2 צפייה בגלריה
גרגורי פיבוברוב
גרגורי פיבוברוב
בחזית מול הרוסים. גרישה פיבוברוב
(באדיבות גרגורי פיבוברוב)
בזמן שעיני העולם נשואות לחזית הרוסית-אוקראינית, הישראלי גרגורי "גרישה" פיבוברוב נמצא אי שם בחזית במזרח אוקראינה כמ"כ (מפקד כיתה). פיבוברוב בן ה-40 עבר ילדות לא פשוטה בישראל, וגם שירת תקופה קצרה בחטיבת גולני.
שבע שנים אחרי שגויס לאחת היחידות הקדמיות והלוחמניות ביותר בצבא אוקראינה, הוא נערך כעת בחזית לפלישה אפשרית של צבא רוסיה. "אנחנו שומרים ומאבטחים כאן", הוא אמר. "ביחס למה שהיה קודם, האויב נהיה הרבה יותר אגרסיבי וגם פרובוקטיבי. הוא מפר את הפסקת האש הרבה יותר".
פיבוברוב סיפר על ההכנות לאפשרות של לחימה. "מורל הצבא גבוה, וגם העורף מוכן. צבא אוקראינה ערוך היטב לתרחישים. יש לנו מענה מאוד חזק, תודות לארה"ב ולבריטניה. המלחמה באוקראינה נמשכת כבר שמונה שנים והעולם התעורר רק עכשיו. אם רוסיה הייתה רוצה לתקוף, היא כבר הייתה תוקפת - כלב נושך אינו נובח. אנחנו במדינה שלנו מגנים על האדמה שלנו. הם כובש, הם אלה שהביאו את המלחמה לפה. אנחנו נלך עד הסוף ונשיג ניצחון".

על גדוד איידר שבו הוא משרת, סיפר פיבוברוב כי מדובר באחד הגדודים הטובים של צבא אוקראינה: "באימון בינלאומי שעשינו יחד עם ליטאים, בולגרים, רומנים ופולנים הוא הראה תוצאות מצוינות, וזכה לשבחים גם מצבאות זרים אחרים. אוקראינה בשנים האחרונות עושה הרבה אימונים בינלאומיים ויש הרבה חילופי ידע בין הצבא לכוחות נאט"ו".
סיפור חייו של פיבוברוב כולל לא מעט פיתולים ותפניות שהיו יכולים להספיק בקלות לספר עב כרס. הוא עלה לישראל בגיל תשע מסנט פטרבורג שברוסיה, התגורר בחיפה, אחר כך בקיבוץ מלכיה שבגליל, משם המשיך לקריית שמונה ולאחר פטירת אימו סיים את לימודיו בתיכון דתי במגדל העמק. הוא התגייס לצה"ל ושירת בחטיבת גולני, ואחרי השחרור התפרנס מעבודות מזדמנות. בדרך הוא גם הספיק להביא לעולם ילד, שאיתו אין לו שום קשר.
2 צפייה בגלריה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
טנק של צבא רוסיה יורה ב תרגיל מתיחות עם אוקראינה
(צילום: רויטרס )
בשלב מסוים פיבוברוב החליט לעזוב את ישראל. לפני שמונה שנים הגיע לאוקראינה, בדיוק עם תחילת ההפגנות שהובילו לנפילת השלטון ולמלחמת האזרחים. "חבר שלי שהיה חובש בכיכר מיידן בקייב, שם התחילו ההפגנות, סיפר שיש בלגן ושקורים דברים נוראיים, וביקש שאגיע לעזור. אמרתי לעצמי יאללה, ובאתי", סיפר פיבוברוב בכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" לפני שבע שנים, אז כבר שירת בחזית מול הבדלנים הפרו-רוסים.
לאחר זמן קצר פיבוברוב שובץ בגדוד איידר בצבא האוקראיני. מדובר ביחידה שנועדה כביכול למשימות אזרחיות, אבל בפועל אנשיה מואשמים, על ידי הרוסים וגם על ידי ארגוני זכויות אדם, בפשעי מלחמה כלפי אוכלוסייה אזרחית שתומכת בצד הרוסי בלחימה. למרות שהוא תורם את זמנו בשירות קבע בצבא אוקראינה, פיבוברוב טרם קיבל אזרחות במדינה. ״זה בשל הבירוקרטיה האוקראינית״, הוא אמר. ואיך מתמודדים עם הכפור? "אנחנו קונים בגדים תרמיים, וגם המתנדבים עוזרים לנו בביגוד".