הרשויות בניו זילנד פתחו בחקירה נגד תושב המדינה החשוד שקיבל בתוך יום אחד 10 זריקות של החיסון לקורונה – אחרי שנשלח לקבל אותן במקום אנשים אחרים. לפי החשד, כמה ניו זילנדים שלא רצו להתחסן שילמו לאיש כדי שייגש במקומם למרכזי החיסון ויקבל את הזריקה – ואת כל הזריקות הללו הוא השלים בתוך כמה שעות.
2 צפייה בגלריה
קורונה אילוסטרציה אילוס חיסון זריקה כתף
קורונה אילוסטרציה אילוס חיסון זריקה כתף
10 זריקות ביום אחד. זה הולך לכאוב
(צילום: shutterstock)



משרד הבריאות הניו זילנדי לא מסר מתי בדיוק בוצעו המעשים, אבל עדכן שהרשויות המליצו לאיש לגשת בהקדם האפשרי לפגוש רופא כדי להתייעץ איתו. המומחים מעריכים כי לא נשקפת סכנה לחייו של האיש, אולם פעילות החיסון בגופו עלולה להיפגע, ומכיוון שלא נערכו מחקרים על האופן שבו משפיעה על הגוף נטילת מספר גדול כל כך של מנות חיסון בפרק זמן קצר שכזה – אין לדעת בוודאות מה תהיה ההשפעה.
"המעשה שלו אנוכי בצורה שלא תיאמן", אמרה ל"ניו זילנד הרלד" הלן פטוסיס-האריס, מומחית לחיסונים. היא אמרה כי אף שסביר להניח שלמתחסן המדובר לא ייגרם נזק חמור, ושלכל היותר הוא יסבול כנראה מכאבים ומתחושה רעה ביום או ביומיים שלאחר מכן, הסכנה שגרם לחברה במעשיו היא סכנה חמורה: אנשים שסומנו על-ידי המדינה כמחוסנים מסתובבים למעשה חסרי הגנה – ויכולים להמשיך להפיץ את הנגיף. נוסף על כך, לאיש עצמו לא תצמח שום תועלת רפואית: מתן מנות רבות יותר של החיסון אינה מגבירה את יעילותו.
2 צפייה בגלריה
הונגריה קורונה חיסון
הונגריה קורונה חיסון
בעולם דווחו מקרים של מתן כמה מנות בשוגג, אבל לא של 10
(צילום: AFP)
גרהאם לה גרוס, מומחה אחר לחיסונים, אמר לאתר החדשות הניו זילנדי Stuff כי קבלת מספר גדול כל כך של מנות אף עלולה לפגוע ביעילות החיסון נגד הנגיף: "מערכות חיסוניות אינן דבר לינארי – אתה צריך בדיוק את המנה הנכונה כדי לקבל תגובה חיסונית אמיתית ויפה שמגינה עליך".
בעולם אירעו כבר כמה וכמה מקרים שבהם אדם קיבל בטעות כמה מנות של החיסון לקורונה בעת ובעונה אחת, בכלל זה בישראל, אבל מקרה שבו אדם קיבל 10 מנות חיסון בתוך יום אחד טרם דווח.
הבאים להתחסן במרכזי החיסון של ניו זילנד אינם נדרשים להציג מסמכים מזהים לשם קבלת החיסון, ועובדה זו כנראה הקלה על האיש לקבל את 10 הזריקות.