אוניברסיטת קולומביה בניו יורק הודיעה בהחלטה תקדימית כי היא משעה את פעילות ארגוני "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) ואת "קול יהודי לשלום" (JVP) בקמפוס שלה, בעקבות הפגנות פרו-פלסטיניות שהן קיימו שכללו "רטוריקה מאיימת והפחדה". כך פורסם לראשונה ב-ynet.
לדברי ג'רלד רוסברג, סגן נשיא האוניברסיטה ויו"ר הוועדה המיוחדת לבטיחות בקמפוס, "ההחלטה התקבלה לאחר ששתי הקבוצות הפרו שוב ושוב את מדיניות האוניברסיטאות הקשורות לקיום אירועי קמפוס, ששיאו באירוע לא מורשה ביום חמישי אחר הצהריים שהתנהל למרות האזהרות".
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת קולומביה בניו יורק הודיעה בהחלטה  משעה את פעילות ארגוני סטודנטים למען צדק בפלסטין
אוניברסיטת קולומביה בניו יורק הודיעה בהחלטה  משעה את פעילות ארגוני סטודנטים למען צדק בפלסטין
הכתובות שהוצבו בפתח הספריה באוניברסיטת קולומביה: "קראו לזה רצח עם"
3 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הנהלת האוניברסיטאות נמנעה עד כה מצעדים נגד הארגונים, מחשש לפגיעה בחופש האקדמי. הפגנות פרו פלסטיניות באוניברסיטת הרווארד
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
3 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
ארגונים יהודים איימו לנתק קשר עם מוסדות הלימוד בשל התגובה הרפה למחאות הפרו-פלסטיניות. הפגנה בקיימברידג'
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
שני הארגונים עומדים מאחורי ההפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי ארה"ב. בשבוע שעבר הודיעה אוניברסיטת ברנדייס במסצ'וסטס על מהלך דומה, והייתה למעשה לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בארה"ב שמחרימה את תאי הסטודנטים שעומדים מאחורי ההפגנות. מושל פלורידה רון דסנטיס הודיע על כך שהוא פועל באופן דומה מול המוסדות האקדמאיים הממלכתיים במדינה.
מדובר במהלכים מעוררי מחלוקת שהנהלת האוניברסיטאות נמנעו לקחת עד כה מחשש לפגיעה בחופש האקדמי. ארגונים יהודיים ותורמים רבים איימו לנתק קשרים עם המוסדות בעקבות מה שהם רואים כתגובה רפה כלפי ההפגנות בקמפוסים ומתקפת החמאס.
באוניברסיטת קולומביה התייחסו לביקורת הצפויה על המהלך והסבירו כי "כמו כל קבוצות הסטודנטים, SJP ו-JVP נדרשות לציית למדיניות ונהלים של האוניברסיטה". "זה מבטיח הן את בטיחות הקהילה שלנו והן את ניהול פעילויות הליבה של האוניברסיטה ללא הפרעה. במהלך הזמן הטעון במיוחד הזה בקמפוס שלנו, אנחנו מחויבים לאפשר לקבוצות סטודנטים להשתתף בוויכוח, בהסברה ובמחאה. זה מסתמך על כך שחברי הקהילה יצייתו לכללים וישתפו פעולה עם מנהלי אוניברסיטה שחובה עליהם להבטיח את שלומם של כל אחד בקהילה שלנו", נמסר.
ההשעיה תימשך עד סוף סמסטר הסתיו ושני ארגוני הסטודנטים לא יהיו זכאים לקיים אירועים בקמפוס או לקבל מימון מהאוניברסיטה. הסרת ההשעיה תהיה מותנית בכך ששני הארגונים "יפגינו מחויבות לעמידה במדיניות האוניברסיטה ויערכו התייעצויות עם הנהלת המוסד".
בינתיים, בכניסה לספריה המפורסמת של אוניברסיטת קולומביה, אחת מהעתיקות בעולם, הוצבו שלטים שבהם קראו לממשל ביידן להצהיר על הפסקת אש בעזה באופן פומבי, ולכנות את המלחמה "רצח עם".
בתוך כך, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס התייחסה להפגנות הסוערות שמתקיימות במדינה על רקע המלחמה, ואמרה כי "לאנשים יש זכות למחות". ברשת NBC דווח כי האריס אמרה לכתבים: "אנחנו דמוקרטיה, ועלינו להעריך את הקולות ולהקשיב להם. אלו זמנים קשים, ואני מקווה שנוכל לקיים שיח באופן שמבין שלא מדובר בנושא שחור או לבן, וכי אנחנו מדברים על בני אדם אמיתיים".
מטעם ארגוני הסטודנטים נמסר בתגובה: "אתם יכולים לסגור את הארגונים שלנו אבל לא יכולים לעצור את הלב שלנו מלפעום למען השחרור, האנושות והחופש של פלסטין. הפעולות שלנו יהיו חזקות יותר מהמילים שלנו. לכל האנשים ששואפים לחופש, ולכלי התקשורת: שמרו עין על קולומביה. לסטודנטים בכל מקום שמשתמשים בקולות ובפלטפורמות שלהם כדי להתארגן, להפגין ולעמוד למען סיום רצח העם המתמשך בפלסטין: אנחנו רואים את כוחכם, אנחנו נפעמים מהאומץ שלכם, ואנחנו עומדים בסולידריות עם כל אחד מכם. לקולומביה ולמוסדות אחרים פחדנים מכדי לעמוד נגד רצח עם ואפרטהייד: ההיסטוריה לא תראה בעין יפה את טקטיקת ההשתקה שלכם, או הבריונות שלכם בסטודנטים, שעומדים על מה שהם מאמינים בו ומנסים להפוך את העולם למקום טוב יותר".