3 צפייה בגלריה
צ׳ארלס ברונפמן
צ׳ארלס ברונפמן
"ישראל הראתה לעולם מהי דמוקרטיה במיטבה". צ'רלס ברונפמן בטקס יחד עם יותם פוליצר
(צילום: Meital Pinhas for Phillip Van Nostrand)
"הממשלה בארץ תיפול תוך כמה חודשים": כך אמר ל-ynet איל ההון צ'רלס ברונפמן, בן 91, אחד התורמים הגדולים ביותר לישראל וממייסדי פרויקט "תגלית". "אני בטוח בזה", הוסיף ברונפמן. "יושבים שם אנשים לא ראויים שלא צריכים לשבת באף ממשלה בשום מקום בעולם. אתה תראה, אנחנו נעמוד כאן עוד שנה, נרים כוסית ונגיד מזל טוב כי הממשלה הזאת לא תהיה".
הדברים נאמרו בשיחה סגורה במהלך טקס הענקת פרס צ'רלס ברונפמן לשנת 2023. הפרס, על סך 100 אלף דולרים, הוענק ליותם פוליצר, מנכ"ל ארגון הסיוע ההומניטרי הבינלאומי "ישראייד". ברונפמן הוסיף כי המצב בארץ "מצער מאוד", ו"מבשר בשורות טובות ובשורות רעות": "החדשות הרעות הן שלא שמענו פעם אחת במהלך הבחירות משהו על הרפורמה שתוכננה. נתניהו לא אמר על כך מילה, ופתאום זה הגיע. זאת לא הדרך לשחק את המשחק - למעשה הונו את המצביעים".
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. "הכול ברוח של אהבה ודמוקרטיה, זה מדהים"
(צילום: אמיר גולדשטיין )
עם זאת, ברונפמן הדגיש כי "החדשות הטובות הן שישראל הראתה לעולם מהי דמוקרטיה במיטבה. מאות אלפים יוצאים לרחובות מדי שבוע, הכל בשלווה, בסדר מופתי, בלי גניבות ובלי הפרות סדר, הכל ברוח של אהבה ודמוקרטיה. זה מדהים. זה עצר את החקיקה וזו גם הוכחה שהרפורמה לא תעבור. היא לא תקרה, וישראל תצא מזה חזקה יותר, השאלה היא תוך כמה זמן". ברונפמן קבע: "זה לא יהיה עניין של שנים, זה עניין של חודשים. הממשלה הזאת תיפול, בזה אני בטוח".
ברונפמן תמך בעבר בפוליטיקאים ישראלים, לרוב בצד השמאלי של המפה, והתבטא נגד בנימין נתניהו, אך הוא ממעט לדבר בפומבי. במקביל, למרות דבריו הקשים, הוא מבטיח שאין לממשלת הימין הנוכחית השפעה על התרומות שלו או על מחויבותו לישראל. לעומת זאת, בסביבתו של ברונפמן אמרו אתמול שבאווירה הנוכחית נהייה יותר קשה לשכנע את נכדיו, הדור הבא שינהל את הפילנתרופיה המשפחתית, להתגייס לטובת ישראל כמו בעבר.
3 צפייה בגלריה
צ'רלס ברונפמן
צ'רלס ברונפמן
צ'רלס ברונפמן. "הממשלה הזו תיפול, בזה אני בטוח"
(צילום: צביקה טישלר)
לכן, המגמה כעת היא לשנות את הקונספט: אם בעבר היה מספיק להגיד שהכסף הולך לישראל כדי לגייס תרומה - היום כדי לגרום לתורמים להכניס יד לכיס צריך למצוא סיבות אחרות שמדברות יותר לדור הצעיר, כמו איכות הסביבה וקיימות. התרומות נצבעות בצבע ירוק, כי זאת הדרך הבטוחה לדחוף את הדור הצעיר לתרום.
כאמור, ברונפמן העניק השנה את הפרס שנקרא על שמו ליותם פוליצר, שנבחר ביום העצמאות האחרון גם לאחד הישראלים הטובים בעולם של ynet, בין השאר בזכות משימות החילוץ של "ישראייד" מאפגניסטן וסיוע לפליטי המלחמה באוקראינה. "המאמצים שלו ושל ישראייד הצילו את חייהם של אלפי בני אדם ברחבי העולם, והחזירו את הכבוד למיליונים נוספים", אמר ברונפמן. במהלך הטקס, שנערך במוזיאון האגודה ההיסטורית של ניו יורק, פוליצר הכריז כי יתרום מחצית מהסכום חזרה לארגון. חבר ועדת הפרס, השר לשעבר דן מרידור, שנכח גם הוא באירוע, אמר שלאנשים על הבמה, להבדיל מאלה שמובילים את המהפכה המשפטית, אכפת מהאנושות ולא רק מהכיסא.
בתגלית - שברונפמן כאמור הוא ממייסדיה - התייחסו לדבריו ומסרו כי "ברונפמן הוא יהודי ציוני חם, אוהב ישראל ויש לו רקורד של עשרות שנים של תמיכה במדינה. דבריו מבטאים את דעותיו האישיות ולא את דעת ארגון תגלית, שהיה וימשיך להיות א-פוליטי. מאז הקמתה לפני 23 שנים, תגלית שיתפה פעולה ועבדה עם כל ממשלות ישראל ותשמח לעשות זאת גם בעתיד על מנת לחזק את מדינת ישראל והעם היהודי כולו".
בתגלית הודיעו כי יקבלו השנה 12,658 משתתפים מארה"ב וקנדה למסעות הקיץ שלה - סיורים חינוכים בני 10 ימים בישראל, שנמשכים מאמצע מאי עד ספטמבר. מספר המשתתפים האמריקנים נמוך בכ-40% ממספרם בקיץ שעבר, אז השתתפו בפרויקט 18,358 צעירים. תגלית הודיעה כי נאלצה לקצץ במספר המשתתפים עקב האינפלציה, עלויות נסיעות גבוהות והקיצוץ בתרומות.