המגעים לשחרורם הבוקר (יום ה') של התיירים הישראלים מורדי ונטלי אוקנין, אחרי תשעה ימי מעצר בטורקיה בחשד לריגול לאחר שצילמו את מעונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, התקיימו לאורך השבוע החולף באינטנסיביות. לאחר השחרור ישוחח היום נפתלי בנט עם ארדואן, במה שתהיה שיחת הטלפון הראשונה בין המנהיגים.
המגעים התקיימו בשני צירים מקבילים. בראשון טיפלה הממונה על שגרירות ישראל בטורקיה, אירית ליליאן, מול בכירים במשרד החוץ המקומי ומול יועצו הבכיר של ארדואן, איברהים קאלים, המשמש גם סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בטורקיה. בציר השני פעל ראש המוסד דדי ברנע מול ראש הביון הטורקי (MIT) ואחד האנשים החזקים במדינה, הקאן פדאן.
6 צפייה בגלריה
ארדואן נפתלי בנט
ארדואן נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט והנשיא ארדואן. צפויה שיחה ראשונה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
(צילום: יאיר שגיא)


בתחילת השבוע הביעו בישראל אופטימיות זהירה שהטורקים קיבלו את המסר שלפיו בני הזוג אינם מרגלים וכי הם בוחנים את שחרורם, אולם ביום שלישי טרף שר הפנים הטורקי סולימאן סויילו את הקלפים. ההתבטאות שלו, שלפיה בני הזוג אוקנין חשודים בריגול ושרק בית המשפט הטורקי יקבל הכרעה לגביהם, התקבלה בתדהמה בירושלים. ההערכה בישראל הייתה שההתבטאות שלו נבעה ממאבקי כוח פנימיים, כשברקע גורמים אחרים בממשלת טורקיה היו מעוניינים בפתרון הפרשה.
ישראל העבירה מסר בהול לטורקים שלפיו המשך מעצרם של הישראלים עלול להוביל למשבר מדיני, ועד מהרה הגיעו מסרי הרגעה לירושלים: "הבנו אתכם, גם אנחנו לא רוצים שזה יגיע למשבר מדיני".
אתמול, בסביבות השעה 15:00 אחר הצהריים, עדכן איברהים קאלין את ליליאן בהחלטה לשחרר את בני הזוג, ותוך כשעה הם הועברו מהכלא לקונסוליה הישראלית. שר החוץ יאיר לפיד מיהר לעדכן את המשפחה, אך הפציר בה לשמור בשלב זה על חשאיות. הוא הבהיר למשפחה: "זה תלוי בכם. אם זה ייצא - אנחנו לא יודעים מה יקרה. מישהו עלול לטרפד את זה".
מהרגע הזה הוטל איפול כבד בישראל על המגעים מתוך הנחה שהחשאיות קריטית להשלמת המהלך. משרד החוץ הפעיל צנזורה שגורם מדיני הגדיר אותה "ברמה של שבויים ונעדרים". בסך הכל עשרה אנשים בישראל ידעו על השחרור המסתמן, והחשש היה שדליפה ופרסום בטורקיה יטרפדו אותו.

6 צפייה בגלריה
בני הזוג אוקנין בדרך לישראל
בני הזוג אוקנין בדרך לישראל
בני הזוג אוקנין עם אנשי משרד החוץ בדרך לישראל
(צילום: משרד החוץ)
מרגע זה המתינו בישראל להשלמת הבירוקרטיה באיסטנבול. הטורקים הכשירו את ההחלטה באמצעות החלטה של שופט בית משפט מחוזי מקומי, שקיבל באופן רשמי את הערעור שהגישו בני הזוג אוקנין על המשך מעצרם.
בישראל מדגישים כי לא הייתה עסקה בין הצדדים – כלומר, לא ניתן או הובטח דבר בתמורה לשחרור, ואין התחייבות על מחיר מדיני. עם זאת, בהחלט סביר שתתבצע "מחווה" של ישראל כלפי טורקיה: ייתכן שבאמצעות שחרור אזרחים טורקים העצורים בארץ, או בהיענות לבקשה להעביר סיוע לפלסטינים.
כאמור, במהלך היום צפוי ראש הממשלה בנט לשוחח עם ארדואן ולהודות לו על השחרור, וייתכן שתתקיים גם שיחה בין הנשיא יצחק הרצוג לנשיא הטורקי. לא מן הנמנע ששיחה תתקיים גם בין לפיד למקבילו הטורקי מובלט צ'בושולו.
גורם מדיני אמר שהסיום הטוב של הפרשה עשוי לתרום לחימום היחסים בין שתי המדינות ולהתנעת מהלך של הידברות מול טורקיה, שישראל רואה בה גורם חשוב במאבק מול איראן.