בתקשורת האמריקנית ממשיכים ביממה האחרונה לעסוק בהודעה המקוממת שפרסמו ארגונים פרו-פלסטיניים באוניברסיטת הרווארד, המוסד האקדמי היוקרתי ביותר בארה"ב, ושבה הטילו על ישראל את האשמה למלחמה בדרום ולתוצאותיה, מבלי להזכיר ולגנות ולו במילה את מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. שורה של מנכ"לים בחברות גדולות דורשים כעת לפרסם את שמות הסטודנטים העומדים מאחורי ההצהרה כדי שיידעו להימנע מהעסקתם, ונשמעות גם קריאות לעצור את המימון למוסדות אקדמיים הנגועים באנטישמיות.
4 צפייה בגלריה
ניו יורק פוסט ביקורת על מכתבי התמיכה ב חמאס ב הרווארד חרבות ברזל
ניו יורק פוסט ביקורת על מכתבי התמיכה ב חמאס ב הרווארד חרבות ברזל
שער ה"ניו יורק פוסט". "חונכו לשנאה"
4 צפייה בגלריה
ארה"ב פסיקת בית המשפט העליון ש אוסרת תוכניות העדפה מתקנת ב אוניברסיטאות מכללות אוניברסיטת הרווארד
ארה"ב פסיקת בית המשפט העליון ש אוסרת תוכניות העדפה מתקנת ב אוניברסיטאות מכללות אוניברסיטת הרווארד
"הצמיחו מפלצות קטנות". אוניברסיטת הרווארד
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
העיתון השמרני "ניו יורק פוסט" מקדיש היום את עמוד השער שלו לפרשה, ותחת הכותרת "חונכו לשנאה" הוא מציג תמונה של סטודנטים מארגון "הוועדה להזדהות עם פלסטין בהרווארד", שחתום על המכתב הפומבי. בטור דעה המתפרסם בעיתון כותב ג'ייקוב האולנד: "האהבה לחמאס חושפת את הריקבון המוסרי בהרווארד ובהשכלה הגבוהה בארה"ב. ליברלים פרוגרסיביים הביאו לעולם דור של אידאולוגים דמוניים שמתרצים רשע טהור. כשאני קורא את 'ההצהרה המשותפת של ארגוני ההזדהות עם פלסטין בהרווארד על המצב בפלסטין', אני יכול רק לקוות שרבים בהרווארד מזועזעים מהמפלצות הקטנות שהם עזרו להצמיח".
במכתב הגלוי, שנחתם על-ידי 31 ארגוני סטודנטים בהרווארד, בין השאר מהפקולטות למשפטים, לרפואה ולממשל, נכתב כי אותם ארגונים "רואים במשטר הישראלי האחראי הבלעדי לאלימות הנגלית לעינינו", מבלי להזכיר בשום דרך את חמאס. בטורו כותב האולנד כי "הסטודנטים בהרווארד הציגו את הפלסטינים כקורבנות חסרי אונים של 'נקמה קולוניאליסטית'", ומפרט מראות מסרטוני הזוועה שהעלו אנשי חמאס לרשת, ותוהה אם אותם סטודנטים צפו בהם: "הרווארד נותר היהלום שבכתר של מערכת ההשכלה הגבוהה בארה"ב. בוגריו יגיעו לשורות העילית ויהפכו לבכירים בממשל, במשפט, בעסקים ובתרבות. ועדיין, הסטודנטים הכי כנים שלו, באופן מביש, אינם מסוגלים להכיר ברוע טהור כשהם רואים אותו. האוניברסיטה היוקרתית ביותר של ארה"ב מסתמנת כתיבת תהודה של ריקנות מוסרית ואידאולוגיה אנטישמית. יותר מאשר ביזיון לאומי, ההצהרה המשותפת חושפת את הריקבון המוסרי והאינטלקטואלי העמוק בלבה של מערכת ההשכלה הגבוהה האמריקנית".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב תא פרו פלסטיני ב הרווארד שנקרא הוועדה לסולידריות עם פלסטין של הרווארד
ארה"ב תא פרו פלסטיני ב הרווארד שנקרא הוועדה לסולידריות עם פלסטין של הרווארד
אנשי "הוועדה לסולידריות עם פלסטין בהרווארד". "שלא יוכלו להסתתר מאחורי שם של ארגון"
שורה של בכירים בעולם העסקים, בהם המיליארדר ומנכ"ל קרן הגידור ביל אקמן, דורשים כעת מהרווארד לחשוף את שמות הסטודנטים החברים בארגונים שחתמו על ההצהרה, כדי שאפשר יהיה להכניס אותם לרשימה שחורה ולמנוע את העסקתם בחברות בכירות. "אסור שאדם יוכל להסתתר מאחורי שם של ארגון כשהוא מפרסם הצהרה שתומכת במעשי טרור", קבע אקמן. "אם חברי הארגונים תמכו במכתב, שמותיהם צריכים להתפרסם כדי שהציבור יידע מה השקפתם". גם מנכ"ל רשת המסעדות Sweetgreen, ג'ונתן נימן, כתב: "הייתי רוצה לדעת מה שמותיהם כדי שאדע לא להעסיק את האנשים האלה".

