רגע לפני חיסוני הילדים, תחקיר "ידיעות אחרונות" מספק מבט נדיר אל הפעולות של אלו שעושים הכול כדי שהמבצע ייכשל. הקבוצות, הפעילים והארגונים שהחלו לפני כשנה וחצי במאבק מאורגן נגד סגרים וצעדי ריחוק חברתי בבתי הספר עברו תהליך של הקצנה, והם פועלים כעת בכל כוחם למנוע התחסנות של בני פחות מ-16. התחקיר המלא התפרסם אתמול ב"ידיעות אחרונות" וזמין כעת במלואו למנויי +ynet.
5 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
חיסון ילדים בארה"ב
(צילום: AFP)
התחקיר מספק תיעוד יוצא דופן מתוך קבוצות הוואטסאפ הפנימיות של ההתארגנויות, שחבריהן מוזהרים שלא להדליף מהן דבר. אחד הגופים הללו הוא המועצה הציבורית למשבר הקורונה, גלגול של התארגנות אחרת בשם "מודל היגיון בריא".
אחד משני מורשי החתימה של העמותה, ומי שתואר כ"רוח חיה" בהתארגנות הוא אלון בר, שבחשבון הטוויטר שלו הופיע רק השבוע ציוץ תוקפני נגד חיסוני הקורונה בכלל: "איך ייתכן שיש פה יותר מתים למרות החיסון ולמרות הבוסטר. הם לא עוצרים לחשוב שהסיכון עולה בכל מנה נוספת" (בר מסר בתגובה שציוציו בטוויטר "משקפים את דעתי האישית, עמדותיה של מח"צ מפורסמות באתר האינטרנט של המועצה ובדף הפייסבוק שלה").
5 צפייה בגלריה
מחאת מתנגדי חיסונים
מחאת מתנגדי חיסונים
(צילום: יובל חן)
בקבוצות האלה חברים, או היו חברים עד לאחרונה, רבים מאנשי מח"צ, כולל רופאים בכירים ואקדמאים בכירים באוניברסיטאות. מופיעות בהן בקביעות תיאוריות קונספירציה, דברי שטנה וביקורת משתלחת. כך לדוגמה כתב פרופ' עמוס אדלר מבית החולים איכילוב בתל אביב, שהיה בעבר חבר מח"צ ועזב אותה לאחרונה, על הקלטה מדיוני הצט"מ בחודש מאי שלא מצאה חן בעיני חברי הקבוצה, ועסקה בחיסוני ילדים מגילי 12. "הזויה זו מחמאה. הבנאליות של הרוע. הפקיד הרפואי רק מאשר באנינות, וקלגסי התו הירוק כבר ידאגו שזה יבוצע".
הקבוצה שבה מופיעים הדברים הוקמה ומנוהלת על ידי ד"ר אורי גביש, מי שהיה חלק ממודל היגיון בריא ועומד היום בקשר רציף עם אנשי מח"צ. גביש מנסה בקביעות להזכיר לפעילים שם להימנע מתיאוריות קונספירציה שנעות בין ביל גייטס והחיסונים לכך שכיפת ברזל היא הונאה - אך ללא הצלחה יתרה. חלק מבכירי מח"צ, כגון הפרופ' אשר אלחיאני, עזבו את הקבוצות - אך רבים אחרים נשארים. רישומי השיחות בקבוצות הוואטסאפ קשים וכוללים לדוגמה השוואות לנאצים.
5 צפייה בגלריה
פרופ' איתן פרידמן
פרופ' איתן פרידמן
תומך בחיסוני הילדים. פרופ' איתן פרידמן
(צילום: עוז מועלם)
כותבת אחת מספקת הסברים כיצד גרמניה הנאצית הייתה החלוצה בשידור טלוויזיוני, ואחרת גורסת שההקבלה הנכונה הקשורה בתו הירוק היא לאינקוויזיציה, ולא לשואה. באוגוסט הקבוצה סוערת בגלל פוסט פייסבוק של פרופ' שרון עינב מביה"ח שערי צדק בירושלים, ובו כתבה שבלתי-מחוסנים לא יכולים לצפות לחמלה מהצוותים הרפואיים. אחד החברים בקבוצה מעיר הערה על גופה של פרופ' עינב וסיכויי ההישרדות שלה אם תחלה בקורונה. אחריו, כירופרקט מנתניה מציע לעשות "הסכם עם כל הרופאים הנאצים האלה", לפיו הוא יחתום ויתור על טיפול רפואי ובתמורה ישוחרר מתווים ירוקים ו"בלבולי ביצים".
במקביל, כמה אנשים שהיו חלק מההתארגנויות מדברים לראשונה, ביניהם פרופ' איתן פרידמן מבית החולים שיבא בתל השומר, חבר בולט לשעבר במח"צ שעזב לאחרונה. לדבריו, הוא עזב כי "הקו שאני רציתי להוביל במועצה אמר 'מספיק להתנגח עם משרד הבריאות. הם (מח"צ) קצת נכנסו לפינה של להראות כמה אנחנו צודקים וכמה אתם לא צודקים, וזו מבחינתי טעות". הוא בעד חיסוני ילדים.
