5 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
סמוטריץ' עורר סערה, בשלטון המקומי פנו לנתניהו
(צילום: AFP)
בעקבות הקפאת התקציבים לחברה הערבית על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס פנה אמש (יום שני) במכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיפשיר את התקציבים. "אנו פונים אליך בבקשה להתערבותך הדחופה והמיידית. התקציבים מיועדים לחיזוק הרשויות המקומיות הערביות ולשיפור מצבה של החברה הערבית. הרשויות המקומיות הערביות הן המוחלשות ביותר ונמצאות רגע לפני קריסה".
עוד נכתב כי "האלימות והפשיעה גואות ומגיעות לכל מקום והקפאת התקציבים הממושכת, מביאה את הרשויות למצב של חוסר תפקוד וחוסר יכולת לתת שירותים לתושביהן. רשויות אלו חייבות לקבל סיוע מיידי, בין היתר באמצעות הזרמת משאבים ותקציבים שכן אם לא נטפל בהן היום, נאלץ לשלם את עלות תיקון הנזקים בעתיד, שתהיה פי כמה וכמה. ‏נבקש את התערבותך הדחופה והמיידית והפשרתם הדחופה של התקציבים".
5 צפייה בגלריה
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
חיים ביבס בועידת השלטון המקומי לחדשנות
ביבס פנה לנתניהו. "תתערב בדחיפות"
(צילום: מוטי קמחי)
כאמור, סמוטריץ' החליט להקפיא העברת 314 מיליון שקל לרשויות הערביות בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ", כתב על כך סמוטריץ' לשר הפנים משה ארבל (ש"ס).
לפני כמה ימים היה זה השר ארבל ששלח אף הוא מכתב לסמוטריץ' באותה בקשה. "משרד הפנים קיים כמה ישיבות עם כלל גורמי המקצוע לגבי המלצות דוח הירש בעניין מענקי הפיתוח, וסוכם כי ההמלצה המקצועית הגורפת היא לשחרר את התקציבים", ציין ארבל. הוא הוסיף: "מפגישות שקיימתי עם ראשי רשויות עולה כי בהינתן אישור הממשלה לתקציב זה, אשר ניתן בתחילת שנת התקציב, אזי תקציבי הרשויות המקומיות תוכננו בהתאם והיעדרו בעת הזו עלול להוביל לפגיעה באיזון התקציבי של הרשויות באופן משמעותי".
גם שרת המודיעין גילה גמליאל קראה אמש לסמוטריץ' לבטל את הקפאת התקציבים. "אני קוראת לשר האוצר לבטל את הקפאת התקציב להשכלה גבוהה לערביי ישראל. לשילוב האוכלוסייה הערבית באקדמיה יש חשיבות חברתית, כלכלית וביטחונית. כשרה לשוויון חברתי הובלתי את תוכנית 922, שהניבה הישגים רבים. עלינו להמשיך לממש את החזון בראייה ארוכת טווח, למען צמצום הפערים בחברה", מסרה.
5 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
"היעדר התקציבים בעת הזו עלול להוביל לפגיעה באיזון התקציבי של הרשויות". השר ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
ח"כ גילה גמליאל
ח"כ גילה גמליאל
"לשילוב האוכלוסייה הערבית באקדמיה יש חשיבות חברתית, כלכלית וביטחונית". השרה גמליאל
במקביל, ראשי רשויות ערביות מתחו ביקורת חריפה על המהלך. ראש העיר טייבה, עורך הדין שועאע מנצור מסארוה, אמר ל-ynet: "לא נפלתי מהכיסא כשקראתי הידיעה, אבל זאת החלטה שיש בה התרסה נגד הרשויות הערביות, נודף ממנה ריח גזעני מובהק". מנצור הוסיף כי "לא יעלה על הדעת שהממשלה תדבר איתנו בשתי שפות: מצד אחד אנחנו אזרחי המדינה שעל כתפם רובץ המון עול מענפי המשק, וצמצום הפערים בין האוכלוסיה הערבית לאוכלוסייה היהודית במדינה הוא חשוב, אך מצד שני לוקחים תקציבים שאושרו על ידי הממשלה הקודמת בטענה שאין להם הצדקה, ולהוסיף לכך טענות הזויות כמו 'תמיכה בטרור'".
מסארוה מתח ביקורת חריפה על תפקוד הממשלה: "צר לי שהגענו למצב שיש שרים ליהודים בלבד, ועכשיו הגענו לשיא של שרים עבור המתנחלים. זאת הכרזת מלחמה על הרשויות הערביות. בלי התקציבים הרשויות יקרסו, במיוחד בצל המשבר הכלכלי המקומי והעולמי אחרי הקורונה". עוד ציין כי "אחוז גדול מהחברה הערבית הם אנשי קשיי יום החיים מקצבאות ביטוח לאומי. קיימות תכניות של ממשלות ישראל לדורותיהן לצמצום הפערים, אך כצפוי בין המעשים והדיבורים קיים פער ענק". ראש העיר טייבה הדגיש כי עצירת התקציבים שיועדו לחברה הערבית היא "לקח לכל מי שדאג להפיל הממשלה הקודמת".
ראש העיר ערערה, מודר יונס, תקף גם את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ברקע העלייה החדה במקרי הרציחות במגזר הערבי בשנה האחרונה. "שלושה חודשים לבחירות המקומיות, וכבר עכשיו ברור שסמוטריץ' ובן גביר מתערבים בהן באופן בוטה. קיצוץ בבשר החי של תקציבי הרשויות הערביות לא רק שאינו מאפשר מאבק בפשיעה, אלא מטרתו לפגוע באופן ישיר ברשויות ובעומדים בראשן ולרסק את החברה הערבית. אנחנו לא ניתן שזה יקרה".
5 צפייה בגלריה
צעדת המתים - צעתד מחאה נגד האלימות הגואה בחברה הערבית
צעדת המתים - צעתד מחאה נגד האלימות הגואה בחברה הערבית
"רק אתמול היינו בהפגנה לציון 142 נרצחים בחברה הערבית, החברה עיוורת למחירים הכבדים שנשלם"
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר סובחי, אמר כי "בארבע השנים האחרונות צמצמנו בין היתר את הגירעון מ-80 מיליון ל-30 מיליון והכנו תוכנית עירונית למאבק ואלימות. עיכובי הכספים יגרמו לפגיעה קשה ביציבות הכספית של הרשויות ולאי יכולת למתן שירותים". סובחי הוסיף: "אני מעריך את עמידתו של שר הפנים לצידנו, אך לצערי שר האוצר גורם לפגיעה קשה ביכולתנו להמשיך להתנהל באופן מאוזן ולתת שירות, כנראה בכוונת מכוון".
ד"ר סובחי ציין: "רק אתמול היינו בהפגנה המציינת את רציחתם של 142 איש בחברה הערבית, ולצערי החברה, בפגיעתה המתמשכת, עיוורת למחירים הכבדים שנשלם אנו, ילדנו והחברה הישראלית כולה".
פורסם לראשונה: 23:34, 07.08.23