבריו, "חייב להיות פתרון או תוכנית איך להילחם בתופעה הזו. אנחנו חיים במצב של מלחמה, ואפילו במלחמה זה יותר קל, כי לאנשים יש הוראות לנקוט באמצעי זהירות. אבל אנחנו לא יודעים מאיפה הכדורים מגיעים. חייב להיות פתרון קיצוני בגלל הכישלון הזה של הממשלות. אני בעד שיתוף פעולה בין המשטרה לרשויות לאיסוף הנשק מכל מקום".
4 צפייה בגלריה
אחמד ואוויה
אחמד ואוויה
אחמד ואוויה. הרופאים לא הצליחו להוציא את הכדור מהראש, הוא נותר חצי משותק
אחמד וואוויה, תושב קלנסווה בשנות ה-50 לחייו, נפצע לפני כחצי שנה מכדור תועה בראשו כשדיבר עם חברו בשכונה. מצבו הוגדר קשה. הוא נותר חצי משותק, והכדור נשאר במקום. "אני לא יודע את הטעם של שינה ונוחות מאז שנפגעתי", סיפר. "אני אדם ישר וביחסים טובים עם כולם. רבים ראו בתיעוד איך נפצעתי מהכדור שכמעט רצח אותי. כאב לי יותר כששמעתי על הנערה רזאן מכפר כנא שנרצחה כשהייתה בתוך ביתה בגלל כדור תועה. מתי זה יסתיים?".
לדבריו, "מאז שנפצעתי אני לא יכול לצאת מהבית בגלל חרדה וחשש לחיי, גם בחצר הבית אני לא יושב. לפני כמה ימים עמדתי בכניסה לבית, וכאשר שמעתי ירי, מיד נכנסתי ונפלתי על הארץ מעוצמת המתח. כל רגע אני מרגיש שירי תועה יפגע בי שוב".
4 צפייה בגלריה
עלאא בדיר ואביו ראקז
עלאא בדיר ואביו ראקז
"תודה לאל שחזר לחיים". עלאא בדיר ואביו ראקז
לגבי מצבו הבריאותי אמר: "הצוות הרפואי לא הצליח להוציא את הכדור בראש שגרם לי חצי שיתוק, ובמהלך התקופה הקרובה אעבור שני ניתוחים, ואני מקווה שאחזור לשגרת החיים. אני אומר לכל אלה שמשתמשים בנשק - תפסיקו עם הפעולות האלה, אתם תהיו הסיבה לרצוח אותנו".
עלאא בדיר, בן 24 מכפר קאסם, נפגע מכדור תועה כשהיה בן 14, במהלך ירי בין חמולות, וכיום הוא חצי משותק. אביו ראקז בדיר סיפר: "בני התחתן לפני כשנה, לאחר סבל ממושך בגלל שנפגע מכדור תועה שכמעט הרג אותו, וגרם לו להיות חצי משותק. תודה לאל שהוא חזר לחיים". הוא הוסיף: "כמה כואב שהחברה הערבית איבדה אחריות כלפי תופעת האלימות, ההרג והירי המתמשך, אבל יש כאלה שמזלזלים באירועים האלה, שעלולים להשפיע גם עליהם. כשרואים את השיטה הזאת, יכולים להבין שאנחנו עומדים בפני משבר מאוד גדול ומסוכן".
האב המשיך: "החינוך הוא הבסיס, יש משפחות שהעניין היחיד שלהן הוא כסף, הן מקבלות כסף מבניהן בלי לשאול מאיפה הם השיגו אותו. המשטרה צריכה לעשות את המוטל עליה. לא הגיוני שעוצרים את המעורבים בירי ואחרי יום משחררים אותם".