שר הביטחון יואב גלנט התייחס אחר הצהריים (יום שלישי) ל"טיל ההיפרסוני" שעליו הכריזה הבוקר איראן, והבהיר כי "אני שומע את אויבינו מתהדרים בפיתוחי נשק שונים - לכל דבר שכזה יש לנו מענה טוב יותר, בין אם באוויר, בים וביבשה, במאמצי ההגנה וההתקפה".

5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה של יוון ניקולס פנגיוטופולוס ב אתונה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה של יוון ניקולס פנגיוטופולוס ב אתונה
טהרן לא הציגה הוכחות. גלנט והטיל האיראני
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט אורי גורדין וסער צור
יואב גלנט אורי גורדין וסער צור
"יש לנו לוחמים מצוינים". גלנט עם האלוף גורדין
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט, שביקר בגזרת הצפון במסגרתתרגיל "אגרוף המחץ" של צה"ל, קיים הערכת מצב בפיקוד הצפון יחד עם האלוף אורי גורדין, האלוף סער צור, מפקד מערך התמרון ומפקד הגיס הצפוני ומפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה ומפקד הגיס המטכ"לי האלוף מוטי ברוך. בהמשך ביקר גלנט בתרגילים המבצעיים של אוגדות 91 ו-36, יחד עם מפקדי האוגדות תת-אלוף שי קלפר ותת-אלוף דדו בר כליפא, ועמד מקרוב על פעילות הכוחות המתרגלים לחימה ממושכת בגזרה הצפונית.
לדברי גלנט, "אם חיזבאללה יעשה טעות ויפתח במלחמה כנגד ישראל אנחנו נכה אותו קשות ונחזיר את לבנון לעידן האבן. ביקרתי היום בפיקוד הצפון, שעומד בנטל הלחימה התרגילי המרכזי. לאחר שראיתי את הכוחות בפיקוד, באוגדות ובחטיבות, אני רוצה לומר לציבור בישראל: יש לנו לוחמים מצוינים. אנחנו נדע כיצד להגן על אזרחי ישראל, וכיצד להכות את אויבינו מכה ניצחת אם חלילה יפתחו במלחמה כנגדנו".
5 צפייה בגלריה
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
ראיסי בטקס חשיפת הטיל. "מייצרים טילים כדי שהאויב לא יחשוב לתקוף"
נזכיר כי הבוקר, ברקע האיומים המרומזים בישראל בנוגע לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין באיראן, טהרן חשפה טיל חדש שלטענתה הינו טיל היפרסוני שיכול לכאורה לנוע במהירות אדירה וכך לחמוק ממערכות הגנה אווירית. הטיל החדש, המכונה "פתאח" ("כובש" בפרסית), מסוגל לטענת טהרן לנוע במהירות הגבוהה פי 14 ממהירות הקול, או כ-15,000 קמ"ש, ובעל טווח טיסה של 1,400 ק"מ. היא לא הציגה הוכחות לטענותיה.
בדיווח בטלוויזיה הממלכתית באיראן נטען כי הטיל מסוגל "לחמוק" ממערכות נגד טילים בליסטיים של ארצות הברית ושל "המשטר הציוני". מערכת "כיפת ברזל" הישראלית הוזכרה בדיווח במפורש, ונטען כי גם היא לא תוכל לעצור את הטיל החדש. ראוי להדגיש כי "כיפת ברזל" כלל לא מיועדת ליירט טילים ארוכי טווח, ולשם כך ישראל פיתחה מערכות אחרות, כגון "קלע דוד" ו"חץ".
את מה שנראה כמו דגם של הטיל חשפה איראן בטקס ששודר בטלוויזיה הממלכתית, ושבו השתתפו הנשיא איברהים ראיסי ובכירי משמרות המהפכה. "אנחנו מייצרים טילים על מנת להגן על עצמנו מהאויבים שלנו ובשביל למנוע מהם מחשבה על תקיפה באיראן", אמר ראיסי. "כוח ההרתעה שלנו תורם לביטחון באזור. מדובר בהישג מדעי מקומי, נטול לחצים זרים", הוסיף.
5 צפייה בגלריה
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
איראן משמרות המפכה הציגו טיל חדש היפרסוני
"פתאח", הטיל החדש שאיראן חשפה. היא טוענת, בלי הוכחות: "זה טיל היפרסוני"
גם מפקד חיל האוויר והחלל של כוח קודס במשמרות המהפכה, עלי חאג'יזאדה, דיבר בטקס: "באמצעות טיל הפתאח אנחנו יכולים לפגוע בכל מטרה בטווח של 1400 ק"מ, בצורה מדויקת ומבלי שיירטו אותו. מדובר בטיל שיכול לתמרן למספר כיוונים אם צריך. הוא יוצר באמצעות יכולות מקומיות, ואנחנו נמשיך בדרך הזו".
טילים היפרסוניים הם טילים מהסוג שמסוגל לנוע לפחות פי חמישה ממהירות הקול – מהירות אדירה שיחד עם יכולת ניווט מתקדמת אמורה להקשות מאוד את יירוט הטילים. רוסיה טענה כבר בסוף העשור שעבר כי פיתחה טילים היפרסוניים "בלתי ניתנים לעצירה" לכאורה, והיא עשתה בהם שימוש מבצעי ראשון במלחמה באוקראינה – אם כי בחודש שעבר טענה קייב כי יירתה כמה מהטילים הללו, מסוג "קינז'אל". גם סין וארה"ב מפתחות כעת טילים היפרסוניים. איראן טענה עוד בנובמבר אשתקד כי פיתחה טיל היפרסוני, שלכאורה יכול לבצע תמרונים באטמוספירה ומחוצה לה, אבל גם אז לא סיפקה הוכחות לטענותיה.
חשיפת הטיל מגיעה כשברקע מתיחות גוברת בין איראן לארה"ב וישראל, בעקבות דהירתו של משטר האייתוללות לעבר יכולת גרעינית: איראן ממשיכה להעשיר אורניום מאז שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין ב-2018, וכעת ההערכות הן שיש בידיה כמות אורניום מועשר ל-60% שמספיק לשתי פצצות. לנשק גרעיני נדרש אורניום שמועשר ל-90%, אבל המעבר לרמת העשרה הזו מ-60% כרוך בצעדים טכניים קלים ומהירים. בישראל השמיעו בימים האחרונים איומים מרומזים בנוגע לאפשרות של תקיפה נגד מתקני הגרעין האיראניים, ובכירים בירושלים הביעו גם חשש שייתכן כי הממשל האמריקני מקווה כעת להגיע להסכם חדש מול טהרן, אחרי שהמגעים הקודמים להחייאת הסכם הגרעין קרסו בשנה שעברה.