שלושה גורמי מודיעין ישראלים שדיברו בעילום שם, אישרו היום (רביעי) ל"ניו יורק טיימס" כי מערכת הביטחון מפעילה טכנולוגיות לזיהוי תווי פנים בעזה לצורך איתור מבוקשים. בכתבה הנרחבת שעוסקת בנושא הובא סיפורו של מוסאב אבו טוהא (31), משורר פלסטיני תושב הרצועה, שטוען כי כחודש לאחר תחילת המלחמה הוא נלקח לחקירה על-ידי כוחות צה"ל שכיסו את עיניו והובילו אותו לחקירה. "לא היה לי מושג איך הם יכלו לדעת את השם שלי", סיפר. אחר כך התברר, כך נטען, שאבו טוהא אותר כמבוקש באמצעות תוכנת בינה מלאכותית לזיהוי פנים.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מערכת זיהוי פנים מערכות זיהוי פנים טכנולוגיה טכנולוגיית
אילוסטרציה מערכת זיהוי פנים מערכות זיהוי פנים טכנולוגיה טכנולוגיית
אילוסטרציה
( צילום: shutterstock)
בכתבה בעיתון האמריקני צוין כי התוכנה לזיהוי פנים, שמופעלת על-ידי יחידת המודיעין הישראלי שכוללת את 8200, נשענת על טכנולוגיה של חברת קורסייט הישראלית שבתחילת המלחמה סייעה לבתי חולים בארץ לזהות נפגעים במתקפת הפתע של חמאס. לפי גורמי המודיעין הישראלים, התוכנה מסתייעת גם ב"גוגל תמונות" ומאפשרת לזהות פנים מתוך קהלים גדולים ומתוך צילומים של כלי טיס בלתי מאוישים.
בכתבה נאמר עוד כי מדובר בתוכנית ניסיונית ויקרה לביצוע מעקב המוני, שכולל איסוף וקטלוג תווי פנים של פלסטינים ללא ידיעתם וללא אישורם. גורמי המודיעין שצוטטו בכתבה ציינו כי השימוש בטכנולוגיה סייע גם לחיפוש אחר חטופים ישראלים. עם זאת, לאחר תחילת הפעולה הקרקעית של צה"ל בעזה, ישראל החלה להסתמך עוד ועוד על הטכנולוגיה כדי לאתר פעילי טרור ברצועה.
שלושת גורמי המודיעין שדיברו עם העיתון האמריקני סיפרו כי בחרו לעשות זאת בגלל החשש שמדובר בשימוש בלתי-הולם בזמן ומשאבים מצידה של ישראל. דובר מטעם צה"ל סירב להתייחס באופן ישיר לנושא, אך יחד עם זאת הסכים לומר כי הצבא "מבצע פעולות מודיעיניות הכרחיות, תוך מאמץ משמעותי למזער את הפגיעה באוכלוסייה הבלתי-מעורבת". הוא הוסיף: "איינו יכולים להתייחס ליכולות מבצעיות ומודיעיניות בהקשר זה".
טכנולוגיית זיהוי הפנים התפשטה בשנים האחרונות ברחבי העולם, ומונעת על-ידי בינה מלאכותית מתוחכמת יותר ויותר. בעוד כמה מדינות משתמשות בטכנולוגיה הזאת כדי להקל על עולם התעופה, סין ורוסיה משתמשות בה כדי לדכא התנגדויות. השימוש שעושה ישראל בטכנולוגיה בולט בעיקר ביישום שלה בתקופת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מעצרים מהלילה בשיפא
מעצרים מהלילה בשיפא
מבוקשים שנעצרו בעזה
מאט מחמודי, חוקר בינה מלאכותית וזכויות אדם ב"אמנסטי אינטרנשיונל", אמר שהשימוש שעושה ישראל בזיהוי פנים מעורר דאגה מכיוון שהוא עלול להוביל לדה-הומניזציה של הפלסטינים. לפי דוח של "אמנסטי אינטרנשיונל", ישראל השתמשה בעבר במערכת זיהוי פנים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, אך המאמץ בעזה הולך הרבה יותר רחוק.
