בית משפט השלום בראשון לציון שחרר היום (רביעי) את ראש ארגון הפשע עמוס לביא והאריך ביממה את מעצרם של שלושה בני אדם נוספים - כולם תושבי רחובות - שנעצרו בחשד לניסיון תקיפת שוטר בעת שהיה ברכבו הפרטי בעיר.
לפי הודעת המשטרה הארבעה כאמור נעצרו אתמול בחשד היו מעורבים באירוע שבמסגרתו ניסו לתקוף שוטר ברחובות, לאחר שהבחין בהם חוצים לכאורה צומת ברמזור אדום - וניסה לעכבם. עם זאת, בבקשת המעצר שהגישה המשטרה לבית המשפט החשד היחיד שצוין היה "חבלה במזיד לרכב". גם עבירת התנועה לכאורה של חציית כביש בעת שהרמזור היה אדום אינה מופיעה בבקשה.
3 צפייה בגלריה
עמוס לביא
עמוס לביא
"יש לו בייבי פייס". עמוס לביא
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של עמוס לביא בחשד לתקיפת שוטר
הארכת מעצרו של עמוס לביא בחשד לתקיפת שוטר
החשודים בבית המשפט
אחרי שלביא ניסה להסביר לבית המשפט על מעצר השווא שלו לטענתו, אמרה השופטת קרין וישנסקי לעו"ד תמיר סננס שמייצג אותו כי "אתה מבין את האבסורד, יש לו בייבי פייס" - אמירה שסחטה חיוכים באולם. בינתיים, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם של החשודים בחמישה ימים נוספים. סנגוריהם עו"ד תמיר סננס, עו"ד שחר חצרוני ועו"ד עומר גואטה הביעו פליאה על עצם המעצר - ובמיוחד זה של לביא.
עו"ד סננס אמר כי "השוטר, שנהג ברכב פרטי וללא כל סימני זיהוי, הבחין בעבירה וניסה לעצור את הרכבים שנסעו בשיירה - ומשם נגרם הנזק לרכב שלו". מנגד, נציג המשטרה הסביר כי "השוטר אמר שקפצו לו על הרכב וגרמו לו נזק". בהמשך הציג השוטר סרטון מהתקרית, והשופטת וישנסקי תיארה כי נראים בו כמה אנשים שקופצים על רכבו של השוטר. סנגורו של עמוס טען לאחר מכן כי מרשו "לא נגע ברכב", ושאל "האם יש ראיה שעמוס נגע בצורה שמזיקה לרכב?". נציג המשטרה השיב כי אין ראיה כזו.
עו"ד סננס המשיך: "השוטר שהתלונן היה בבית של עמוס אחרי האירוע. עמוס עוכב לאחר שהוא מסר גרסה. חוקרי ימ"ר מרכז הגיעו אליו הביתה ואמרו לו שלא עשה דבר". לביא ציין מספסל החשודים כי "מפקד הימ"ר לחץ לי יד, אמר לי 'אני מאמין לך שלא עשית דבר'". עו"ד סננס הוסיף כי "השוטרים אמרו לו 'לא עוצרים אותך, רק רוצים לדבר' - ועמוס התייצב לבד במשטרה".

עו"ד עומר גואטה, המייצג את שלושת החשודים הנוספים, אמר כי "השוטר שהתלונן אמר שמישהו קפץ לו על הרכב. האם יש ראיה שאחד מהחשודים שאני מייצג עשה זאת?". נציג המשטרה השיב לו: "כמה קפצו על הרכב".
בדברי הסיכום שלו אמר עו"ד סננס כי הוא מבקש לשחרר את לביא. "זה לא ראוי שהמשטרה, על חבלה ברכב, תביא אנשים למעצר. נסיבות המקרה הזה מאוד ייחודיות, אם עשו עבירת תנועה שיקבלו דוח. שוטר שבא לתת דוח צריך להזדהות - לא הייתה פה כל הזדהות. זה לא תיק למעצר", אמר. השופטת וישנסקי שאלה אותו בתגובה: "האם זה נשמע הגיוני, האם זו התנהלות נורמטיבית של אנשים שיוצאים מכמה רכבים ותוקפים אדם ברכב גם אם הוא לא שוטר?".
לפני החלטתה העירה השופטת וישנסקי כי "לגבי עמוס אין לי ספק", וקבעה: "יש חשד סביר נגד שלושה מהחשודים. מעיון בתיק החקירה ומהסרטון שהציג לי נציג המשטרה עולה החשד שביצעו את העבירות המיוחסות להם. אני סבורה כי ההתנהלות המיוחסת להם אינה נורמטיבית ואינה מאפשרת עצימת עיניים וחקירה מחוץ למעצר. אני נעתרת חלקית לבקשת המעצר ומורה על מעצרם עד ל-28 במרץ".
3 צפייה בגלריה
עו״ד שחר חצרוני תמיר סננס עומר גואטה
עו״ד שחר חצרוני תמיר סננס עומר גואטה
"לא תיק למעצר". עורכי הדין חצרוני, סננס וגואטה
(צילום: אסף אלון)
לאחר מכן התייחסה השופטת ללביא, ואמרה כי "לא מצאתי בחומר הראיות כל ראיה הקושרת אותו לאירועים ולחשדות המיוחסים ליתר החשודים. עם זאת, אין ספק שיש לו קשר הדוק אליהם. מסיבה זו אני מורה על שחרורו בתנאים מגבילים". כמו כן, קבעה השופטת כי עמוס אינו יכול להתקרב למתלונן, או ליצור קשר עם יתר החשודים.
נציג המשטרה ביקש מבית המשפט לעכב את שחרורו של לביא. עו"ד סננס אמר בתגובה כי הוא מתנגד לכך, ואמר כי "מעצרו היה לצורך הודעת דוברות של המשטרה". הוא הוסיף: "נציג המשטרה טען בדיון שאין בדל ראיה שקושר את לביא לאירוע. מטרת עיכוב הביצוע היא סיכול שחרורו".
השופטת וישנסקי דחתה את בקשת המשטרה לעיכוב שחרורו של לביא, וכתבה בהחלטתה כי "לא מצאתי ראיה המלמדת על מעורבותו באירוע. אומנם הגעתו למקום האירוע מעוררת חשד בדבר מעורבות כלשהי, אולם לא הוצגה ראיה שנסע באחת המכוניות שממנה יצאו החשודים שתקפו לכאורה את רכב הקורבן. נטען דווקא כי לביא היה זה שמנע את הסלמת ההתרחשויות. איני מקילה ראש במעמדו במשפחת לביא ובהשפעתו על בני המשפחה ויתר החשודים בהליך. עם זאת, אני סבורה שאין די בכך להורות על עיכוב שחרורו".
המשטרה מסרה לאחר הדיון כי "בניגוד לפרסום שגוי, פיקוד הימ"ר לא נכח במעצר ובבית החשודים ומדובר בחקירה המתנהלת בתחנת רחובות".