אחד מיעדי התקיפה של צה"ל הבוקר (שבת) ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטה לעבר העוטף בשעות הלילה היה עמדת תצפית של חמאס שהוצבה מול מושב נתיב העשרה. העמדה הטרידה את התושבים תקופה ארוכה לאור קרבתה למושב. אף שהותקפה, העמדה עדיין עומדת על פיגומיה - ולא ברור אם אנשי חמאס לא יוכלו להמשיך להגיע אליה ולתצפת ממנה על המושב והאזור.
7 צפייה בגלריה
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית
עמדת התצפית. הותקפה, אבל לא הושמדה
(צילום: אמנון זיו )
7 צפייה בגלריה
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית
(צילום: אמנון זיו )
7 צפייה בגלריה
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית
העמדה לאחר שהותקפה
(צילום: אמנון זיו )
7 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה בעקבות שיגור הרקטה לעוטף
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה בעקבות שיגור הרקטה לעוטף
תקיפת העמדה בתיעוד שפרסם צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
"שמענו פיצוץ מאוד חזק מוקדם בבוקר. הרגשתי שזה היה ממש קרוב. אחרי כמה דקות אמרו לנו שפגעו בעמדת תצפית", סיפרה ל-ynet תושבת נתיב העשרה. "אני חושבת שטוב עשו. זו הייתה בקשה שלנו. העמדה הזו ממש הטרידה את כולם. הייתה תחושה שכל היום המחבלים מתצפתים עלינו. אבל כמובן שזה לא פתרון מוחלט, כי ברור שתוך כמה ימים הם יבנו אותה מחדש - אבל המסר עבר וזה לא פחות חשוב".
הבוקר דיווחו תושבי המושב שבגבול הרצועה על ירי מקלעים שנשמע במקום. לא היו נפגעים, והחלו סריקות באזור.
התקיפה אמש, כאמור, הגיעה בתגובה לירי הרקטה הלילה לעבר יישובי עוטף עזה. בשעה 03:10 נשמעו אזעקות ביישובים מבקיעים, זיקים, כרמיה ונתיב העשרה - ולראשונה ממבצע שומר החומות גם באשקלון. צה"ל תקף הבוקר באופן חריג, לאור יום, יעדי חמאס ברצועה. עם היעדים נמנים מתקנים לייצור אמצעי לחימה ושלוש עמדות של הארגון בקו הגבול.

זו הפעם הראשונה זה כחודשיים שבה נורו רקטות מרצועת עזה. בפעם הקודמת נורו שתי רקטות, ואחת מהן התפוצצה בשטח פתוח בתחומי המועצה האזורית שער הנגב. הרקטה השנייה התפוצצה בבית חאנון שבצפון הרצועה וגרמה לפציעתו של פלסטיני. כמה שעות לאחר מכן, זוהה שיגור נוסף.
המתיחות סביב רצועת עזה החלה אתמול בצהריים, אז תפסה הזרוע הצבאית של חמאס בלון תצפית בצפון רצועה עזה, סמוך למעבר ארז. צה"ל מסר כי נשלל החשש לדליפת מידע בעקבות תפיסת הבלון. מתחקור ראשוני של האירוע עלה כי כבל האחיזה של הבלון נקרע בעקבות הרוחות העזות, בטרם הספיקו להוריד אותו אל התחנה הקרקעית.
בתחקיר עלה כי אתמול בבוקר הוחלט באוגדת עזה להוריד את כל בלוני התצפית סביב הרצועה בשל התחזקות הרוחות והרעת תנאי מזג אוויר, כפעולה שגרתית שמתרחשת מעת לעת. סביב השעה 13:00, בטרם הספיקו להוריד את הבלון הצפוני אל התחנה הקרקעית, כבל האחיזה שלו נקרע לאחר שהרוח משכה אותו אל מעל לבית חאנון - ושם הוא נפל. מיד לאחר מכן, לפי צה"ל, השלימו את הורדת יתר הבלונים אל הקרקע.
7 צפייה בגלריה
השמדת עמדת התצפית
השמדת עמדת התצפית
תקיפה לאור יום. עזה, הבוקר
(צילום: AFP)
עוד הודגש בתחקיר כי המטע"ד (מטען ייעודי) שנשא הבלון הכיל מצלמות מתקדמות ליום וללילה - אך הוא נשלט רק מרחוק ולא הכיל כרטיס זיכרון - כך שמבחינת צה"ל נשלל החשש לדליפת מידע. יחד עם זאת, ניתן להניח שעם יכולת תעשייתית ומעבדות מתקדמות שקיימות בדרך כלל במדינות, ניתן לבצע "הנדסה הפוכה" כדי לנסות ולפתח גרסה מועתקת לטכנולוגיה הייחודית של מצלמות אלו. תחקור האירוע בצה"ל יימשך.
במהלך האירוע, כוח צה"ל ירה לעבר הפלסטינים שניסו לתפוס את הבלון - אך הוא נותר בידיהם והגיע לזרוע הצבאית של חמאס. לטענת הפלסטינים, צה"ל תקף שטח פתוח באזור נפילת הבלון - אך בצבא הכחישו את הדברים, וטענו כי רק בוצע "ירי הרחקה" לעבר המתקרבים לגדר. כתוצאה מהירי של צה"ל לעבר הפלסטינים, נציין, הופעלה התרעה ביישומון ובשטח פתוח באזור מעבר ארז.
אתמול בשעות הלילה חיסל כוח של סיירת גולני שלושה מחבלים בפשיטה על מחנה הפליטים בג'נין. המחבלים פתחו באש ממכונית שעמדה בצד הדרך לעבר הלוחמים ששהו ברכבים ממוגנים - ואלה יצאו והשיבו בירי מטווח קרוב לעבר המחבלים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות. ירי הרקטה הלילה היה כ-24 שעות לאחר אותו חיסול.