ההתרגשות שאחזה בסמ"ר נועה קדם, כשזכתה לעמוד בטקס הסיום של קורס מדריכי לוט"ר היוקרתי של מג"ב, הייתה כפולה. ראשית, כי קדם (20) היא מדריכת הלוחמה בטרור היחידה, ושנית, כי הייתה זו סגירת מעגל מרגשת עבור הלוחמת הצעירה. סמ"ר קדם התגייסה למג"ב בעקבות הדוד שלה, רס"ל אבינועם פרץ ז"ל, שהיה גם הוא לוחם במג"ב ונהרג בקרב מול מחבל ב-1992 בגבעה הצרפתית בירושלים, בדרכו לבסיס הלוט"ר.
2 צפייה בגלריה
נועה קודם מדריכת הלוחמה בטרור הראשונה של מגב
נועה קודם מדריכת הלוחמה בטרור הראשונה של מגב
"הכרתי את הדוד הגיבור שלי מהתמונות ומהסיפורים". סמ"ר נועה קדם
(צילום: שרון צור)
פרץ הדריך בקורס היוקרתי אבל לא זכה לעמוד בטקס הסיום. הוא נהרג שלושה ימים לפני קו הגמר. סמ"ר קדם, מקיבוץ רמת דוד, התגייסה למג"ב יחד עם אחותה התאומה, סמ"ר תהל קדם, אף היא לוחמת מג"ב, גם בעקבות הדוד הנערץ וגם בעקבות אמה, רפ"ק אושרת קדם, המשרתת כקצינה במג"ב חוף. אושרת קדם הייתה בת 18 כשאחיה נפל.
היא הצטרפה לשורות מג"ב כעבור 11 שנה, לאחר שהייתה קצינה בקבע בחיל האוויר. "רציתי ללבוש את המדים שאחי לבש כשנפל בקרב מול המחבל", היא מספרת. "שנים לקח לי להתבשל ברצון הזה עד שאזרתי אומץ להתנדב למג"ב, להמשיך בדרכו של אבינועם".
והיום סמ"ר נועה קדם, הבת שהלכה בדרכם של האמא ושל הדוד, זוכה להיות הלוחמת הראשונה שמסיימת קורס מדריכי לוט"ר במג"ב אחרי חוה נעמי בוימוביץ' ב-1993. בטקס הסיום של הקורס, שהתקיים לפני כשבוע, עמדה קדם לצד 13 לוחמים שהגיעו למעמד המחייב. "הכרתי את הדוד הגיבור שלי מהתמונות ומהסיפורים, וברגע שהתחלתי את הקורס בלוט"ר הרגשתי שאבינועם איתי בכל מקום. חלק מהמדריכים שירתו איתו", היא מספרת בהתרגשות.
הדוד אבינועם לא זכה כאמור לעמוד בטקס הסיום של הקורס, שמפקדו היה מי שמכהן היום כמפכ"ל משטרת ישראל, רב-ניצב יעקב שבתאי. שבתאי היה גם חברו הטוב של הדוד שנפל. "לא הייתי עסוקה בהיסטוריה שכולם אומרים לי שעשיתי, שאני הבת היחידה בתפקיד מדריכת לוט"ר", אומרת קדם. "באותם רגעים שם בטקס חשבתי על אבינועם. הוא היה איתי בכל הקורס, הרגשתי שאני מסיימת את הקורס גם בשבילו. אני בטוחה שהוא גאה בי מלמעלה שאני ממשיכה את דרכו. המדריכים אמרו לי לא פעם שהמיומנות שלי באקדחים ונשקים מזכירה להם את הדוד, שהיה מוכשר וצפו לו עתיד מזהיר בתחום". גם עבור האם הגאה, רפ"ק אושרת קדם (48), טקס הסיור היה מעמד לא פשוט. "היה בי שילוב של גאווה על נועה שסיימה קורס יוקרתי לצד הזיכרונות מהאח שהערצתי".
2 צפייה בגלריה
נועה קודם מדריכת הלוחמה בטרור הראשונה של מגב
נועה קודם מדריכת הלוחמה בטרור הראשונה של מגב
"שלוש מג"בניקיות בבית". נועה (משמאל) עם התאומה תהל והאם אושרת
(צילום: שרון צור)
סמ"ר אבינועם פרץ נהרג בגיל 23, בעת שהיה בדרכו לבסיס הלוט"ר של מג"ב. במותו הציל פרץ חיילים ואזרחים רבים שהמתינו בתחנה, לשם הגיע המחבל חמוש בנשק. הוא נפל בקרב מול המחבל ועל תפקודו זכה בעיטור המופת.
"אחרי הנפילה של אחי היה לי קשה לחשוב לשלוח ילדים לקרבי. התפללתי לבנות כדי שלא ילכו ליחידות קרביות", מספרת בגילוי לב האם. "זכיתי בשלוש בנות, התאומות ואוריה בת ה-23. התאומות לא ויתרו. אנחנו שלוש מג"בניקיות בבית, וזה כיף ואושר גדול".
את הגיבוש לקורס מדריכי לוט"ר החלו כ-80 לוחמי מג"ב. נועה עברה אותו בהצלחה, והחלה את הקורס עם יותר מ-20 לוחמים. "מבחינתי לא היה כל הבדל ביני לבין הבנים", היא מספרת, "הקושי הפיזי היה משני לקושי המנטלי. ידעתי שאני חייבת לסיים את הקורס הזה בשבילי ובשביל אבינועם. ההבדל היחיד בין בנים לבנות בקורס מדריכי לוט"ר היה שאני ישנתי במגורי בנות".
כעת עליה לעבור עוד שני שלבים בהכשרה בדרך להיות מדריכת לוט"ר ביחידות העילית של מג"ב. "אני קוראת לעוד בנות לבקש להגיע לקורס מדריכי לוט"ר. לכולן אני אומרת: הכל בראש. אני בהתרגשות גדולה וסופרת את הדקות להדריך. ההתרגשות שלי היא כפולה: להיות פורצת דרך וגם להמשיך את דרכו של הדוד הגיבור, שהכרתי רק מהסיפורים ומהתמונות".