מאז נסיגת ישראל מרצועת עזה ב-2005, המעקב אחר חמאס וארגוני הטרור האחרים בוצע על-ידי האזנה לקווי טלפון, חקירת אסירים, פענוח של צילומי כלי טיס בלתי-מאוישים, גישה לחשבונות ברשתות החברתיות ופריצה למערכות תקשורת. אחרי טבח 7 באוקטובר, עשו ב-8200 שימוש במערכת המעקב כדי לקבל מידע על חמושי חמאס שנכנסו לשטח ישראל. היחידה סרקה תיעודים מהתקיפות וסרטונים שמחבלי חמאס העלו לרשתות החברתיות.
לפי קציני המודיעין הישראלים ששוחחו עם העיתון האמריקני, יחידת 8200 קיבלה הנחיה ליצור "רשימת חיסול" של אנשי חמאס שהשתתפו בטבח. לאחר מכן, כך נטען, נוצר הקשר עם חברת קורסייט. רוברט ווטס, נשיא קורסייט, פרסם החודש בלינקדאין שטכנולוגיית זיהוי הפנים יכולה לעבוד עם "זוויות קיצוניות (אפילו מרחפנים), חושך ואיכות ירודה". החברה סירבה להתייחס לכתבה של ה"ניו יורק טיימס".
קצין שהתראיין לכתבה בעיתון האמריקני סיפר כי "אנשי יחידה 8200 גילו עד מהרה שהטכנולוגיה של קורסייט נאבקת בצילומים שבהם הפנים מעורפלות. כשהצבא ניסה לזהות את גופותיהם של ישראלים שנרצחו ב-7 באוקטובר, הטכנולוגיה לא תמיד יכלה לזהות אנשים שפניהם נפצעו. היו גם תוצאות שווא, או מקרים שבהם אדם זוהה בטעות כקשור לחמאס".
גורמי המודיעין ציינו עוד כי היכולת של גוגל להתאים פנים ולזהות אנשים, אפילו כשרק חלק קטן מהם גלוי, הייתה עדיפה על טכנולוגיה אחרת. לדבריהם, הצבא המשיך להשתמש בתוכנה של קורסייט מפני שהיא ניתנת להתאמה אישית. דובר גוגל שהתייחס לדברים אמר שהממשק לחיפוש תמונות של החברה "לא מספק זהות על אנשים אלמונים בתמונות".
בכתבה נטען כי השימוש בתוכנה לזיהוי פנים בעזה גדל ככל שישראל הרחיבה את המתקפה מול חמאס. כך למשל, חיילים שנכנסו לעזה קיבלו מצלמות מצוידות בטכנולוגיה המדוברת, וכמו במקרה של מוסאב אבו טוהא חיילים השתמשו בתוכנה גם במחסומים מול פלסטינים שניסו להימלט מאזורי קרבות ופניהם נסרקו. קציני המודיעין הישראלים אישרו לעיתון האמריקני כי מטרת הפעילות בשימוש בתוכנה היא לחפש חטופים ישראלים, אך גם מחבלי חמאס שדרושים לחקירה.
המשורר אבו טוהא, שנלקח כאמור לחקירה אצל כוחות הביטחון, ניסה לצאת למצרים דרך מעבר רפיח. לטענתו, לאחר שנכבל באזיקים, הוא שמע מישהו אומר שהצבא הישראלי השתמש ב"טכנולוגיה חדשה" במסגרת המעצרים במחסום. לדבריו, תוך כחצי שעה קראו חיילים בשמו המלא. אחרי יומיים במעצר הוא שוחרר, ולדבריו חיילים ישראלים אמרו לו שמעצרו היה בגדר טעות. כעת, בזמן שהייתו בקהיר עם משפחתו, הוא אומר: "לא ידעתי שישראל לוכדת או מתעדת את פניי. אני מרגיש שצפו בי כל כך הרבה זמן".