3 צפייה בגלריה
ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש
ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש
ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש
(צילום: AFP)
חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה פנו לראש הממשלה נפתלי בנט וביקשו ממנו לפגוש את ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש, שאיבד שלוש מבנותיו במהלך מבצע עופרת יצוקה ב-2009 לאחר שפגז טנק של צה"ל פגע בביתו בעזה כתוצאה מטעות בזיהוי. חברי הכנסת מבקשים מבנט להביע בפניו צער בשם מדינת ישראל.
על הפנייה הרשמית לראש הממשלה חתומים חברי הכנסת מוסי רז, גבי לסקי וג'ידא רינאוי זועבי ממרצ, איימן עודה ועופר כסיף מהרשימה המשותפת, נעמה לזימי ממפלגת העבודה ואלון טל מכחול לבן.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט. יפגוש את ד"ר אל-עייש?
(צילום: מארק ישראל סלם)
"ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש הוא תושב עזה לשעבר, המתגורר כיום בקנדה", נכתב בפנייה. "ב-16 בינואר 2009, במהלך מבצע עופרת יצוקה, פגע טיל בשגגה בביתו. כתוצאה מפגיעת הטיל איבד עז א-דין את שלוש בנותיו - ביסאן, מיאר ואיה, ואת אחייניתו נור".
בהמשך המכתב ציינו כי ד"ר אבו אל-עייש ובני משפחתו פתחו בקנדה מיזם חינוכי בשם "daughters for life", המעניק מדי שנה מלגות לימודים ומחיה לסטודנטיות מהמזרח התיכון, כולל לסטודנטיות ישראליות.

חברי הכנסת סיכמו: "בקשתנו היא כי תזמין אליך את ד"ר אבו אל-עייש, לפנים משורת הדין וכמחווה של רצון טוב, תביע צער בשם מדינת ישראל על האובדן הכבד שנגרם לו ולמשפחתו ותמצא את הדרך לתמוך במפעלו החינוכי, ולהנציח את בנותיו ואחייניתו".
ב-16 בינואר 2009 נורו שני פגזים לדירה של משפחת אבו אל-עייש בעיר ג'בליה שבצפון רצועת עזה, וכתוצאה מהירי נהרגו שלוש בנותיו, בת דודתן וכמה בני משפחה נוספים נפצעו. אבו אל-עייש, שעבד בעבר כגינקולוג ומומחה לפוריות במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר, תבע יחד עם בני משפחה אחרים את המדינה בטענה שביתו לא היווה כל סכנה לכוח צה"ל ששהה במרחק כמה קילומטרים משם, ולכן לא הייתה לירי כל הצדקה מבצעית.
3 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
יזם את הפנייה. ח"כ מוסי רז, חבר הקואליציה
(צילום: הדר יואביאן)
משרד הביטחון, שיוצג על ידי פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), טען לטעות בזיהוי במסגרת פעולה מלחמתית. מפקד הטנק שאישר את הירי העיד שבמקום ובזמן האירוע ירו ארגוני טרור על כוח צה"ל. לדבריו זוהו תצפיתנים בדירה בבניין גבוה - שבדיעבד התברר שהייתה של משפחת אבו אל-עייש – כשהם מכווינים את האש על הכוח. לפיכך הורה מפקד הטנק לירות שני פגזים לתוך אותה דירה, ובדיעבד התברר שהדמויות החשודות בבית לא היו תצפיתני אויב, אלא בני המשפחה.
לפני כשלוש שנים בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את תביעת הנזיקין שהגיש ד"ר אבו אל-עייש. השופט שלמה פרידלנדר קבע כי האסון התרחש במסגרת "פעולה מלחמתית" שהמדינה אינה נושאת באחריות נזיקית בגינה, ושבבית הוסלק אמל"ח של ארגוני טרור. במכתב שנשלח היום לבנט ציינו חברי הכנסת כי "תביעת הנזיקין שהגיש טרם נשמע בבית המשפט העליון, אך אנחנו לא מעוניינים להיכנס לפרטי הסוגיה המשפטית".