בעקבות הזעם: חלק מהסטודנטים חוזרים בהם

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, אמר אתמול ל-CNN כי הצהרת הסטודנטים בהרווארד היא מעשה תוקפני באופן מקומם, וכי "כל מי שחתם עליה צריך או לעמוד מאחוריה ולשאת בהשלכות לכל חייו או לצאת ולהתנצל ולהסביר את עצמו. זה מה שאנחנו לומדים לעשות בבתי ספר יסודיים. קשה לי להבין מדוע זה מסובך לאנשים בהרווארד". נשיאת הרווארד, קלודין גיי, פרסמה שלשום הודעה שבה ביקשה להבהיר כי "שום ארגון לא מדבר בשם הרווארד או הנהלתו, אפילו לא 30 ארגוני סטודנטים". בהמשך הוסיפה: "שלא יהיה שום ספק – אני מגנה את זוועות הטרור שחולל חמאס. חוסר אנושיות כזה הוא מחריד, בלי קשר להשקפות האישיות של אדם בנוגע לסכסוך".
4 צפייה בגלריה
ג'ונתן גרינבלט. "למה לאנשים בהרווארד מסובך מה שלומדים לעשות בבי"ס יסודי?"
ג'ונתן גרינבלט. "למה לאנשים בהרווארד מסובך מה שלומדים לעשות בבי"ס יסודי?"
ג'ונתן גרינבלט. "למה לאנשים בהרווארד מסובך מה שלומדים לעשות בבי"ס יסודי?"
(צילום: EPA)
לצד הקריאות לחשוף את שמות המעורבים, יש מי שמבקשים שלא לרדוף אותם. הכלכלן היהודי לארי סאמרס, שהיה שר האוצר של ארה"ב בשנים 2001-1999, הביע גם הוא השבוע זעם על "חוסר ההגינות המוסרית" של חותמי ההצהרה, אבל אתמול כתב: "אני מבקש מכולם, אנא קחו נשימה עמוקה. רבים מהארגונים האלה לא ראו את ההצהרה לפני שפורסמה. בחלק מהמקרים האלה החותמים עליה לא הבינו על מה בדיוק עם חותמים". גם בכירים בהרווארד ומנכ"לים של חברות אחרות הביעו תקווה, לצד הזעם שהביעו על ההודעה, כי השמות לא יופרסמו כדי שתימנע פגיעה בסטודנטים, מתוך הנחה שלא הבינו את משמעות ההצהרה.
כך או כך, מאז פרסום המכתב הודיעו חלק מהסטודנטים החברים בארגונים שחתמו עליו כי הם מתנערים ממנו. כך למשל תא הסטודנטים הנפאלים הלומדים לתואר ראשון בהרווארד פרסם באינסטגרם הודעה שבה מסר כי צר לו על כך שהחלטתו לחתום על ההצהרה "פורשה כתמיכה שבשתיקה בהתקפות האלימות שאירעו לאחרונה בישראל". הוא עדכן: "כדי לוודא שברור לכולם שאנחנו מגנים את האלימות של חמאס ותומכים בשלום צודק, אנו מושכים את חתימותינו מההצהרה".
ההצהרה שפרסמו הסטודנטים בהרווארד לא הייתה היחידה שקוממה רבים בארה"ב. זעם התעורר גם נגד התאחדות הסטודנטים למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק, שבהצהרה שפרסמה נכתב כי ישראל "נושאת באחריות המלאה לאובדן החיים האדיר". לפי CNN, משרד עורך הדין Winston & Strawn מיהר לבטל הצעת עבודה לסטודנט באוניברסיטה שהיה בעבר מתמחה במשרד.