נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות התייחסה במרומז אחר הצהריים (ראשון) לגילויים על דרך מינויה של השופטת אתי כרייף, במסגרת הפרשה שכונתה "מין תמורת מינוי", וכינתה אותו "אירוע חריג ומצער". היא גם הגיבה על ההשתלחויות בבית המשפט העליון ואמרה: "דרך האיום וההפחדה לא תצלח". היא אמרה את הדברים בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא בירושלים שבו הושבעה לבית המשפט העליון השופטת גילה כנפי-שטייניץ.
חיות תיארה בנאומה את השלבים השונים במינוי שופטים, והסבירה: "עשיתי כן משום שאירועים כאלה ואחרים - שזכו לאחרונה להד תקשורתי נרחב והינם חריגים ומצערים ביותר - עלולים לצייר תמונה שגויה באשר לתהליך זה. לכן סברתי כי יש מקום לתאר את הדברים כהווייתם ולומר: אף שיטה למינוי שופטים אינה חסינה מפני אירועים חריגים".
1 צפייה בגלריה
אתי כרייף
אתי כרייף
אתי כרייף ואסתר חיות. "הדיווחים מציירים תמונה שגויה"
(צילום: אור גפן)
השופטת חיות הוסיפה: "לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות משלה, ועלינו להיות קשובים כל העת להערות ולהצעות ענייניות על מנת לשפרה. אך בסיכומו של דבר השיטה הישראלית למינוי שופטים היא שיטה מאוזנת ומקצועית הזוכה להערכה רבה בעולם, ובזכותה מכהנים בבתי המשפט בישראל לאורך עשרות שנות קיומה, שופטים מצוינים הממלאים את תפקידם באמונה, במסירות ומתוך תחושת שליחות עמוקה".
נשיאת העליון גם הגיבה על הביקורת לגבי הרכבו של בתי המשפט העליון. "החתירה לשקף את מגוון מרכיביה של החברה הישראלית בקרב שופטות ושופטי ישראל היא אתגר חשוב שעלינו לשקוד עליו. מדובר בתהליך שיש לעודד ולטפח, והיום צעדנו צעד נוסף בכיוון זה. עם זאת, חשוב לזכור כי שתי אמות מידה מרכזיות הן אלה שצריכות לעמוד בראש ובראשונה לנגד עינינו, כחברי הוועדה, בבואנו לבחור שופטים בישראל: המצוינות המקצועית של המועמד ואישיותו כמי שניחן במזג מתאים לכהונת השיפוט".
חיות בירכה אישית את השופטת כנפי-שטייניץ שהצטרפה לעליון: "לאחר כשלושה עשורים של שיפוט בבית משפט השלום ובבית המשפט המחוזי בירושלים, נבחרת להתמנות כשופטת של בית המשפט העליון בזכות בקיאותך במשפט, חוכמתך והניסיון המקצועי הרב שצברת. אלו הם נכסים חשובים שאת מביאה איתך ואני סמוכה ובטוחה כי נתברך בך בשורות בית המשפט העליון וכי תמשיכי לתרום תרומה משמעותית למשפט הישראלי".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לפרשה באופן מרומז בנאומו: "לא ייתכן שנתייחס לכשלים מוסריים, וכן, לא צריך להתבייש מלהשתמש במילים האלה: כשלים מוסריים; כאל נורמה, או חלילה לתת להם לגיטימציה. הרי כל מקרה כזה שומט את הקרקע מתחת ליסודות המוסריים המרכזיים ביותר החיוניים למערכת משפט טהורה, נקייה, עצמאית ובלתי תלויה, שחפה מכל שיקול זר".
כרייף מונתה לשופטת שלום ב-2013 בזכות תמיכתו של ראש לשכת עורכי הדין דאז אפי נווה - שאיתו קיימה שנים קודם לכן קשר אינטימי. לפי תחקיר ששודר השנה בתוכנית עובדה, כרייף נבחרה לשופטת למרות שקיבלה ציון נמוך יחסית של 4.5 בקורס המיון לשופטים, ונקבע בו כי היא איננה מתאימה לתפקיד.
שר המשפטים גדעון סער אמר בנאומו בטקס כי התעלם מ"טענות, אמירות או שמועות" שנגעו לדעותיהם ומעשיהם של בני משפחה של מועמדים לשיפוט. "בני המשפחה של השופטים - בן זוגו או ילדיו - הם אזרחים הזכאים למלוא החירויות שמקנה המשטר הדמוקרטי להביע את דעותיהם ואף להיאבק עליהן. הייתי נחוש בדעתי שאין לפגוע בשופט או במועמד לשיפוט בגין דעה, אמירה או מעשה בשדה הציבורי של מי מקרובי משפחתו", אמר.
בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 50 שופטים. מלבד כנפי-שטייניץ שהושבעה לעליון, הושבעו גם 19 שופטים לבתי משפט מחוזיים ו-30 שופטים נוספים לבתי משפט השלום. בטקס נכחו גם חברי הועדה לבחירת שופטים, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.
שטייניץ נשאה דברים בשם השופטים שמונו: "אל לו לשופט להתבסס ממעמדו הרם. אין אנו חפים מטעויות. אסור לשופט לשים עצמו במרכז ההכרעה. עליו לגלות מידה של ספקנות. לאחר כל אלו עליו להכריע רק על פי הדין ועל פי צו מצפונו".