רוסיה דיווחה היום (שבת) כי סיכלה בלילה האחרון מתקפה של לא פחות מ-20 כטב"מים אוקראיניים על חצי האי קרים, שבו מחזיקה מוסקבה מאז שכבשה אותו מידי אוקראינה ב-2014. לדברי משרד ההגנה הרוסי 14 מהכטב"מים נורו והופלו, וששת הנותרים הופלו באמצעים אלקטרוניים.

4 צפייה בגלריה
אוקראינה לכאורה תקפה את גשר קרץ' חצי האי קרים לטענת רוסיה
אוקראינה לכאורה תקפה את גשר קרץ' חצי האי קרים לטענת רוסיה
עשן מיתמר מגשר קרץ', היום. הרוסים: "הכוחות המיוחדים פיזרו אותו בכוונה"
הטענה הרוסית באה אחרי שברשתות החברתיות נפוצו סרטונים שבהם נראה עשן מיתמר מגשר קרץ', המחבר את עומק רוסיה לחצי האי קרים. מושל קרים מטעם מוסקבה סרגיי אקסיונוב אמר שההגנה האווירית הרוסית יירטה שני טילים אוקראיניים שכוונו לשם, ושהגשר לא נפגע, אף שהתנועה בו הופסקה לזמן קצר. יועצו של אקסיונוב, אולג קריוצ'קוב, טען שהעשן שנראה מיתמר מהגשר פוזר במתכוון על-ידי השירותים המיוחדים של רוסיה.
משרד החוץ במוסקבה גינה את ניסיון המתקפה על הגשר, וכינה אותו "פעולה ברברית" ו"מתקפת טרור". הוא הבטיח שפעולות מהסוג הזה שמבצעים הכוחות המזוינים שלא אוקראינה "לא יעברו בשתיקה". זמן קצר אחרי הדיווח על יירוט שני הטילים האוקראיניים הודיע אקסיונוב על טיל נוסף שיורט מעל מצר קרץ'.
לגשר קרץ' העובר מעל מצר קרץ' יש משמעות גדולה עבור מוסקבה: מבחינה לוגיסטית הוא משמש עורק אספקה חשוב לציוד צבאי ולסחורות אזרחיות מעומק רוסיה אל חצי האי ומשם לקו החזית באוקראינה, ומבחינה פסיכולוגית הוא נתפס כסמל השליטה הרוסית על קרים. הגשר נחשב לפרויקט דגל של הנשיא ולדימיר פוטין, ויש המכנים אותו לכן "גשר פוטין".

בשנה האחרונה ספג גשר קרץ' כמה מתקפות שיוחסו לאוקראינה, ושלפי ההערכות נועדו להניב לאוקראינים תמונת הישג. בשבוע שעבר פגע כלי שיט אוקראיני בלתי מאויש במכלית רוסית ליד הגשר, ובהתקפה על הגשר עצמו בחודש שעבר נהרגו בני זוג ובתם נפצעה. באוקטובר שעבר התפוצצה בגשר משאית תופת, וגרמה לחלק ממנו לקרוס אל המים.
מתקפת המל"טים והטילים האוקראינית היום באה אחרי שלושה ימים רצופים שבהם יצאו כטב"מים – לפי ההערכות אוקראיניים – לתקוף את בירת רוסיה מוסקבה. בשבועיים האחרונים אירעו קרוב ל-10 מתקפות כאלה על הבירה הרוסית, ואף שרוב מוחלט של הכטב"מים יורטו או התפוצצו מבלי לגרום לנפגעים, עצם הגעתם למוסקבה מצליחה למתוח את עצביהם של תושבי הבירה.

טיפת שפיות ושמש: אודסה פתחה חופים לרחצה

בינתיים ממשיכה רוסיה לדווח על התקדמות קלה שלה בחזית המזרחית: היום הודיעה כי החזירה לעצמה את השליטה בכפר אורוז'יין שבמחוז לוהנסק. בהפגזה רוסית באזור חרקוב, בצפון-מזרח אוקראינה, נהרגה הבוקר אישה בת 73. שר הפנים האוקראיני איהור אלימנקו דיווח שנוסף עליה נהרג שוטר ועוד 12 בני אדם נפצעו בהתקפה רוסית על העיר אוריחיב שבמחוז זפוריז'יה, בדרום אוקראינה.

בתוך כך דיווחה היום מוסקבה כי מטוס קרב שלה מסוג Su-30 התרסק במהלך פעילות מבצעית במובלעת קלינינגרד, ושני הטייסים שהיו בו נהרגו. לדבריה סביר להניח שתקלה טכנית היא שגרמה להתרסקות.
רוסיה מרבה מאוד להשתמש במטוסי Su-30 במלחמה באוקראינה, ובשנה וחצי האחרונות היא סבלה משורה ארוכה של התרסקויות קטלניות. יש פרשנים המסבירים זאת במספר הרב של הטיסות שמבצע חיל האוויר הרוסי במסגרת הקרבות באוקראינה. רק בחודש שעבר התרסקו שני מטוסי קרב רוסיים במהלך אימונים, האחד באוקיינוס השקט והשני בים אזוב.
4 צפייה בגלריה
אוקראינה אודסה חופים נפתחו לרחצה לראשונה מאז הפלישה של רוסיה
אוקראינה אודסה חופים נפתחו לרחצה לראשונה מאז הפלישה של רוסיה
בחופים שנפתחו היום בדרום אוקראינה. אסור לשהות בזמן התרעות
(צילום: רויטרס, Serhii Smolientsev)
4 צפייה בגלריה
אוקראינה אודסה חופים נפתחו לרחצה לראשונה מאז הפלישה של רוסיה
אוקראינה אודסה חופים נפתחו לרחצה לראשונה מאז הפלישה של רוסיה
(צילום: רויטרס, Serhii Smolientsev)
באודסה האוקראינית שלשפת הים השחור, בינתיים, נפתחו היום לרחצה שישה חופים לראשונה מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022. מושל מחוז אודסה, אולה קיפר, הדגיש כי הרחצה בחופים אסורה מרגע שנשמעת התרעה על מתקפה רוסית קרבה.
אודסה היא שער חשוב לייצוא דגנים מאוקראינה, ובשבועות האחרונים היא ספגה התקפות כבדות בטילים ובמל"טים, במיוחד מאז הודעתה של רוסיה על פרישתה מהסכם התבואה שאפשר בשנה האחרונה ייצוא סחורות חקלאיות מאוקראינה למרות המלחמה. ההסכם ההוא נועד למנוע משבר מזון עולמי, אך מוסקבה – כנראה בניסיון נוסף ללחוץ על המערב – טענה כי הוא לא קוים במלואו, ולכן היא פורשת.