3 צפייה בגלריה
רוני ברכבת מול הגבר שסירב לאפשר לה לשבת לידו
רוני ברכבת מול הגבר שסירב לאפשר לה לשבת לידו
שלושה מקומות פנויים לאנשים עם מוגבלויות, אך הספורטאית הופנתה למעבר
(צילום: ישראל חופשית)
כשלושה חודשים לאחר שהופנתה לשבת במעבר - רק מעצם היותה אישה - החליטה רוני אוחיון (24) להגיש תביעה נגד רכבת ישראל. "אני מאוכזבת שברכבת לא הפיקו לקחים ולא לקחו אחריות על האירוע", אמרה ל-ynet. "הסיטואציה הזו מאוד פגעה בי, לחוות מצב כזה שבו נמנעה ממני גישה למרחב ציבורי שמותר לי לשבת בו רק כי אני אישה". לדבריה, אם הייתה מקבלת תגובה הולמת מהרכבת, ובה צעדים לגבי תוכנית פעולה שתמנע מקרים כאלו בעתיד, אולי לא הייתה בוחרת באפיק המשפטי.
אוחיון, ספורטאית לקוית ראייה שייצגה את ישראל במשחקים הפראלימפיים בריו ובטוקיו כחלק מנבחרת הכדורשער, עלתה בחודש אפריל על הרכבת, יחד עם כלב נחייה שמלווה אותה כלקוית ראייה. היא ביקשה לשבת באחד מארבעת המקומות השמורים לאנשים עם מוגבלות - אך סורבה, והופנתה על ידי הפקח של הרכבת לשבת עם כלבה במעבר.
3 צפייה בגלריה
רוני ברכבת מול הגבר שסירב לאפשר לה לשבת לידו
רוני ברכבת מול הגבר שסירב לאפשר לה לשבת לידו
אוחיון וכלבת הנחייה יושבות במעבר
(צילום: ישראל חופשית )
3 צפייה בגלריה
רוני אוחיון
רוני אוחיון
(באדיבות רוני אוחיון)
"אחרי אותו מקרה הייתי כל כך נסערת שכמעט חודש לא נסעתי ברכבת, וזה מאוד פגע באיכות החיים שלי", סיפרה. "המנכ"ל התקשר אליי והתנצל אבל לא ממש הסביר מה הוא רוצה לעשות. חיכינו לתגובתם ובסופו של דבר הם הגיבו תגובה לא הולמת, וכשקראתי אותה הרגשתי שהם מאשימים אותי ולא לוקחים אחריות, כאילו שמבחינתם האירוע לא קרה. אני דורשת את הפיצוי שמגיע לי על פי חוק, ואני דורשת שברכבת ייקחו אחריות כדי שמקרים כמו שלי לא יקרו עוד פעם. לא רוצה שעוד בחורה תחווה את זה".
"בחיים לא חשבתי שאחווה הדרה על רקע היותי אישה, ועוד שתהיה לזה לגיטימציה בתחבורה ציבורית כמו רכבת ישראל", תיארה אז. "באחד המושבים ישב אדון, ולצידו שלושה מקומות שאמורים היו להיות פנויים. הוא הניח את קב ההליכה שלו על שניים מהכיסאות ולא הסכים שנשים ישבו לידו בכלל. הסתכלתי על הפקח ושאלתי מה עושים, והוא אמר שאני צודקת אבל יכולה לשבת במעבר עם הכלב שלי. הסברתי לו שאם אשב שם אחסום את המעבר, ובנוסף יש אנשים שפוחדים מכלבים וזה יפריע להם. הוא הסביר לי שהאדון לא רוצה שישבו לידו נשים".
"אסור לי לשבת במושב למרות שהמושב פנוי ואני זכאית לשבת בו רק כי אני אישה", הוסיפה אוחיון. "אני צריכה לגרום לאנשים לעבור באי נוחות בין קרונות, כשלו מותר לגרום לי לאי נוחות, לו מותר לתפוס ארבעה מקומות כי אסור לו לפי האמונה שלו לשבת ליד נשים. במדינה חופשית, דמוקרטית וליברלית, מותר לך לקיים את אורח חייך איך שבא לך, כל עוד אתה לא כופה את האמונות על ציבור אחר, בייחוד, לשם הדיון, בתחבורה ציבורית כמו רכבת ישראל".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית שסייע לאוחיון להגיש דרישה לחידוד הנחיות לרכבת ישראל, אמר כי "במילים יפות, מושגים משפטיים ושפה מליצית, רכבת ישראל ונציגיה ניסו להשתמש בטריק הכי ישן בספר - לתאר את רוני כהיסטרית, שלא הבינה מה קרה לה, ופירשה בטעות צל הרים כהרים. ההתנהלות המבזה של הרכבת, שבה מכתב התגובה לרוני הוא רק הוספת חטא על פשע, הם ההסבר הכי ברור ופשוט לתביעה. מי שמשתף פעולה עם הדרת נשים צריך לתת על כך את הדין, ומי שעושה זאת ומנסה להתחמק מאחריות, צריך לדעת שהתגובה תהיה קשה וחריפה".