7 צפייה בגלריה
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל
מיירט כיפת ברזל
(צילום: AFP)
כלי תקשורת בסעודיה דיווחו בצהריים (חמישי) כי הושגה הסכמה להפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. בישראל הכחישו את הדיווחים, ובשעה 13:49 נשמעה אזעקת צבע אדום בניר עוז - אחרי כשעתיים ללא שיגורים מהרצועה.

מבצע "מגן וחץ" - עדכונים שוטפים

ערוץ "אל-חדת'" דיווח, על פי מקורותיו, כי "ישראל הודיעה למצרים על הסכמתה להפסקת אש מיידית". במקביל, רשת "אל-ערבייה" דיווחה כי ישראל הודיעה לקהיר שתמסור בשבוע הבא לפלסטינים את גופת האסיר חאדר עדנאן שמת אחרי ששבת רעב. לפי הדיווח, ישראל לא קשרה את שחרור הגופה למגעים להפסקת האש מול הג'יהאד האיסלאמי - אבל החזרת הגופה היא לפי הדיווחים אחד התנאים שהציב ארגון הטרור. עדנאן, נזכיר, היה איש הג'יהאד האיסלאמי ומותו בשבוע שעבר הצית את ההסלמה הנוכחית מול הארגון.

7 צפייה בגלריה
חאדר עדנאן
חאדר עדנאן
חאדר עדנאן
7 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
הריסות בבית לאהיא
הריסות בבית לאהיא
הריסות בבית לאהיא
(צילום: AP)
ב"אל-ערבייה" צוטט גורם בג'יהאד האיסלאמי, שטען כי ישראל התחייבה בפני מצרים לעצור את הסיכולים הממוקדים, "אלא אם זה במקרים ספציפיים", לשון הדיווח. את הטענה הזו יש לקחת בעירבון מוגבל, וייתכן שהיא נועדה לאוזניים פלסטיניות. הפסקת החיסולים הייתה דרישה נוספת שלפי הדיווחים הג'יהאד הציב במגעים להפסקת אש. בדיווח האחרון של "אל-ערבייה" לא הוזכר כלל התנאי השלישי שהוצב לכאורה - ביטול צעדת הדגלים ביום ירושלים, שישראל כבר הודיעה כי תצעד במסלול המתוכנן שלה.
גורם מדיני מיהר להכחיש את הדיווחים על הסכמה ישראלית להפסקת אש, ואמר כי היא טרם הושגה. "יש מגעים מול המצרים, לא הבטחנו להם כלום", אמר - והדגיש כי ישראל גם לא התחייבה לעצור את הסיכולים הממוקדים. "הם יכולים לבקש את הפסקת החיסולים. לא נתחייב".
בנוגע להחזרת גופתו של עדנאן, אמר הגורם המדיני כי "ישראל לא הסכימה למסור את גופתו כחלק מהפסקת אש". עם זאת הוא לא הכחיש את הדיווח ב"אל-ערבייה" על עצם ההסכמה להחזרת גופתו של האסיר. על הדרישה לכאורה לביטול מצעד הדגלים, הבהיר הגורם שהנושא לא על הפרק.

7 צפייה בגלריה
מפקד הכוח הרקטי של הג'יהאד האיסלאמי ודירת המסתור בחאן יונס
מפקד הכוח הרקטי של הג'יהאד האיסלאמי ודירת המסתור בחאן יונס
ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי - ודירת המסתור בה חוסל בחאן יונס
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הלוויתם של פעילי הטרור עלי גאלי ואחיו מוחמד בחאן יונס
הלוויתם של פעילי הטרור עלי גאלי ואחיו מוחמד בחאן יונס
הלוויתם של פעילי הטרור עלי חסן ראלי ואחיו מוחמד בחאן יונס
(צילום: AFP)
בינתיים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הודיעה כי בשעות הקרובות הארגון "ינקום" את חיסולו של עלי חסן ראלי, ראש מערך הרקטות של הג'יהאד שצה"ל הפציץ הלילה בסיכול ממוקד בחאן יונס. ההודעה פורסמה בשעה שנערכה הלווייתו של ראלי ושל אחיו, פעיל בג'יהאד שחוסל גם הוא בסיכול הממוקד.
על רקע האיום הזה אמר שר הביטחון יואב גלנט, בתום שיחת "חיתוך מצב" עם הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, כי הנחה "לקיים מוכנות ודריכות גבוהה לאפשרות של התרחבות מעגל הירי". במקביל, גורמי ביטחון ישראלים אמרו כי בג'יהאד מחפשים נואשות אחר הישגים ולכן דורשים את גופת האסיר חאדר עדנאן והתחייבות מצד ישראל על הפסקת הסיכולים הממוקדים. הגורמים הוסיפו כי "אין התחייבות כזו ולא נכריז שאין סיכולים, אבל אם לא יהיה ירי לא יהיה ירי ישראלי".
לדברי הגורמים, הג'יהאד הפך את עדנאן לסמל ולכן גופתו לא תוחזר. "אם הוא קלף - נשמור אותו לעסקת שבויים ונעדרים", אמרו. לדבריהם, ישראל לא יכולה להסכים לתנאים. "הם רוצים לסיים את המבצע, אבל רוצים להגיב על הסיכול של הלילה. אלה שעות קריטיות".
7 צפייה בגלריה
ירי לעבר ישראל מעזה
ירי לעבר ישראל מעזה
שיגורי הרקטות מעזה
(צילום: EPA)
בארגון הטרור ממשיכים להתעקש כי הפסקת החיסולים תהיה תנאי להפסקת אש עם ישראל, כשברקע התמעטו הבוקר התקיפות של צה"ל ברצועת עזה - וכך גם השיגורים. גורם בארגון הטרור אמר לתקשורת בעזה כי מצרים הזמינה לקהיר את מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד אל-נחאלה, כדי לדון בהפסקת האש - אך הוחלט לשלוח את האחראי על המחלקה המדינית, מוחמד אל-הינדי. "הוא יקשיב רק לטיעון המצרי בעניין הפסקת האש, ויבטיח למצרים שהתנאי הראשון יהיה הפסקת החיסולים".