3 צפייה בגלריה
כנס 25 שנה לסניגוריה הציבורית
כנס 25 שנה לסניגוריה הציבורית
נשיאת העליון חיות ושר המשפטים סער
(צילום: מוטי קמחי)
מגעים קדחתניים מתקיימים בין חברי הוועדה לבחירת שופטים לקראת כינוסה המתוכנן מחר (שלישי), על מנת להגיע להסכמות מוקדמות על בחירת ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. עם זאת עדיין אין הסכמות בין חברי הוועדה, והיו"ר שלה, שר המשפטים גדעון סער, עדיין שוקל לדחות את מועד כינוסה אם אי ההסכמות יימשכו.
חוק שיזם סער כשכיהן כחבר כנסת ב-2008 קובע שעל מנת לבחור שופט עליון יש להשיג הסכמה של לפחות שבעה מתוך תשעת חברי הועדה. סער חושש שכינוס הוועדה ללא הסכמות יהפוך אותה לזירה לוויכוחים פוליטיים, והוא רוצה לחסוך זאת מהציבור הרחב. הוועדה אמורה לבחור ארבעה שופטים לבית המשפט העליון במקום השופטים שפרשו - חנן מלצר ומני מזוז - ושניים נוספים שיפרשו לגמלאות באפריל - ניל הנדל וג'ורג' קרא.
3 צפייה בגלריה
גילה כנפי שטייניץ צבי ויצמן  רות רונן חאלד כבוב
גילה כנפי שטייניץ צבי ויצמן  רות רונן חאלד כבוב
המועמדים המוסכמים על סער וחיות (מימן למעלה נגד כיוון השעון): גילה כנפי שטייניץ, צבי ויצמן, חאלד כבוב ורות רונן
(צילום: אתר הרשות השופטת, אוראל כהן)
גורמים המקורבים לוועדה אומרים כי בין סער לבין נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות יש הסכמה על ארבעה מועמדים - שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב רות רונן וחאלד כבוב, מועדפיה של חיות, וכן שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים גילה כנפי שטייניץ ושופט המחוזי במרכז צבי ויצמן המועדפים על סער. ויצמן נחשב מקובל גם על החוגים הדתיים-לאומיים.
אולם הגורם שטרף את הקלפים בשבוע האחרון הוא לשכת עורכי הדין בראשותו של אבי חימי. נציגי הלשכה בוועדה, אילנה סקר ומוחמד נעמנה, דורשים שבחירת ארבעה שופטים לעליון מתוך 24 מועמדים תכלול לפחות עורך דין פרטי אחד. הם מזכירים כי בשל פרישתם של השופטים העליונים מלצר ויורם דנציגר, לא יכהן בעליון אף שופט עם רקע משמעותי כעורך דין פרטי. מנגד טוענים השופטים חברי הוועדה שכל המועמדים הם בלאו הכי עורכי דין.
3 צפייה בגלריה
אבי חימי
אבי חימי
ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי. טרף את הקלפים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עורכי הדין טוענים שהלשכה גמישה מאוד - היא מציגה שלושה עורכי דין פרטיים שמהם ניתן לבחור אחד עליון: קובי שרביט, נתי שמחוני והשופט המחוזי שהיה עד לא מכבר עו"ד פרטי גרשון גוטובניק. אך לגבי אף אחד מהם לא קיבלו בשלב זה הסכמה. בהכללת עורכי דין פרטיים מצדדים גם חברת הוועדה ח"כ אפרת רייטן (שעד לבחירתה לכנסת עבדה כעורכת דין) וח"כ שמחה רוטמן. איש סיעת "הציונות הדתית" תובע שעורך הדין הפרטי שייבחר יהיה ד"ר חגי ויניצקי.
גורמים משפטיים מעריכים שלסער ולחיות, הזקוקים לרוב מיוחס כדי לבחור שופטים, עדיף להגיע להסכמה עם נציגי הלשכה מאשר עם חברי הוועדה השרה איילת שקד ושמחה רוטמן, התומכים במי שנחשבים מועמדים המקורבים לחוגי הימין - השופט רם וינוגרד וד"ר חגי ויניצקי.
ח"כ גבי לסקי (מרצ) פנתה אל ח"כ רוטמן בתביעה שיחשוף את שמות המועמדים שאיתם נפגש טרם כינוס הוועדה. זאת בעקבות מחאתו של רוטמן על כך שלא ניתן לו אישור של נשיאת בית המשפט העליון לקיים פגישות אישיות עם מועמדים לשיפוט.