5 צפייה בגלריה
הציוץ של פעיל מרכזי בעמותה על חיסוני הקורונה
הציוץ של פעיל מרכזי בעמותה על חיסוני הקורונה
(צילום: רשתות חברתיות)
ד"ר שמואל רוכברגר, גסטרואנטרולוג ותיק, היה חבר גם הוא בקבוצת הוואטסאפ. אחרי שכתב מאמר בעניין מחוסנים ולא מחוסנים וסדרי העדיפויות שלהם בטיפול רפואי (הוא טען שאסור להפלות ביניהם), רוכברגר קיבל הודעה שהוא מסולק מהקבוצה.

תגובות

פרופ' עמוס אדלר מסר בתגובה: "ההערה לגבי התו הירוק, מלפני חצי שנה, התייחסה ליישומו לצרכי כפייה, ולא מנימוקים אפידמיולוגים. לעניין עזיבתי את מח"צ, מבחינתי שורש הרע הוא הכפייה והאפליה, בעוד שההתייחסות לחיסונים עצמם צריכה להיות לגופו של עניין. לצערי, מצאתי כי לא ניתן לקיים שיח ציבורי הוגן בסוגיות רפואיות ואפידמיולוגיות הקשורות לנושא זה, ולכן בחרתי להתרחק ממעורבות ציבורית".
ממועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה נמסר בתגובה: "מועצת החירום היא גוף וולנטרי המורכב מרופאים בכירים ומומחים אשר סבורים כי מדיניות הממשלה בהתנהלות מול משבר הקורונה כשלה כישלון חרוץ. עיקר התנגדותנו היא למסע הלחצים הדורסני של משרד הבריאות, שאינו נסמך ראיות מדעיות ומונע מניהול סיכונים לקוי, תוך מחיקת ערכי יסוד באתיקה רפואית, דמוקרטיה ומוסר".
בנוגע לחיסונים נמסר: "המדע ברור, בעוד שהסיכון המקסימאלי מהקורונה הוא באוכלוסייה המבוגרת, ילדים ונוער מוגנים כמעט לגמרי מהמחלה. לכן, המועצה סבורה כי אין מקום להמליץ על חיסון גורף של כלל הילדים (החושף לתופעות לוואי אפשריות). עם זאת, המועצה ממליצה על חיסון ילדים באוכלוסיות הסיכון לאור כך שהנתונים מלמדים כי הם אלו המהווים את רובה המכריעה של התחלואה הקשה בילדים.
"המועצה מוטרדת ממדיניות קיצונית שכופה על ילדים בני 12 מנה שלישית, בזמן שבמדינות רבות מפסיקים חיסון בשתי מנות מודרנה מתחת לגיל 30, ומדינות אחרות ממליצות רק על מנת פייזר יחידה מתחת לגיל 16".
באשר לביקורת על התנהלות משרד הבריאות: "למרות ההתנהלות הכושלת של המדיניות הישראלית במשבר הקורונה, כפי שבא לידי ביטוי בתמותה, במשבר הרפואי, הנפשי והכלכלי, בכירי משרד הבריאות לא עוצרים לרגע לחשב מסלול מחדש, אלא שבויים בקונספציה מתמשכת ומזיקה.
"הקמפיין של משרד הבריאות, יחד עם התחקיר הזה, שמנסה לערב קבוצות וואטסאפ איזוטריות, עמותת היגיון בריא (ששינתה את מטרותיה ומתכונתה) ומח"צ ולהשמיצם, ולבחון תגובות של אדם הנמצא בקבוצה לכל הודעה של חבר אחר בקבוצה בה חברים 120 איש, כשרובם המכריע אינו קשור למועצה - חוטאים לאמת. כתבות אלו מהוות דלק למסע האיומים וההשתקה כלפי כל מי שמעז להציע גישה שונה. תפקיד העיתונות לחקור הוא את השתקת הביקורות המדעיות הלגיטימיות על יעילות ובטיחות החיסונים, וכן את השתיקה של התקשורת, בתי המשפט ונבחרי הציבור, לנוכח רמיסת זכויות אדם ללא תקדים".
באשר לאיתן פרידמן: "צר לנו על דבריו של פרופ' פרידמן. איש מבין חברי המועצה לא דיבר באופן בוטה כנגד החיסונים כמו שהתבטא פרופ' פרידמן בעצמו כשאמר - "בוסטר שמוסטר", "ההיסטריה לחסן ילדים, ילדים הם מנוע הפצה - לא נכון עובדתית" ו"עזבו את הילדים". אנחנו תמהים על הפער בין הצורה בה מציג פרופ' פרידמן את עמדתו כעת, לבין הדברים שאמר וכתב לחברי המועצה בנוגע לסיבות פרישתו, שהיו קשורים באפיקים המקצועיים אליהם רצה להתקדם. אנו מאחלים בהצלחה לפרופ' פרידמן בהקמת המכון הגנטי החדש בביה"ח אסותא, ועל כך שעבודתו בביה"ח שיבא נשמרה".
פורסם לראשונה: 13:42, 19.11.21