דוח המודיעין האמריקני קבע כי "מעמדו של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל נמצא בסכנה" - וגורם מדיני בכיר ענה על כך בחריפות, בהמשך למתקפות של ראש הממשלה על נשיא ארצות הברית.
"מי שבוחר את ראש ממשלת ישראל הם אזרחי ישראל ולא אף אחד אחר", אמר הבכיר המדיני על הדוח. "ישראל היא לא מדינת חסות של ארצות הברית אלא מדינה עצמאית ודמוקרטית, שאזרחיה הם אלה שבוחרים את הממשלה. אנחנו מצפים מידידינו לפעול להפיל את שלטון הטרור של החמאס ולא את הממשלה הנבחרת בישראל".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
מתיחות גדולה בין ישראל לבית הלבן
(צילום: NBC)
בדוח הרשמי של המודיעין האמריקני, שעוסק בהערכת הסיכון השנתי ל-2024, נכתב כי "מעמדו של נתניהו כמנהיג, כמו גם של הקואליציה השלטת של מפלגות ימין קיצוניות וחרדיות שמנהלת מדיניות נוקשה בנושאים פלסטיניים וביטחוניים, עלולים להיות בסכנה".
כותבי הדוח ציינו כי "חוסר האמון ביכולתו של נתניהו לשלוט העמיק והתרחב בציבור מהרמות הגבוהות שבהן היה ממילא עוד לפני המלחמה, ואנו מצפים להפגנות גדולות הדורשות את התפטרותו ובחירות חדשות, כשממשלה אחרת ומתונה יותר היא אפשרות".
בנוסף, ולמרות האמירות של נתניהו על כך שישראל קרובה לניצחון ושהיעד הוא השמדת חמאס, נכתב בדוח כי "ישראל כנראה תתמודד עם התנגדות מזוינת מתמשכת של חמאס במשך שנים, והצבא יתקשה לנטרל את התשתית התת-קרקעית של חמאס".

מוקדם יותר היום, בנאום של נתניהו בוועידת איפא"ק, הוא שוב תקף במרומז את נשיא ארצות הברית ביידן. "אני מעריך מאוד את התמיכה שקיבלנו מהנשיא ביידן והממשל ואני מקווה שהיא תמשיך. אך הרשו לי להיות ברור - ישראל תנצח במלחמה הזאת, לא משנה מה", אמר נתניהו בתחילת דבריו - והבהיר כי ישראל תפעל ברפיח, על אף האזהרות האמריקניות.
"כדי לנצח במלחמה הזאת, עלינו להשמיד את גדודי חמאס הנותרים ברפיח. אחרת, חמאס יתארגן, יתחמש ויכבוש מחדש את עזה, ואז נחזור לנקודת ההתחלה", אמר נתניהו. "אנחנו נסיים את המשימה ברפיח, ובה בעת נאפשר לאוכלוסייה האזרחית לצאת מאזור סכנה".
בתחילת השבוע השמיע ביידן ביקורת חריפה על נתניהו, ואמר שלדעתו הוא "גורם לישראל יותר נזק מתועלת". הנשיא האמריקני טען בראיון שנתניהו פוגע בישראל בכך שהוא לא עושה יותר כדי למנוע מקרי מוות של אזרחים בעזה. "יש דרכים אחרות להתמודד עם הטראומה שנגרמה על ידי חמאס. לנתניהו יש זכות להגן על ישראל ולהמשיך לתקוף את חמאס, אבל הוא חייב לשים לב יותר לחיי החפים מפשע שאבדו בגלל הפעולות שננקטו", אמר הנשיא.
ברמיזה לדבריו של ביידן, אמר ראש הממשלה: "לידידינו בקהילה הבינלאומית אני אומר - אינכם יכולים לומר שאתם תומכים בזכותה של ישראל להתקיים ולהגן על עצמה ואז להתנגד לישראל כשהיא מממשת את הזכות הזאת. אינכם יכולים לומר שאתם תומכים במטרה של ישראל להשמיד את חמאס ואז להתנגד לישראל כשהיא נוקטת פעולות נדרשות כדי להשיג את מטרה זו. אינכם יכולים לומר שאתם מתנגדים לאסטרטגיה של חמאס להשתמש באזרחים כמגן אנושי ואז להאשים את ישראל בקורבנות אזרחים שהם תוצאה של אותה אסטרטגיה צינית של חמאס".

הבית הלבן על סיוע לעזה: ישראל צריכה לעשות יותר

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, אמר הערב במהלך תדרוך לעיתונאים כי ישראל התחייבה בפני הבית הלבן לפתוח עוד מעברים יבשתיים שיאפשרו הכנסת סיוע הומניטירי לעזה. לדבריו ארצות הברית פועלת להעברת סיוע הומניטרי מאוויר ומהים, אבל "זה לא משנה את הדעה הבסיסית שלנו, שהמעבר היבשתי צריך להיות בהיקף גדול יותר ושממשלת ישראל צריכה לעשות יותר בעניין הזה".
מילר גם אמר כי המגעים עם סעודיה על נורמליזציה בינה לבין ישראל נמשכים: "אנחנו ממשיכים לדון עם סעודיה על נורמלזיציה פוטנציאלית עם ישראל, כמו גם על הממשל בעזה ביום שאחרי".