שיחה בין בכיר במשרד החוץ לראש אונר"א הובילה לשרשרת אירועים שאיש לא צפה בישראל - וכעת בצמרת צה"ל יש מי שתוהה אם חכם להשחיר את סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים: בתחקיר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" מתואר רצף האירועים שהוביל מדינות רבות להפסיק את הסיוע לאונר"א.
כשדיפלומט אמריקני בכיר פנה לצה"ל בשבוע שעבר בבקשה לקבל פרטים נוספים על ההאשמות הישראליות נגד אונר"א, לפיהן עובדי הסוכנות חטפו ורצחו ישראלים, בכירי הצבא כל כך הופתעו עד שהם הורו על פתיחת חקירה פנימית בשאלה כיצד המידע דלף לאוזניים של בכירים זרים. לפי הכתבה בעיתון האמריקני, כמה מבכירי הצבא לא רוצים לראות את אונר"א נסגרת בזמן של אסון הומניטרי בעזה. למעשה, לא היה זה הצבא שחשף את המידע בפני ארצות הברית - אלא אונר"א בעצמה.

רצף האירועים החל ב-18 בינואר, כשראש אונר"א פיליפ לזאריני נפגש בתל אביב עם אמיר ויסברוד, בכיר במשרד החוץ האחראי על הקשרים עם סוכנויות האו"ם. זו הייתה אמורה להיות פגישה שגרתית בנוגע להעברת מזון, דלק וסיוע הומניטרי לעזה, כזו שמתרחשת מדי פעם בפעם.
אבל ויסברוד היה מצויד במידע דרמטי על אונר"א, שלפי ארבעה אנשים שמעורים בנושא - הועבר לו על ידי אנשי צה"ל. הוא חשף בפני לזאריני את העובדה ש-12 מעובדיו היו מעורבים בטבח. אחר כך נחשף כי בישראל סבורים שכל עובד עשירי באונר"א הוא איש חמאס.
אחד מ-12 עובדי אונר"א שחשודים במעורבות בטבח 7 באוקטובר הוא יועץ בבית ספר של אונר"א בדרום הרצועה, שחשוד שחטף אישה. עובד סוציאלי של אונר"א במרכז הרצועה חשוד שחטף גופה של חייל. עובד אחר לקח חלק בטבח בקיבוץ בארי.

1 צפייה בגלריה
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
הנציב הכללי של סוכנות הסעד אונר"א פיליפ לזאריני
לזאריני. קיבל את המידע ממשרד החוץ, ומסר אותו למזכ"ל האו"ם
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
אחרי הפגישה בישראל, לזאריני בחן את הטענות הישראליות, טס לניו יורק לפגישה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש והחל לפטר את אותם עובדים החשודים במעורבות בטבח. אונר"א מסר ב-24 בינואר לגורמים בארצות הברית על כך, מה שהוביל את הדיפלומטים האמריקנים לבקש משירותי הביטחון בישראל הסבר מלא.
הבקשה האמריקנית הובילה לבלבול בתוך אגף המודיעין בישראל, שבכיריו לא ידעו שהטענות הועברו לאונר"א, ובטח לא על כך שהן גם הגיעו לארצות הברית. החשש היה שהטענות הופצו מבלי שקדם לכך דיון אסטרטגי.
גם בכירים במשרד החוץ עצמו הופתעו מרצף האירועים. גורם המעורה בנושא אמר כי כשמשרד החוץ העביר ללזאריני את הטענות, שמונה ימים לפני כן, מעטים סברו שהדבר יוביל לזעם כה גדול תוך זמן כה קצר. לדבריו, ישראל האשימה פעמים רבות את אונר"א בעבר, ואיש לא ציפה שהטענה הזו תוביל לשינוי דרמטי שכזה.
בצה"ל היו בכירים שביקשו להיזהר מהניסיון לתת נוקאאוט לאונר"א, מבלי שיהיה לארגון תחליף ברור. בתוך צה"ל, אלופים ובכירים אחרים דנו בשאלה אם נכון להוסיף אש למדורת אונר"א, מה שמוביל מדינות נוספות להפסקת המימון לסוכנות בעיצומה של המלחמה. אבל נראה שהמנהיגות הפוליטית בישראל פחות חוששת מכך. "אונר"א איבדה את הלגיטימיות שלה להתקיים", אמר שר הביטחון יואב גלנט.