בישראל ממתינים בדריכות לתשובות שיקבלו המתווכות ממשלחת חמאס שנמצאת בבירת מצרים קהיר, לקראת אפשרות של התנעה מחודשת של המשא ומתן לעסקת חטופים. התשובות אמורות להגיע לישראל ביממה הקרובה.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
סינוואר ונתניהו
(צילום: AP, רויטרס)
לפי מידע שהגיע ל-ynet ממקורות מהימנים, הנהגת חו"ל של חמאס שיושבת בקטאר קיבלה לפני כמה ימים מסר מהנהגת ארגון הטרור ברצועה. המסר הועבר אחרי נתק ממושך בין ההנהגות, שגרם להערכה של המדינות המתווכות בסוגיית עסקת חטופים אפשרית כי לא ניתן ליצור קשר עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
המסר עובר על רקע המאמצים הבינלאומיים לקדם עסקה בזמן ש-134 חטופים ישראלים עדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה. מהמסר של ההנהגה העזתית עולה כי חמאס צריך לדון בעיקר על עסקה חלקית "הומניטרית", ולא על עסקה כוללת.
עוד עולה מהמסר של ההנהגה בעזה כי אפשר להנמיך את הדרישות ביחס למספר המשוחררים מקרב האסירים הביטחוניים שכלואים בישראל, ובמקביל להנמיך גם דרישות ביחס לערבויות הבינלאומיות שחמאס דורש לגבי שיקום הרצועה, נסיגת ישראל משטחה והפסקת הלחימה מצד צה"ל.

התהייה בנוגע לדברי השר גנץ

חרף דבריו של השר בני גנץ, גורמים בכירים בישראל אמרו הערב (יום רביעי) כי לא ברור מהיכן הוא שואב את המידע על התקדמות במגעים - ונכון לעכשיו ישראל טרם קיבלה תשובה חיובית מהמתווכים לגבי התגמשות בעמדת חמאס.
גנץ, ייתכן, מעריך שתהיה התגמשות כזו - אבל לפי שעה ראש המוסד לא קיבל הודעה רשמית מהמתווכים. במגעים ישראל הציגה מתווים, ניירות והצעות, אך בכל מקרה מחכה לתשובה של החמאס, ועוד מוקדם לדבר על התקדמות. מהמתווכות הגיעו לישראל מסרים כי מזוהה התגמשות מצד חמאס בנוגע להפסקת הלחימה והדרישות לשחרור מחבלים - אך הן עודן ממתינות לעדכון מקהיר, שטרם הגיע.
בינתיים, בירושלים מדגישים כי אם לא תיראה תזוזה אצל חמאס והוא ימשיך להציב מכשולים משמעותיים לעסקה - ישראל לא תשגר משלחת לפסגת פריז, שתיערך בסוף השבוע הקרוב בהשתתפות ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בכיר חמאס מחמוד אל-מרדאווי אמר: "מה שקורה בקהיר אינו חלק מהמשא ומתן. לאויב אין ברירה אלא לקבל את דרישות ההתנגדות".
גורמים שמעורבים במגעים אמרו: "אם חמאס ימשיך להקשיח עמדות ולא נראה שינוי משמעותי בעמדותיו - לא ניסע לפריז. אין נסיעה ואין פסגה בהשתתפות ישראל בלי שיש תזוזה אצל חמאס. אם נקבל תשובה לא טובה - לא נוסעים". יחד עם זאת, ההערכה כרגע היא שישראל כן תשלח נציגות - והיא מגיעה בצל מסרי ההתגמשות שכאמור העביר חמאס.

רשת הטלוויזיה הסעודית אל-ערבייה מסרה מפי מקורותיה כי השיחות בין משלחת חמאס לבכירים המצרים החלו. עוד נמסר כי לפי חמאס, כל פעולה ברפיח תשפיע על המשא ומתן להפסקת אש ולעסקת חטופים.
עוד לפני השיחות בקהיר, חמאס הקשיח משמעותית את העמדות שלו – מה שהביא את ישראל להבנה שאין עם מי לדבר. מנגד, המתווכות מפעילות לחץ כבד על חמאס, ולכן קיימת בכל זאת תקווה קלה בישראל שבסופו של דבר ארגון הטרור יתגמש בעמדותיו. על רקע ההמתנה לתשובת חמאס מתעוררים סימני שאלה בנוגע לעובדה שצה"ל מדלל את כוחותיו בעזה, ולא מגביר בעת הזאת את הלחץ הצבאי על חמאס.

הממשל האמריקני הדף אתמול באמצעות הצבעת וטו הצעת החלטה שקוראת להפסקת אש בלחימה, אבל בוושינגטון הולכת ואוזלת הסבלנות כלפי ההתנהלות הישראלית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קרא במשך חודשים ל"הפוגה" בין ישראל לחמאס ברצועת עזה, במסגרת המאמצים לשחרור חטופים.
ואולם כעת, כשישראל נערכת לפעולה גדולה ברפיח שעלולה לסבך את מאמצי הממשל האמריקני לקדם עסקת חטופים, ביידן משנה את הטון - ומדגיש בעצמו יותר ויותר את המונח הנחרץ "הפסקת אש זמנית", שממנו נמנע עד כה הממשל בהצהרות רשמיות.
על רקע המתיחות בין וושינגטון לירושלים, דיווחה השבוע סוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב הגישה בעצמה למועצת הביטחון טיוטה של הצעת החלטה, שמדגישה שהמועצה "תתמוך בהפסקת אש זמנית בעזה בהקדם האפשרי".

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי הביע אתמול דאגה עצומה מאפשרות של כניסת צה"ל לעיר רפיח ברצועת עזה. "אנחנו מאמינים שהמבצע ברפיח בנסיבות הקיימות, ללא תוכנית שתבטיח את ביטחונם של יותר ממיליון אזרחים, יהיה אסון", אמר קירבי בתדרוך לכתבים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בהתייחסו לסוגיה: "יש הרבה לחצים על ישראל מבית ומחוץ להפסיק את המלחמה לפני שנשיג את כל מטרותיה, כולל עסקה בכל מחיר לשחרור חטופים", אמר נתניהו ללוחמים. "אנחנו מאוד רוצים להשיג עוד שחרור ואנחנו מוכנים גם ללכת כברת דרך, אבל אנחנו לא מוכנים לשלם כל מחיר, בטח לא לשלם את המחירים ההזויים שחמאס דורש מאיתנו, שפירושם תבוסה למדינת ישראל".
נתניהו הוסיף: "אנחנו מחויבים להמשיך את המלחמה עד שנשיג את כל מטרותיה, שזה אומר חיסול החמאס, שחרור כל החטופים והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל. אין שום לחץ, שום לחץ, שיכול לשנות את זה".
בהכנת הכתבה השתתפו ליאור בן ארי ועינב חלבי
פורסם לראשונה: 19:01, 21.02.24